Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvor "privat" er du på FP?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 23:12   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Hvor "privat" er du på FP?

Ja, det lurer jeg på? Etter diskusjonen om sykemelding i dag, der jeg skrev HI, har jeg lurt på hvor mye folk egentlig utleverer her inne? Fikk en del pepper fordi jeg skrev ting om arbeidsplassen min. Selvfølgelig hadde jeg forandret på mye! Vil jo ikke utlevere kollegaene mine, og aller minst meg selv, ved å fortelle om spesielle episoder som nettopp har skjedd på jobben.
Når noen reagerte så sterkt, begynte jeg virkelig å lure: Forandrer dere aldri på ting? ( Steder, personer, hendelser, u name it) hvis poenget med innlegget er selve diskusjonen som følger? Det gjør iallfall jeg hele tiden. Særlig hvis jeg vil diskutere noe som har skjedd nylig. Finner jeg ut at det ikke går an å ta opp et tema her inne uten å utlevere noen, lar jeg være. Og for alt dere vet: Det kan jo hende at jeg slett ikke bor i den byen jeg har oppgitt, og at jeg ikke er lærer i det hele tatt. See my point?
This is the internett! Jeg kan være Mia Gundersen for alt dere vet, ikke sant?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:16   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "privat" er du på FP?

Jeg er veldig forsiktig med å plassere meg på kartet, og legger ikke ut informasjon som gjør at jeg kan gjenkjennes. Dermed gir det meg en frihet til å være temmelig åpen.

Gammel 30-09-08, 23:17   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg skriver på det åpne forumet kan jeg like godt skrive i lokalavisa eller si til postmannen. Og selvfølgelig: det kan jo hende at jeg ikke liker fotball.

(Noe sier meg forresten at rine er ute på åpent hav. )

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:17   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skriver det jeg føler for, om jeg kan si det, jeg liker å være åpen og si det som er sant.
Jeg utleverer vel ingen, men jeg gav vel litt for mye info en gang, ang en bhg, men jeg følte ikke det var noe farlig.
Men tror ikke det er noen her inne som vet hvem jeg er?

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:19   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikkert altfor lite. Nåja, jeg har et særdeles lite spennende liv uansett, ingenting å skjule.

Gammel 30-09-08, 23:19   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det du egentlig spør om her? Om vi er anonyme her (det er ikke jeg), om vi er forsiktige med å utlevere andre (det er jeg), eller om vi noen ganger endrer på "fakta" for å kunne stille et spørsmål, eller delta i en diskusjon, uten å utlevere noen som er gjenkjennelige (det hender det jeg gjør)?

Gammel 30-09-08, 23:22   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok ikke så vanskelig å kjenne igjen hvis man kjenner meg fra før, og det gjør jo etterhvert halve FP.

Derfor er jeg desto mer forsiktig med å utlevere andre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:23   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Derfor er jeg desto mer forsiktig med å utlevere andre.

Helt enig. Jeg kan gjerne utlevere meg selv, men ikke familie, venner, naboer og kollegaer.

Gammel 30-09-08, 23:24   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva er det du egentlig spør om her? Om vi er anonyme her, om vi er forsiktige med å utlevere andre, eller om vi noen ganger endrer på "fakta" for å kunne stille et spørsmål (eller delta i en diskusjon) uten å utlevere noen som er gjenkjennelige?

Dette lurte jeg på også.

Jeg føler at jeg er forholdsvis streng på å utlevere andre, men egne meninger og følelser rundt ting deler jeg gjerne. Jeg har også delt noen bilder av Poden, selv om jeg har blitt mer tilbakeholden på dette de siste par årene. Som Safran sier så synes jeg det etiske rundt utleveringer går mye på hvor anonym man framstår. Har man f.eks delt at man bor i Bergen, og legger ut i det vide og det brede om den teite ansatte eller en arbeidskonflikt i Steinerbarnehagen så synes jeg at man har gått over streken. Siden svært mange på FP vet hvem jeg er og omtrent hvor jeg bor så ville jeg være forsiktig med å fortelle om ting som kan virke utleverende på de rundt meg. Det være seg ektemann, svigers eller kollegaer.

Gammel 30-09-08, 23:25   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Det jeg skriver på det åpne forumet kan jeg like godt skrive i lokalavisa eller si til postmannen. Og selvfølgelig: det kan jo hende at jeg ikke liker fotball.

(Noe sier meg forresten at rine er ute på åpent hav. )

Hm... er sent på kveld, og den skjønte jeg rett og slett ikke... Åpent hav?

Hva er det du egentlig spør om her? Om vi er anonyme her (det er ikke jeg), om vi er forsiktige med å utlevere andre (det er jeg), eller om vi noen ganger endrer på "fakta" for å kunne stille et spørsmål, eller delta i en diskusjon, uten å utlevere noen som er gjenkjennelige (det hender det jeg gjør)?

Joda, vet at du ikke er anonym, (men jeg vet f.eks ikke hva du heter.) og at mange kjenner hverandre. Vil jo tro at jo mindre anonym man er, jo mindre bør man utlevere? Jo -(har tenkt litt) spør om alle tingene, men mest om det siste.

