Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan holder dere orden på oppskriftene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 21:18   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan holder dere orden på oppskriftene?

Jeg er lei av at jeg har noen oppskrifter her og andre der og atter andre en plass jeg ikke finner når jeg trenger dem. Jeg vil ha et system - ikke kokebok eller ringperm etc - men kanskje et slags kartotek?

Hvordan holder du orden på dine oppskrifter? Dersom du har sortert dem - i hvilke kategorier?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:21   #2
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Hvordan holder dere orden på oppskriftene?

Jeg kjøpte meg en litt fin a-4 bok som jeg har skrevet alle oppskriftene inn i.
Etterhvert som jeg har endret på oppskrifter og lagt til en haug med nye ser jeg egentlig at jeg burde enten kjøpe meg en ny eller lage meg en database eller noe.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:25   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ført yndlingsoppskriftene inn i en bok som er delt inn i kaker, brød og desserter den ene veien i boka, og fra andre siden middager. I tillegg fører jeg de på løsark (funnet i blad osv) inn i denne boka. Ellers har jeg mange av oppskriftene i oppskriftsbøker, som står i en egen bokhylle.

Jeg hadde tenkt å lage oppskriftbok på pc'n min, med mapper og systemer, og skrive dem ut og laminere dem, men det er så mye arbeid at jeg har utsatt det.

Gammel 06-08-08, 21:27   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser for meg at det perfekte systemet oppfyller følgende kriterier

1) Lar meg slippe å skrive ned oppskriftene for hånd dersom jeg har funnet dem på nett og bare kan ta utskrift

2) Er lett å utvide

Gammel 06-08-08, 21:27   #5
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Laminere var en god idé. :skriver bak øret:

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:28   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Laminere var en god idé. :skriver bak øret:

Jeg elsker lamineringsmaskinen min, men å laminere alle oppskriftene mine ville kostet en formue.

Gammel 06-08-08, 21:30   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lager en bok!

Sånn utenom boka så samler vi oppskriftene i en perm i plastmapper. Delt inn etter temaer. Vi har kopimaskin, og alle oppskrifter vi liker fra kokebøkene setter vi inn i permen. Da slipper vi å lete i kokebøkene, og sparer kokebøkene for litt matsøl. Oppskrifter fra gamle skrevne kokebøker (fra mamma blant annet), fra blader eller skolekjøkkenet kopieres eller rives ut og settes i samme perm. Når jeg lager ukeplan (har riktignok ikke blitt gjort det siste halvåret på grunn av kvalme), så tar jeg ut alle plastlommene med oppskrifter jeg trenger, skriver handleliste og henger oppskriftene på magnettavla på kjøkkenet i kronologisk rekkefølge (ukedager). Når ny ukeplan lages puttes plastlommene tilbake.

Gammel 06-08-08, 21:31   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

3) Må gå an å ta ut en eller flere oppskrifter for å ha tilgjengelig til ukeplan/middagsplan.

Gammel 06-08-08, 21:33   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Skriver de ut fra pcen.. lager.. legger oppskrifter på kjøkkenet. Hiver den når den blir for skitten og finner meg en ny ting å bake/lage. *enkel*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:35   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alle på pcen. :enkel:

Gammel 06-08-08, 21:37   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ei bok som er til oppskrifter. Det er merket på første side hvilke kategorier som finnes. Kjøtt, fisk, supper/gryteretter, kaker o.s.v. Det jeg har prøvd ut, som jeg vet vi liker skriver jeg inn der.

I tillegg har jeg samlet masse oppskrifter som word-dokumenter. Der ligger ting jeg har tenkt å prøve ut og ting jeg ikke har rukket å skrive inn i boka ennå. I tillegg har jeg en del av mine velprøvde oppskrifter som jeg deler med meg av og til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 23:13   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan holder dere orden på oppskriftene?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har alle på pcen. :enkel:

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 23:30   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke glitterchick laget et fabelaktig system?
Var det ikke hun som hadde kartotek-system med handlelister og i det hele tatt?

Gammel 07-08-08, 01:46   #14
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

:abbonerer:
Har overhodet ikke orden på dem, så her får jeg mange tips.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 02:11   #15
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orden? Jeg har noen her og noen der, og løper som en oioi når jeg da trenger dem.

Gammel 07-08-08, 03:33   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Orden? Jeg har noen her og noen der, og løper som en oioi når jeg da trenger dem.

Da Liten var baby hadde jeg et anfall av husmoridéer (dere vet, redebygging og alt det der) og gikk til innkjøp av noen permer der jeg skulle sette inn oppskriftene mine.
Der er det vel - tja, fem tilsammen nå.
Resten ligger litt rundt om kring.

Gammel 07-08-08, 08:19   #17
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har en perm som jeg har scrappet forsiden på. Delt opp etter kjøtt,kylling,pasta,fisk,bakverk,kaker og dessert

Gammel 07-08-08, 08:35   #18
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

En perm med faner inndelt i: kjøtt, fisk, supper, kaker, bakverk, desserter, tilbehør, drikke og småretter.
Skriver ut oppskriftene eller skriver dem for hånd og legger dem i plastmapper i permen.
Greit med plast også fordi det er greit å tørke av når man søler.

Gammel 07-08-08, 08:36   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg kan jo eventuelt laminere kartotekkortene . Hvor finner man slike kartotekkort m/boks?

Gammel 07-08-08, 10:20   #20
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har ein ringperm med plastmapper i som inneholder oppskrifter.

Eg finner ei oppskrift, printer dei ut og legger dei inn i ei plastmappe. No begynner ringpermen å bli så full, så eg får setta meg ned med nokre skilleark ein dag og sortere ut oppskriftene. No er middager og bakverk om kvarandre, og innimellom finner ein julebakst oppskrifter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.