Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette vanlig i 1. klasse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 21:10   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Er dette vanlig i 1. klasse?

Jenta mi begynte i 1.klasse i høst, og får stort sett lekseark som lekse, der hun skal fargelegge antall ruter, øve seg på et par bokstaver hun har lært osv.

Vi la plutselig merke til at lærer hadde klistret forskjellige klistremerker, og laget forskjellige stempler nederst på arkene, etter som leksene har blitt sett på av læreren. Jeg tenkte at det var jo fint og motiverende for ungene å få klistremerker på leksene, så de føler at lærer har sett leksene, dermed føler eleven seg sett.

I dag fortalte jenta mi at de forskjellige stemplene og klistremerkene viser om læreren synes leksene er bra eller dårlig gjort. Hun mente at lite klistremerke betydde dårlig gjort lekse, og stort klistremerke betydde bra gjort lekse. Hval-stempel betydde dårlig gjort lekse, og solstempel betydde bra gjort lekse. Jenta mi hadde to ark med delfin-stempel, og ett med hval, ett med stort og ett med lite klistremerke på.

Hun trodde dermed at bare ett av arkene var bra gjort, og at alle de andre var dårlige. Hun hadde ingen med sol, og hang seg opp i dette. Da hun gjorde lekser i dag, var hun preget av at hun ikke synes at hun er noe flink, og strevde med å få til s-ene på arket.
Så pratet jeg med moren til en av jentene i klassen, og jenta hennes hadde forstått det slik at delfinmerke betydde veldig bra.

Er det ikke rart at vi ikke har fått beskjed om hva et slikt "graderingsopplegg" betyr? Det er tydelig at jenta mi trodde at hun hadde fått nesten bare dårlige merker, men det betyr jo ikke at det er slik. Kanskje hun har misforstått..

Er det vanlig å gradere leksene etter god og dårlig når de er så små? Det har aldri vært snakk om dette, da jenta mi , som nå går i 4.klasse, gikk i første, andre, eller tredje klasse. Forsåvidt ikke nå i 4. heller. Hva lærer dessuten barna av dette? Blir leksene en konkurranse om best klistremerke?

Jeg kjenner at jeg er skeptisk til at så små barn skal graderes allerede nå i lekser, og jeg har lyst til å sende mail til lærer for å få en forklaring.

Hører gjerne hvordan det gjøres på skolen til andre med 1.klassinger, eller hva lærere her inne tenker.

Gammel 08-09-08, 21:12   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette vanlig i 1. klasse?

På vår skole har ikke første klasse lekse, og eldre elever har fått stempel i hytt og gevær.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:13   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde nok skrevet en beskjed i meldingsboken om å få en forklaring på hva merkene betyr fordi du tror at datteren din muligens har misforstått.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:16   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Her får de klistremerker for å ha gjort leksene.
En stjerne uansett.
Lekser har de også, hver dag.

Gammel 08-09-08, 21:17   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Er det ikke rart at vi ikke har fått beskjed om hva et slikt "graderingsopplegg" betyr? Det er tydelig at jenta mi trodde at hun hadde fått nesten bare dårlige merker, men det betyr jo ikke at det er slik. Kanskje hun har misforstått..

Jeg vil gjette på at alle klistremerkene er bra, jeg har inntrykk av at rykter i en første klasse lett kan bli gigantiske. Barna er blitt klar over verdien i å snakke sammen, men tar absolutt alt for god fisk ... Jenta mi (på andre trinn) blir enda helt forferdet hvis jeg antyder at det ikke er sikkert at x eller y snakker 100% sant. Jeg ville definitivt ha spurt læreren hvordan merkene blir brukt før jeg gjorde noe mer.

Jeg er enig i at gradering kanskje er tidlig. Det vil si jeg synes gradering på prestasjonen definitivt er for tidlig, men jeg er ikke like overbevist om gradering på innsatsen er for tidlig. Men det er egentlig en annen diskusjon.

Gammel 08-09-08, 21:17   #6
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil tro (og misforstå meg rett: håper) at jenta di har misforstått. Jeg vil tro alle klistremerker og andre merker er like bra.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:19   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det høres kjemperart ut. Læreren til ungene mine bruker også klistremerker og stempel, men det er uten noe som helst slags system. Det jeg ser er at hun noen ganger skriver en kommentar i tillegg, og det er gjerne når ungen har jobbet ekstra mye med leksene. Jeg har to i samme klasse og det er helt tydelig at det er en individuell vurdering som avgjør når disse kommentarene skal gis.

Jeg synes du bør høre med læreren. Det kan jo godt hende at dette er noe ungene har funnet på fordi de synes noen av klistremerkene er "bedre" enn andre, og at læreren ikke aner at de tolker tilbakemeldingene på denne måten.

Gammel 08-09-08, 21:23   #8
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Merkelig opplegg, må jeg si.
Jeg har en andreklassing, og nå har de lekser hver dag, (i Abakus og Tubaluba-bøkene) mens de i første klasse bare hadde lekse en dag i uka.
Aldri tilbakemeldinger i form av klistremerker.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:29   #9
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Synes at læreren burde informert foreldre når slike ting blir innført. Og selvfølgelig en forklaring på hva de forskjellige merkene står for. Ellers er det jo ikke lett for foreldre å følge opp. Send en mail, og spør om en forklaring.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:30   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg synes du bør høre med læreren. Det kan jo godt hende at dette er noe ungene har funnet på fordi de synes noen av klistremerkene er "bedre" enn andre, og at læreren ikke aner at de tolker tilbakemeldingene på denne måten.

