Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-08, 19:47   #1
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Trenger bare å få oppklart noe her..
Jeg laget en enormt god karrigryte i dag og den vil jeg gjerne lage oftere. Jeg hadde noe matfløte stående i kjøleskapet og jeg brukte den i dag.

Men så lurer jeg; jeg er ikke så dreven i dette med kesam og slikt men jeg tror jeg har forstått det slik at kesam erstatter yoghurt og rømme og dermed ikke er noe særlig å koke på.
Finnes det da noe tilsvarende magert for matfløte?

Ellers bruker jeg gjerne andre typer produkter, soya og slikt. Bare resultatet blir kremete og godt

Hva bruker du kesam til? Mitt kjøkken har nok heller vært preget av naturell yoghurt og matfløte enn kesam. Har nok litt å lære..

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 19:48   #2
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Lett creme fraishe?

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 19:49   #3
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Lett creme fraishe?

Den bruker jeg.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 19:49   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.107
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Du kan med fordel bruke Vikingmelk.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 19:54   #5
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Og en god karrigryte vil ihvertfall jeg gjerne ha oppskriften på

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 20:55   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Kokosmelk bruker jeg i mine karrigryter.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:04   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Kokosmelk bruker jeg i mine karrigryter.

Kokosmelk er godt!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:05   #8
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Trenger bare å få oppklart noe her..
Jeg laget en enormt god karrigryte i dag og den vil jeg gjerne lage oftere. Jeg hadde noe matfløte stående i kjøleskapet og jeg brukte den i dag.

Men så lurer jeg; jeg er ikke så dreven i dette med kesam og slikt men jeg tror jeg har forstått det slik at kesam erstatter yoghurt og rømme og dermed ikke er noe særlig å koke på.
Finnes det da noe tilsvarende magert for matfløte?

Ellers bruker jeg gjerne andre typer produkter, soya og slikt. Bare resultatet blir kremete og godt

Hva bruker du kesam til? Mitt kjøkken har nok heller vært preget av naturell yoghurt og matfløte enn kesam. Har nok litt å lære..

Du må forresten gjerne legge ut oppskrift.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:06   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Kokosmelk bruker jeg i mine karrigryter.

Kokosmelk er veldig godt i karri. Men det er vanligvis ikke magrere enn matfløte, vel?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:11   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kokosmelk er veldig godt i karri. Men det er vanligvis ikke magrere enn matfløte, vel?

Jeg leste en artikkel om kokosmelk for en stund siden. Fettet i kokosfett er mettet, men allikevel sunt. Det var gjort en studie hvor noen spiste mye kokosfett. De gikk ikke opp i vekt uansett hvor mye av det de spiste, det var heller motsatt. Så hos oss spiser vi en god del kokosmelk. Kokosmelk er veldig vanlig å spise i en del kulturer.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:19   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Ulempen med kokosmelk er jo at det smaker kokos.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:21   #12
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Men kokos er jo godt.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:21   #13
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Kokos er grufullt.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 21:47   #14
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Kokos er grufullt.

Ï alle fall i middagsmat!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 22:57   #15
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Oppskrift på god karrigryte?

Jeg ville gått for kokosmelk jeg og.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 23:00   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Matfløte er vel det magre alternativet til kremfløte? Så tror jeg kaffefløte er enda magrere, og melk selvfølgelig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 00:56   #17
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Kokosmelk bruker jeg i mine karrigryter.

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Kokosmelk er godt!

Sitat:

Jeg ville gått for kokosmelk jeg og.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 12:16   #18
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Ja, altså det var jo ikke noe voldsomt til kokkelering jeg gjorde. Bare fant på noe fra det jeg hadde i skapet. Men kan jo alltids legge ut oppskriften Det ble jo knallgodt. Det enkle blir ofte det beste sant

Jeg tok ca halv løk, 2 hvitløksfedd og knuste i stavmikseren. Freste det i kjelen med litt rapsolje. Tok opp i hakket chili, revet ingefær (bare litt) og grønn paprika og stekte det med løken i noen minutter. Helte oppi en boks matfløte og tilsatte krydder. Jeg brukte karri (fra innvandrerbutikk), gurkemeie, littegrann spisskummen, salt og pepper. Jeg tok i bittelitt jevning, men tror ikke det hadde noen betydning. Konsistensen ble kremet og god.
Til sist rørte jeg inn stekte kyllingbiter (jeg er veggis da, så jeg rørte inn "kylling"-biter til meg ). Serveres med ris etter eget ønske.

Og takk for tips her. Skal prøve med kokosmelk, men blir vel kanskje til at jeg holder meg til matfløten. Creme Fraiche blir vel litt rart når det blir eneste væsken..

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 15:15   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Creme Fraiche blir vel litt rart når det blir eneste væsken..

Nei, det går fint det, i varme ting - den smelter liksom - men det er jo mye mer fett i Creme Fraiche enn i matfløte, så hvis poenget var å gjøre det magrere, har det ikke så mye for seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 20:06   #20
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Hva kan erstatte matfløten og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det går fint det, i varme ting - den smelter liksom - men det er jo mye mer fett i Creme Fraiche enn i matfløte, så hvis poenget var å gjøre det magrere, har det ikke så mye for seg.

Jeg var i Sverige i dag og har kjøpt med meg flere forskjellige matfløter, en vegan type også. Så da blir det litt testing

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no