Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Har man ikke angrerett ved kjøp av en bestillingsvare?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-09, 18:33   #1
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Har man ikke angrerett ved kjøp av en bestillingsvare?

Er det riktig at man ikke kan angre et kjøp av en bestillingsvare?

Nå spør jeg for noen jeg kjenner som har bestillt en vare, å dette var en bestillingsvare. Hun ønsker nå ikke å ha varen allikevel å får da til beskjed at det hun betalte ved bestilling(10% av kjøpesummen) får hun ikke igjen.

På kvitteringen står det at hun skal få varen i uke 34, men har fått til beskjed av selger på telefon at varen ikke kunne leveres før i uke 35-36, når hun da ringer for å avbestille får hun til beskjed at da kunne hun plutselig få den i morgen alliekvel for da hadde de fått den inn i dag å de kunne få levert den i morgen.

Hva blir gjeldende i denne saken? Er hele den betalte summen tapt, eller kan hun få de pengene igjen eventuelt betale et avbestillingsgebyr?

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:46   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Har man ikke angrerett ved kjøp av en bestillingsvare?

Det må vel være lov å ombestemme seg om varen er bestilt også?
Et avbestillingsgebyr ville jeg tro var ganske vanlig.

Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:51   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har ikke angrerett på varer som er kjøpt i vanlige butikker.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:54   #4
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men varen har ikke kommet ennå...så det blir som avbestilling, har man fremdeles ikke lov?

Gammel 20-08-09, 20:55   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med bestillingsvare? Hvis det er noe hun har kjøpt i en butikk, har hun ikke rett til å få returnere det, uavhengig av om varen var på lager eller måtte bestilles.

Hvis det er noe hun har bestilt på nett eller ved postordre, har hun krav på å få returnere det å få pengene refundert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:56   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Men varen har ikke kommet ennå...så det blir som avbestilling, har man fremdeles ikke lov?

Hvis varen er betalt, så¨har hun jo pr. def. kjøpt den allerede, og hvis varen nå er i butikken, så tror jeg ikke hun har så mye å fare med, nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:58   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel den mest aktuelle paragrafen fra Forbrukerkjøpsloven:

Sitat:

§ 41. Avbestilling før levering
Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.
Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.
Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 21:01   #8
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis varen er betalt, så¨har hun jo pr. def. kjøpt den allerede, og hvis varen nå er i butikken, så tror jeg ikke hun har så mye å fare med, nei.

hun har betalt 10% av kjøpesummen for at den skulle bli bestillt å så skal resten betales når den ble henta.

Gammel 20-08-09, 21:01   #9
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dette er vel den mest aktuelle paragrafen fra Forbrukerkjøpsloven:

Takk

Gammel 20-08-09, 21:17   #10
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Litt avhengig av verdien på gjenstanden og hvor kranglevillig jeg hadde vært, så er det fullt mulig å hevde at retten til avbestilling (mot å betale erstatning for selgerens eventuell tap - hvilket kan være en vanskelig sak i seg selv) fortsatt er i behold. Grunnen er at avbestillingsretten er i behold frem til levering.

Etter § 6 skjer levering når tingen overtas av forbrukeren. Overtakelse er ikke at tingen har kommet frem til butikken.

Avbestilling av en vare uten et etteroppgjør er i prinsippet ikke mulig, med mindre kjøpet faller inn under angrerettsloven (som gjelder kjøp utenfor fast utsalgssted; internett, dørsalg ol.)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 21:35   #11
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Standard

Takk for svar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.