Har sendt mail til læreren nå, og bedt om forklaring. Naboens datter, som går i klassen til min datter, hadde oppfattet opplegget på samme måte som jenta mi. Håper du har rett i at det bare er noe elevene har funnet på.

Sist redigert av Go\jenta : 08-09-08 kl 21:42.
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 21:40   #11
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Håper og tror de forskjellige klistremerkene ikke betyr så mye, men jeg hadde tatt kontakt med lærer for å vite hvordan det fungerer.

Her får alle likense klistremerker, men kan få forskjellig tilbakemelding. Har sett det har stått OK, fint, bra og kjempefint.

Gammel 08-09-08, 22:55   #12
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Håper dette er noe ungene har overfortolket og diktet opp. Jeg bruker også klistremerker i bøkene til elevene mine, men har slett ikke noe graderingssystem. Må si det høres så merkelig ut at jeg tror og håper at dette er noe ungene har misforstått.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 23:01   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Dette høres ærlig talt ut som fri fantasi. Ihvertfall når de ikke klarer å bli enige om betydningen.

Hvis det er gradering, er jeg enig med røkla. Men jeg syns samtidig ikke man skal gå helt til motsatt ekstrem og ikke skulle belønne det som virkelig er bra. Jeg satte gullstjerner i innføringsbøkene til de voksne elevene mine når de hadde alt riktig. Dette var, og ble oppfattet som, en spøk. Husbonden derimot ble forferdet - man kunne da ikke drive og forskjellsbehandle folk slik! Hvis én fikk stjerne, måtte alle få det *preget av oppveksten på 70-tallet *

Gammel 09-09-08, 01:15   #14
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Nei, det må være feil.
Og om det ikke er det er det iallefall feil!
Jeg ville snakket med lærern med en gang for at ikke jenta di skal gå rundt å ha det sånn uffa meg!

Og er det faktisk sånn at de graderer leksene til førsteklassingene på den måten er det jo helt vannvidd og sikkert ikke noe andre foreldre vil godta heller.OPPRØR NÅ

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 07:07   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den læreren som jeg hadde i andre og tredje klasse, hadde akkurat et slikt system med små, store eller ingen klistremerker i bøkene, men hun var i alle fall svært tydelig på hva merkene betød. ("Nei Hugo. Det lille merket betyr at jeg ikke synes du har vært så veldig flink. Det er det store merket som betyr at du har vært flink")

Jeg har alltid brukt systemet hennes for å illustrere at skolen har blitt bedre siden jeg var barn, men nå fikk du meg til å tvile, gitt …

Håper det er en misforståelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 09:20   #16
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oi. Jeg er virkelig glad for at vi ikke har noe slikt.

Her er det leselekse daglig og ark fra stasjonsarbeid (EarlyYears) hjem en gang i uka. Det er vi foreldrene som kvitterer på at leseleksa er gjort daglig, og lærer signerer en gang i uka. Arkene fra stasjonsarbeidet er gjerne ikke helt ferdige, og da styrer vi foreldrene litt hvordan vi forholder oss til det. Enten kan vi bare signere, og sende inn. Eller vi kan oppfordre barna til å gjøre det ferdig/bedre hjemme.

Gammel 09-09-08, 09:24   #17
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Dette må du faktasjekke med lærer, for her oppstår det fort misforståelser! Dersom det stemmer, ville jeg synes det var ganske underlig så tidlig i første klasse - uten at foreldre er informert.

Jeg har også to førsteklassinger, og det er veldig moderat med gradering der i gården - noe jeg synes er fint. Fokuset nå er klasse/skoleregler og samhold i klassen, så ordinære lekser er det faktisk (overraskende) lite av. Men det kommer nok...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 09:40   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gradere tilbakemelding til elevene i første klasse synes jeg er ganske spesielt - og dersom det stemmer synes jeg absolutt det bør være tema for et foreldremøte. Spent på å høre hva læreren melder tilbake!

Gammel 09-09-08, 09:41   #19
Annie
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
Annie har et hav av muligheter foran seg
Standard

I førsteklasse hos oss brukes det også klistremerker, men ikke i graderingssystem etter hvor "fint" leksen er gjort.
Merkene deles ut mer eller mindre tilfeldig, - og litt etter hva frøken har tilgjengelig akkurat den dagen.

Men vi hadde en lignende erfaring som baserte seg på at jentene syntes og mente at prinsesseklistremerker og blomster var MYE finere enn stjerner og andre merker. Derfor tolket de det sånn at disse blomster og prinsessemerkene var mer "verdt" enn de andre - underforstått at de hadde vært flinkere med leksen disse dagene.

Det ble forklart av frøken - og vips var alle misforståelser ute av verden.
Siden har ingen snakket sånn om klistremerkene.
Og frøken skriver også kommentarer innimellom i stedet for merker. Som fin lekse, eller flott arbeid eller her har du jobbet godt o.s.v.

Håper det ordner seg - og at du får en forklaring på dette, for det hørtes litt merkelig ut...

Annie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 09:42   #20
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Å gradere tilbakemelding til elevene i første klasse synes jeg er ganske spesielt - og dersom det stemmer synes jeg absolutt det bør være tema for et foreldremøte. Spent på å høre hva læreren melder tilbake!

Ja, jeg er også spent. Dersom dette er tilfelle, blir det nok Fau-sak...sitter i Fau selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.