Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din favorittfiskerett

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 18:50   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Din favorittfiskerett

Hvilken fiskerett synes du er skikkelig god?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 19:02   #2
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din favorittfiskerett

Jeg elsker bacalao.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 19:21   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Thaimarinert laks.

Gammel 12-01-07, 19:22   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom gjerne med oppskrifter.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 19:36   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også jeg må si bacalao. Det er utrolig godt!
Jeg er generelt veldig glad i fisk.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 19:37   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bouillebasse.

1 løk
1 purreløk
1/2 hvitløk
3 gulrøtter
1/4 fenikkel (stor)
1 laurbærblad
en knivsodd kajennepepper
1/2 gram safran
1 1/2 dl tørr hvitvin
1 liter fiskebuljong
1 boks hermetiske tomater

2-3 kilo fisk og skalldyr,i biter egnet for suppe. Sei er veldig godt, ellers uer, steinbit, blåskjell, scampi, kreps m.v. (det skal egentlig være 7 sorter, men det er absolutt ikke nødvendig - jeg synes det er bedre med 2-3 sorter)

Del opp grønnsakene (gulrøttene i tynne skiver, løken grovhakket, purreløken i skiver, hvitløken finhakkes, fenikkel grovhakkes) Surr grønnsakene på svak varme i en stor gryte med litt olivenolje til de er blanke. Tilsett safran (knuses i morter først) laurbærblad og cayennepepper. Tilsett en boks grovhakkede tomater og fiskebuljongen (kan bruke terninger av fiskebuljong, men "grumset" skal ikke være med. Kok i 5-10 minutter, avhengig av hvor store biter grønnsakene er i. De skal være "al dente" når suppa er ferdig.
Tilsett hvitvin mot slutten av koketida.
Tilsett fisk etter smak og behag. (skalldyr skal tas i helt til slutt, ellers blir de seige) og la trekke. saltes etter behag (bruker man fiskebuljong i terninger, trenger man ikke å salte)

Server i oppvarmede store suppeskåler med aioli og godt brød

Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 19:45   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Åh, jeg er enkel.

Stekte laksefileer (evt i biter) - saltet og sitronpepret. Servert med båndpasta med pesto og litt matfløte. Nam nam! Bare så kjipt at jeg omtrent er alene om å like det her i huset.

Gammel 12-01-07, 21:20   #8
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kokt kveite med potet, gulrøtter og eggesmør

Gammel 12-01-07, 21:34   #9
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Abonnerer!

Gammel 12-01-07, 21:35   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Jeg elsker bacalao.

Jeg og!

Gammel 12-01-07, 22:26   #11
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lettvint fiskerett:
- god gammeldags fiskegrateng med poterer og revet gulrøtter.
- Steinbitkarbonader

Mer krevende fiskerett:
- Steinbitfilet i sitron/appelsin saus, grillet .
- bacalao
- laks med min mors hemmelige oppskrift (inneholder bl. kokt eggebiter).

Gammel 12-01-07, 22:50   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Stekt steinbit men potet og gullerot.

Hjemmelagede fiskekaker og fiskeboller av finnmarks fisk

Sist redigert av Honda : 13-01-07 kl 16:53.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:54   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Torsketunger som er delt i to, vendt i mel/salt/pepper og sprøstekt. Som knaser i munnen. Servert med tomatfløtesaus og woket løk/purre/gulrot i staver. Og nyplukket mandelpotet.

Usannsynlig godt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:58   #14
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

God gammeldags Mølje

Torskemølje
(4 pers)
2 kg Torsk i skiver
500 g rogn
500 g lever
1 kg poteter
500 g gulrøtter

Løk og pepper, og tran av leveren, samt leveren strøs på den kokte torsken og rognen.

Ellers er jeg kjempeglad i stekte torsketunger og stekt steinbit.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 12:42   #15
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Denne er lettvindt og litt "lett og veldig god!!

Smakfull fiskegryte
Oppskriften er for 2-3 personer. Er du alene, lager du halv mengde eller setter halvparten i kjøleskapet. Dette kan du spise etter en dag eller to - gjerne til lunsj.

