|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Fireåringen min har helt siden hun ble født suget på tommelen. Hun har aldri villet ha smokk, bare tommelen sin. Hun har en koseklut (koseposen, som vi kaller den) som hun er HELT avhengig av, og sitter alltid med tommelen i munnen når hun har koseposen hos seg. Hun får ikke lov å ta den med ut, og jeg prøver å begrense den til nettene, men hun er så besatt av den at om jeg hadde tatt den helt vekk tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd (koseposen altså).
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 24-05-08 kl 09:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?*abbonere*har en 2 åring som er helt hekta på tommelen sin. Grøsser når eg les om tannlege utgifter og styr... |
![]() |
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Avlede uten å si stort. Gi noe i hånda eller finn på noe hver gang du ser tommelen er på tur inn i munnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Jeg ville ikke tenkt noe særlig på det jeg.. Jeg er kanskje naiv men jeg tror det går over. var selv en totteunge av dimmensjoner da jeg var liten.. husker jeg holdt på med det lenge.. sikkert til skolestart, men så gikk det bare over..
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?
Det kan jeg prøve, takk for tips! Skal nok få bukt med dette.
Det går nok over ja, men tannstillingen blir ødelagt. Det er jo det som er hele problemet. Jeg suttet på tommelen opp til skolealder jeg også, og det endte faktisk opp i 13 år med kjeveortoped ...
![]() |
#6 |
Møllspist fletthurpe
|
men det er jo ikke alle dette skjer med?? jeg brukte regulering i 2 år fra jeg var 12-14 år men det hadde ingenting med totten å gjøre..
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Nei men hvordan vet man hvem det skjer med og ikke? Det er dumt å bare ta sjansen, synes jeg. I hvertfall når man ikke heter Røkke til etternavn. Jeg ser allerede at hun har litt overbitt, som sagt, og det tror jeg kommer fra tommelsugingen, selv om jeg ikke kan være helt sikker.
![]() |
#8 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Det var da ekstremt lenge med behandling hos kjeveortoped.
![]() |
#9 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Hva med sånn go'negl? Det er kanskje litt drastisk, men da smaker hvertfall totten høgg.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Du skulle sett tennene mine.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Ja det kan jeg jo prøve.
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
Ja, jeg tror de selger det på apoteket. Det kan hende det fungerer, for da vil det minne henne om at totten smaker fysj hver gang hun glemmer seg og putter den i munnen. Hvis dere er flinke og forklarer hvorfor hver gang, kanskje hun vil forstå?
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt til de bare suger vekk go' neglen og fortsetter.... Prøver å avvenne treåringen nå, jeg. Ikke lett.
![]() |
#14 |
trenger lading
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Har dessverre ingen andre tips enn de du har fått. Eldste sutta på totten, men sluttet gradvis, så helt da hun var ca 3-4 år.
![]() |
#15 |
ekstremt trøtt
|
Jeg er nok like naiv.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Storesøster tottet. Da hun var omkring 3 år snakket vi med henne om at det var vanlig å slutte med smokk da man var 3 år, og at det å totte var nesten det samme som å bruke smokk. Vi lagde en avtale om at hun skulle slutte og totte, for hver dag hun klarte å la være skulle hun få et klistremerke. På natten skulle vi ha go'negl på tommeltottene. Når hun hadde fått klistremerker i x antall dager på rad (tror det var 14 dager vi bestemte), så skulle hun få velge seg hvilken som helst leke i lekebutikken.
![]() |
#17 |
Nye muligheter :o)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Det er ikke gunstig at et barn suger på totten, spesielt ikke etter 3-årsalderen. Og kjeveortopedisk behandling er dyrt - det gis ikke gratis tannregulering i den offentlig tannhelsetjenesten, men folketrygden yter refusjon til barn/ungdom som må ha regulering. Men likevel - det blir penger av det.
![]() |
#18 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Om hun kun totter med koseposen i nærheten, så er det vel den som må bort da....Hun kan godt sende den til noen (ja, smokker går jo til sabeltann)
![]() |
#19 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan avvenne henne fra suging på tommelen?Jeg har en 5 åring som har brukt tommelen ekstremt mye om kvelden/natten. Jeg var inne på tanken om å bruke go' negl, men det er ikke anbefalt for så små barn |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Oct 2006
Å? Det har jeg ikke fått med meg. Vet du hvorfor? Jeg tror ikke Storesøster suttet på totten m/go'negl mer enn 5 ganger, så det går nok bra med henne.
![]() |
|
|