|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!- Når kan de sitte i fremsetet? (Altså, når er det lovlig)
![]() |
#2 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!
![]() |
#3 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Alle kan lovlig sitte i framsetet med airbag, eneste unntaket er de som sitter i bakovervendt bilstol. Det er forbudt. Framovervendt stol og beltestol er lovlig.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Ok, så ikke anbefalt, men lov?
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Trygg Trafikk sier at barn kan sitte i fremsetet fra de er helt små – under forutsetning av at airbaggen er slått av eller demontert, selvsagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Slik jeg ser det, er en store, store risikoen ved å ha barna i forsetet, at man glemmer å skru av airbaggen. (Dette gjelder selvsagt bare hvis man kan skru den av og på selv, ikke hvis den er demontert på verksted.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!
Så lenge det ikke er airbag, kan barnet sitte foran så mye det vil. I henhold til Trygg Trafikk er det ikke noen mer eller mindre sikre plasser i en bil (med mulig unntak for midten av baksetet, som er bedre beskyttet mot sidekollisjon, tror jeg), og det betyr at så lenge airbagen er av og barnet sitter i bilstol, kan barnet sitte hvor det passer best. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Opp og ned
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Jeg ringte trygg trafikk angående det å ha en 9 åring forran med airbag. Det gikk fint så lenge han var 140 eller høyere. Har setet trukket så langt bak det går med tanke på de i baksetet.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Takk. Jeg var litt usikker på om dette bare gjalt bakovervendte bilstoler.
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Sånn på en skala fra 1-10 - hvor galt er det å vurdere å ha en på nærmere 130 sittende foran på en 1 km-tur en sjelden gang? "Det er jo lov, så da kan det da vel ikke være SÅÅ farlig?!?"
![]() |
#12 |
Opp og ned
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Hva er verst, 1 eller 10? Jeg hadde store problemer med å putte 140 cm ungen min forran så noe mindre en det ville jeg nok ikke gjort. Ikke for 1 km engang.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!10 verst (villest, mest sinnsvakt, uansvarlig, etc.).
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Altså: hvis du skrur av airbagen, noe som på din bil trolig kan gjøres med bilnøkkelen, og setter bilstolen i forsetet, så er det verken ulovlig eller uforsvarlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Og jeg har lov til å klaske en halvhjelm på hodet til Blobben på snart to år, sette henne bak meg på motorsykkelen og si "Nå må du holde deg godt fast, vennen, for nå skal vi ut på motorveien". :unnlater å bruke snill-smilien, siden det er deg: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Textrovert
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!Men hvis man nå skal plassere et barn under 1,40 i en bil uten airbag. Er det da altså ett fett om barnet sitter bak eller foran?
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Ja.
1,40-grensa er en anbefaling som angår airbag. Den har ingen ting med bilsikring å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Textrovert
|
![]() Sv: En oppdatering på bilsikring og fremsete, takk!1,35, ja. Skjønner. Da må jeg kanskje ta en prat med naboen min likevel ...
![]() |
|
|