Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kan noe om arverett? Overta familie-"hytte" og kjøpe ut søsken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-16, 12:22   #1
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Noen som kan noe om arverett? Overta familie-"hytte" og kjøpe ut søsken

Her er det så mange flinke folk at dette er jeg sikker på at noen vet noe om
Jeg skal overta en familie"hytte" (faktisk en leilighet i Spania som mamma og pappa eier). De la sine tre barn overta den som forskudd på arv. I praksis er det meg som overtar, og kjøper ut mine to søsken for 200 000 kr hver. Verdien er da altså 600 000.
Utløser det noen arveavgift eller kan jeg bare overføre 200 000 til hver av søsknene mine uten at vi blir skattet for det? Oppgis det I så fall I selvangivelsen? (hos noen av oss eller foreldrene våre? )

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-16, 21:11   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kan noe om arverett? Overta familie-"hytte" og kjøpe ut søsken

Arveavgiftsloven ble opphevet den 31.12.2013. Overføringen utløser dermed ikke arveavgift. Men gaver/forskudd på arv skal likevel oppgis på selvangivelsen, jeg mener det er post 1.5.3.
(Arveloven består altså, så reglene om blant annet pliktdelsarv osv. lever videre.)

Gammel 03-05-16, 17:48   #3
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Så flott. Takk

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-16, 21:19   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen gjorde dette i fjor. Burde sikkert vært med på årets selvangivelse det? Ups...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.