Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gode førebilete

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-08, 09:11   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode førebilete

Eg vart positivt overraska over å lese denne.

Sitat:

I forrige uke hengte dykkerbutikken Frivannsliv på Litlebergen i Meland opp advarsler på bruskjøleskapet sitt, skriver avisa Nordhordaland.
På lappene som henger tydelig på kjøleskapet står det blant annet «Cola er vanedannende og helseskadelig» og «For mye sukker kan føre til diabetes».
Butikksjef Simen Wilberg innrømmer at lappene er inspirert av skrekkmeldingene som er på røykpakkene.
- Vi ønsker å fremme en sunn livsstil og få folk til å komme seg ut i naturen. Å ha et kjøleskap med brus i en butikk som fremmer friluftsliv, blir som et fremmedelement, sier Simen Wilberg til NRK Hordaland.
Målet med advarslene er å få kundene til å tenke seg om før de kjøper brus.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 09:22   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode førebilete

Mjna, skeptisk!

Jeg er veldig imot demonisering av mat. Og trenger virkelig noen å opplyses om at Cola er helseskadelig? Nesten alle vet jo at cola ikke er spesielt sunt, så jeg tror ingen vil komme inn i butikken, tenke "ah, så cola er ikke BRA for meg?! Det visste jeg ikke. Tusen, tusen takk, kjære butikkeier, for at du gjorde meg oppmerksom på dette." Så jeg er altså litt i tvil om det har sin hensikt.

Men, for all del, jeg skjønner jo tankegangen bak å henge opp slike advarsler.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 09:32   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mjna, skeptisk!

Jeg er veldig imot demonisering av mat. Og trenger virkelig noen å opplyses om at Cola er helseskadelig? Nesten alle vet jo at cola ikke er spesielt sunt, så jeg tror ingen vil komme inn i butikken, tenke "ah, så cola er ikke BRA for meg?! Det visste jeg ikke. Tusen, tusen takk, kjære butikkeier, for at du gjorde meg oppmerksom på dette." Så jeg er altså litt i tvil om det har sin hensikt.

Men, for all del, jeg skjønner jo tankegangen bak å henge opp slike advarsler.

Eg trur ikkje 14.-15- åringar er bevisste på kva dei gjer når dei kjøper ein halvliter cola i lunsjen eller på vei heim frå treninga, nei. Og det er jo bevisstgjeringa som er det viktige. Eg er heller ikkje for demonisering av mat, men cola er jo ikkje mat...

Gammel 29-09-08, 09:35   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor i all verden hadde de et bruskjøleskap i utgangspunktet?
Kunne de ikke bare ha bytta ut brusen med noe sunt?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 10:17   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Også skeptisk. Jeg tror dette vil være på kanten i forhold til markedsføringslovgivningen. Jeg tipper at Coca Cola vil bestride at drikken er vanedannende, for eksempel. Så personlig syns jeg dette var et teit påfunn. Hvis han syns at Coca Cola er djevelens drikk får han heller la være å selge det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 10:27   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis han syns at Coca Cola er djevelens drikk får han heller la være å selge det.

Enig. Jeg hadde glatt godtatt at noen ikke solgte meg Cola. No problem! Jeg hadde derimot blitt provosert hadde noen solgt meg cola, men samtidig såpass klart gitt uttrykk for at jeg egentlig burde valgt noe annet.

Gammel 29-09-08, 10:41   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Men poenget er jo nettopp det å bevisstgjere folk på bruken av slike varer. Eg kjenner meg temmeleg trygg på at dette er eit PR-jippo, og eg synest det fungerer godt. Det er trass alt like skadeleg for kroppen å innta store mengder cola (og potetgull o.l.) som å innta snus o.l (som det tross alt fins advarslar på).

Gammel 29-09-08, 12:39   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo som han sier det samme som advarslene på røykpakka.

Gammel 30-09-08, 14:45   #9
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt avsporing, men hvorfor er det ikke helseadvarsler på alkohol når det er det på røyk?

Gammel 30-09-08, 15:08   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Litt avsporing, men hvorfor er det ikke helseadvarsler på alkohol når det er det på røyk?

Jeg vil tro at det er fordi folk som røyker gjerne gjør det daglig, mens (heldigvis) så drikker ikke alle som liker øl alkohol daglig. Men et godt poeng, for min del kunne det gjerne vært advarsler på alkoholflaskene.

Jeg synes dette var et litt småmorsomt og bevisstgjørende stunt. Skal man se på det i større sammenheng så ser jeg Divine sitt poeng angående demonisering av maten. Jeg har hypotese om at vi blir mer og mer overvektige og usunne i takt med all slankeprat på alle aviser og ukebladers forsider, og informasjon om at det meste man gjør er fy-fy- og galt. Det som anses for å være det optimale og riktige er som regel et godt stykke fra den mest realistisk gjennomførbare gyldne middelvei. Jeg skjønner at det er mer komplisert enn som så altså, at vi har for mye penger, at sukker er billig og alt for tilgjengelig osv.

Gammel 30-09-08, 15:29   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Anne Kat forsøkte seg med dette på vinen sin "Tatt av vinen". Der står det klare advarseler om at for mye alkohol kunne få selv Trond Giske til å se kjekk ut. Tilsynsmyndighetene var raskt på banen og mente at dette var ulovlig alkoholreklame for showet hennes. Jeg tror derimot at det er en snurt Trond Giske som har utøvet maktmiskbruk og truet med at han også har mektige venner.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 21:52   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt motsatt av Fnatten og blir barnslig trassig av MAS. Altså når noen forteller meg noe jeg godt vet jeg burde/ikke burde, men at jeg ikke helt klarer å ta det riktige valget likevel. Jeg løp sporenstreks ut og handlet junk da jeg fant Stordalens moraliserende mat- og treningslapper strødd utover hotellrommet nylig.

Gammel 03-10-08, 08:33   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er som Polyanna.

Gammel 03-10-08, 08:36   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er som Polyanna og Divine, og jeg trass-røykte i årevis.
Jeg vil bestemme selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.