Ingredienser
1-2 ss olje
2 løk
2-3 gulrøtter
1/4 sellerirot (kan sløyfes)
1/2 squash
1 ts salt
1-2 ts karri
3 ss chilisaus
1 boks knuste tomater
1 dl lettmelk
1 dl kaldt vann
1/2 - 1 ss maisenna (eller potetmel)
400 g hvit fiskefilet (torsk eller sei)

Tilberedning
Til denne retten passer det å bruke en jerngryte eller wok. Hvis du ikke har dette, kan du alternativt bruke en tykkbunnet kasserolle. Rens og skjær grønnsakene i små biter/terninger. Surr løken blank i olje og tilsett deretter gulrot, sellerirot og squash. Dryss på karri og finhakket hvitløk og la det hele surre noen minutter. Ha i tomatene, chilisaus og melken. Rør ut maisennamelet i vannet og hell det over i gryten mens du rører. La sausen småkoke i 5 minutter. Skjær fiskefileten i passe serveringsstykker, dryss over salt og la dem trekke med sausen til fisken er kokt (ca 10-15 minutter).
Fiskeretten serveres med poteter eller ris.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 12:58   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 4 superfavoritter som alle her i huset elsker:

PESTO OG HVITLØKSMARINERT LAKSEFILET

Legg en laksefilet på et ark sølvfolie. Smør over et godt lag grønn pesto, ha over et most hvitløksfedd, legg en god klatt rømme oppå og dryss til slutt over salt og sitronpepper. Pakk igjen folien og stek fisken på grill eller i ovnen. Har bare brukt grill, så jeg vet ikke hvor mange grader, men det kan dere nok google på.
Server med ønsket tilbehør. Denne er så god at det ikke er til å tro! Tilogmed min kresne 3-åring spiste seg ihjel på den.

SEIEGRYTE

Denne har jeg fått mye skryt for, ubeskrivelig digg gryte! Alle smakene blander seg skikkelig, og smøret og rømmen lager den lekreste saus!

1 frossenpakke sei, delt i terninger
En pose gulrøtter delt i middels tynne skiver
2 store purrer delt i skiver
150 gram smør
1 boks rømme

Smelt smøret i en stor gryte. Legg purren oppi, så fisken og til slutt gulrøttene øverst. Smør rømmen over gulrøttene og ha oppi salt og pepper. Legg på lokk og la gryten koke til fisken er ferdig og grønnsakene er møre. Rør litt i den av og til så alt blander seg godt.
Serveres med poteter.

TORSKEGRYTE 1

1 kartong fløte (eller 3 dl melk)
1 beger Philadelphia eller Tine kremost naturell
En god neve hakket bacon (kan sløyfes, var godt i denne gryten da)
Reker

Smelt en god dæsj smør i en gryte. Stek baconet. Hell over fløte og kremost og rør godt. Ha i krydder (salt, pepper, muskat) og la sausen småkoke i noen minutter. Ha i store biter av torskefilet og gulrøtter i biter (jeg brukte mini-gulrøtter), samt andre grønnsaker du liker (kålrot i staver, brokkoli...). La gryten koke til torsken er mør. Sausen ble helt fin i konsistensen hos meg, men vil du ha den tykkere kan du bruke litt maizenna.
Ha i reker til slutt (skal ikke koke).

Serveres med poteter.

TORSKEGRYTE 2:

400 gram frossen torskefilet (19,90 på Lidl!!)
3 dl yoghurt naturell
1 tube mager rekeost
1 boks skivet sopp
1 liten boks mais
1 stor purre

Sett ovnen på 180 grader.

Legg fisken i en ildfast form og strø litt salt og pepper over. Bland sammen alt det andre i en stor bolle. Hell det over fisken og sett den inn i ovnen. La den steke i ca en halvtime, til fisken er gjennomstekt.

Serveres med kokte poteter og gulrøtter.

Gammel 06-02-07, 13:00   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser bare fisk på restaurant jeg. :drama:

Eneste måten jeg spiser fisk hjemme (dog altfor sjeldent) er torsk som vendes i mel, pepper og salt og sprøstekes. Serveres med salat og ovnsbakte poteter.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 14:38   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Du Iset, hvor lang tid ca tar det å lage denne seien. 30 min?
(altså koketid mener jeg)

Tror du det funker å slenge alt i en ildfastform i ovnen i ca 45 min?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 14:41   #19
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Svensk Fiskegrateng.

Lag potetstapp (poterer smør hvit pepper, melk)
Lag hvit saus og ha i en fiskebuljong.
Kok en torskeblokk. (findus 400 gram eller annet)
en boks tomater (hele)

Legg potetene i bunn i en ildfast form, torsken oppå på midten, hell hvit saus over, og legg tomatene (ikke sausen) rundtom i formen.

Inn i ovnen i 10-15 minutt.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 14:41   #20
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

- Blandaball
- Bacalao
- Fløtegratinert klippfisk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.