Gammel 30-09-08, 23:26   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får ikke mine kick av å juge, nett eller ikke, så jeg anonymiserer totalt eller lar være å si noe i det hele tatt i stedet.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:35   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Joda, vet at du ikke er anonym, (men jeg vet f.eks ikke hva du heter.) og at mange kjenner hverandre. Vil jo tro at jo mindre anonym man er, jo mindre bør man utlevere? Jo -(har tenkt litt) spør om alle tingene, men mest om det siste.

(Grunnen til at jeg sier jeg ikke er anonym er ikke at jeg kjenner mange her, men at jeg har link til bloggen min i profilen, og der står navnet mitt og alt mulig.) Mest det siste - altså om vi endrer på "fakta" for å anonymisere? Det gjør jeg en del, både når jeg skal fortelle om noe fra nettet i RL og omvendt.

Men det man må huske på når man "endrer fakta" for å lage en diskusjon, er at da kan man bare diskutere de endrede faktaene (eller prinsipper rundt dem), ikke den egentlige situasjonen som man kanskje egentlig var interessert i å diskutere. Jeg har sett mange småkomiske eksempler på det - mest på NM, der det finnes et anonymt underforum.

Gammel 30-09-08, 23:40   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det man må huske på når man "endrer fakta" for å lage en diskusjon, er at da kan man bare diskutere de endrede faktaene (eller prinsipper rundt dem), ikke den egentlige situasjonen som man kanskje egentlig var interessert i å diskutere. Jeg har sett mange småkomiske eksempler på det - mest på NM, der det finnes et anonymt underforum.

Jeg synes også at det er en fordel å informere om at man kommer med fiktive eksempler/historier, slik at medforumistene er klar over det.

Gammel 30-09-08, 23:41   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Hm... er sent på kveld, og den skjønte jeg rett og slett ikke... Åpent hav?

Og forsøker å ro seg i havn?

Gammel 30-09-08, 23:49   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes også at det er en fordel å informere om at man kommer med fiktive eksempler/historier, slik at medforumistene er klar over det.

Absolutt

Jeg hadde ikke våget å anonymisere noe som helst omtrent. Jeg ser ikke hvordan jeg kunne fått til å lage en god anonymisering som hadde vært anonym nok. Det handler om at jeg har lagt ut såpass med opplysninger at en god forumdetektiv kunne funnet ut hvem jeg var+ at jeg kjenner folk IRL her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:53   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er passe privat. Legger ikke ofte ut personlige ting og i allefall ikke om andre. Jeg passer meg vel for å utlevere andre. Plutselig kan man jo sitte der med skjegget i postkassa..... Og det gidder jeg ikke.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:00   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, noe var fiktivt. Jeg informerte jo ganske tidlig, synes jeg da. Men ikke tidlig nok for deg og Liven... (Skulle vært mer presis i HI, diskusjonen tok liksom en litt "feil" vending med en gang..)

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Og forsøker å ro seg i havn?

Mener du som at -nå har rine utlevert alt om arbeidsplassen sin og prøver desperat å redde stumpene ved å late som om alt var fiktivt? :knegg:

Nope! (Ville det ikke vært enklere å slette HI da?) Selv om jeg slettet de punktene som kanskje kunne ha avslørt noe temmelig raskt) Tror nok de færreste her inne vet hvem jeg er. Og finner noen det ut,er det heller ingen krise. Tror uansett ikke det blir dette innlegget om kommer til å avsløre det.

Noen ting (det meste) om meg sant, en del litt redigert, noe ren bløff. Hvem skulle tro! Sånn i ettertid, når jeg ser at jeg faktisk tilbringer en del tid her inne, skulle jeg kanskje ønske jeg hadde vært anonym med f.eks bosted. Men gjort er gjort, og spist er spist!

Gammel 01-10-08, 00:03   #18
TBM
Passiv

Standard

See my point?
This is the internett!

Du sier ikke det?

Er dette internett og helt åpent for alle i verden å lese??? Oj, da må jeg kanskje begynne å revurdere mitt engasjement her på FP gitt...

Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:05   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du sier ikke det?

Er dette internett og helt åpent for alle i verden å lese??? Oj, da må jeg kanskje begynne å revurdere mitt engasjement her på FP gitt...

Gammel 02-10-08, 09:14   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er åpen på en måte at folk glatt kan kjenne igjen meg her inne. Jeg har jo bilder liggende ute, både av meg, barn og mann til tider. Det er ingenting jeg ikke kan stå for som blir sagt her inne, og jeg tror ikke at mange finner så mye spennende om meg heller.

Men å utlevere andre er en annen ting. Både når det gjelder kollegaer, naboer etc. Det er jeg forsiktig med. Jeg er heller så ikke gira på å prate om mitt privatliv som feks forholdet og mine personlige problemer. Nå har jeg åpnet meg litt på M2 og på blogg, men der har tross alt ikke "hele internett" tilgang.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.