Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har stek blitt borte som helgemat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-08, 07:31   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Har stek blitt borte som helgemat?

Jeg synes det er godt å lage søndagsmiddag slik vi hadde det da jeg var liten. Hjemme hos oss var det svært ofte stek av en eller annen type. Antagelig fordi det var lettvint å sette i ovnen før vi forsvant ut på søndagstur, slik at den var ferdig når vi kom hjem igjen.

Uansett, jeg vil gjerne ha stek på søndager, men synes det er bortimot umulig å finne. I nærbutikken her hadde de 1 stek liggende i disken, og det var en svinestek på ca 2,5 kg. Litt i overkant digert for oss. Ellers finner man fra tid til annen ferdigstekte steker, men disse synes jeg i grunnen ikke blir så gode som den jeg tilbereder og steker selv.
Stek av vilt finner man vel som regel i frysedisken, men det blir for dyrt synes jeg.
Har kikket i flere butikker i området her, men jeg finner lite, eller ingen ting.

Så, hvor ble det av oksestek, kalvestek, og lammestek?
Jeg tar de gjerne frosne altså, hadde jeg bare funnet det noe sted...

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 10:45   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har stek blitt borte som helgemat?

Ja, jeg tror nok kanskje at tradisjonell steik har gått litt av moten. Lammesteik er det ganske lett å få tak i, men det er kanskje bare i høstsesongen? Ellers tror jeg nok at du får de andre typene hvis du oppsøker en gammeldags slakter eller en av de aller største dagligvarebutikkene.

Gammel 20-07-08, 11:05   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor tydeligvis et umoderne sted, for Rema har alltid et godt utvalg av steik i frysedisken.

Gammel 20-07-08, 11:17   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Har som regel ikkje problemer med å få tak i steik dersom me vil ha det.

Gammel 20-07-08, 11:21   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Rema har alltid svinesteiker her. Eller ferdigstekt oksestek.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 11:23   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Små svinesteker er sjelden noe problem å få tak i.

Men om de er litt for store, gjør det ikke noe det heller. Kald stek er god restemat.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 11:33   #7
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Stek spises hos mamma, så det har jeg aldri sett etter i butikken.

Gammel 20-07-08, 11:46   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fins, de. Vi har diverse søndagssteker rett som det er, men ikke om sommeren da.
Nå er jo vi en stor familie, så jeg lager gjerne store steker, men jeg ville uansett ikke stekt noe mindre enn et par kilo. En av fordelene med å lage en stek er jo at man kan bruke restene dagen etter og kanskje dagen etter der igjen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 12:07   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Har stek blitt borte som helgemat?

Vi har støtt stek, mindre om sommeren for da griller vi mye, men resten av året har vi det flere ganger i mnd. Mannen er kokken her da, og han synes det er så enkelt og godt er det jo!
Vi har alltid for mye stek, men mannen skjærer det i skiver, og fryser det i passe porsjoner, så kan vi bare ta det opp neste gang vi vil ha og varme skivene i pannen.
Vi har aldri hatt problemer med å finne det i butikken, vi handler på helsekosten og Meny, og tom. Meny har godt utvalg, og økologisk stek som vi vil ha.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 12:17   #10
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Høres jo ut som det er butikkene rundt meg det er noe aldeles galt med.
Får prøve å bevege meg enda litt nermere sivilisasjonen, og se om det da er lettere å finne stek i butikkene. Jeg håper det, for det er jo så lettvindt og deilig!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 12:20   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Tror det er greit med stek her. Har dog hatt noen problemer innimellom.
Det er sjelden vi har det, men i dag skal vi faktisk ha lammestek. Kjøpt i Sverige.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 12:28   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har stek titt og ofte, og jeg har aldri problemer med å finne det. Vi lager oftest svinestek, og jeg er så umoderne at jeg tom bruker römertopf til å steke den i - eller en leirgryte kjøpt i Hellas. Steika blir fin og saftig på det viset. Jeg kjøper også ofte små svinesteker og bruker i gryteretter eller til wok - på bl.a. Rema er det ofte det billigste alternativet.

Gammel 20-07-08, 13:16   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er antakelig dobbelt umoderne jeg da, siden jeg bruker å ha steik og siden jeg bruker römertopf'en.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 13:20   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Römertopf er moderne igjen.

Gammel 20-07-08, 13:21   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har stek av og til, det er ikke noe problem å få tak i om du vil ha de ferdigstekte, men vil du krydre og styre litt selv, så er det litt verre. Desverre.
Jeg er knallgod på lammestek, men hva hjelper det når butikkene er fulle av ferdigstekte.
Det er for mange late kokker rundt omkring tror jeg.

Gammel 20-07-08, 13:24   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg bor ikke i noen storby, men butikkene her har masse steker av forskjellig slag, som ikke er ferdigstekte.

Gammel 20-07-08, 13:27   #17
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke peiling på å lage stek, men vi spiser det ofte hos min far.
Han lager bare stek når han inviterer på middag, og da både lammestek, oksestek, skinkestek og dyrestek. Han bor i Oslo, men hvor han kjøper det vet jeg ikke.

Jeg synes stek er godt, men det krever en god saus.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 14:25   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Har stek blitt borte som helgemat?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg bor ikke i noen storby, men butikkene her har masse steker av forskjellig slag, som ikke er ferdigstekte.

Butikkene her også, og det midt i Oslo.

Vi har gassovn så da blir steken saftig uansett.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 17:24   #19
Miriel
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
Miriel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bor du i nærheten av svenskegrensa så finner du fine steker i butikkene der iallefall - både okse, kalve, svine og lamme steker

Miriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.