Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går det an å bli 20% arbeidsufør?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-08, 22:02   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Går det an å bli 20% arbeidsufør?

Jeg er sykemeldt 20%. Mulig at dette blir en fast ordning. Er det noen her som vet om man kan bli 20% uføretrygdet?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:05   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går det an å bli 20% arbeidsufør?

Jeg mente fylker:

http://www.nav.no/page?id=1073743844

Gammel 25-10-08, 22:13   #3
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det går fint. Jeg har en kollega som er 20% ufør p.g.a. epilepsi. Jobber 80%.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 22:27   #4
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Dette ble diskutert litt i denne tråden for kort tid siden.

Tror det er mulig hvis du jobber innen stat/kommune? Og evnt. gjennom helseforsikring/privat pensjon?

Sist redigert av Fru Snurp : 25-10-08 kl 22:41. Årsak: Kom på noe...
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 23:22   #5
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Dette ble diskutert litt i denne tråden for kort tid siden.

Tror det er mulig hvis du jobber innen stat/kommune? Og evnt. gjennom helseforsikring/privat pensjon?

Jeg har akkurat begynt i kommune. Har vært på attføring i 7 år. Hørte noe om at man kunne bare uføretrygdes 50% eller mer....

Gammel 25-10-08, 23:29   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det går an, jeg har ei venninne som burde vært det... (Hun har fått det forespeilet.)

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 23:33   #7
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Ja, det går an, jeg har ei venninne som burde vært det... (Hun har fått det forespeilet.)

Ok. Tusen takk.

Takk for linken også.

Gammel 26-10-08, 00:32   #8
Libra

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Det går an å bli 20 % arbeidsufør, men du får ikke uføretrygd fra NAV dersom du er mindre enn 50 % ufør. Men, dersom du er medlem av en eller annen pensjonsordning (f.esk. Statens Pensjonskasse) så kan det være at du kan få utbetaling. Jeg vet at Statens Pensjonskasse ikke har noen begrensninger på hvor størrelsen på uførheten.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 01:06   #9
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Det går an å bli 20 % arbeidsufør, men du får ikke uføretrygd fra NAV dersom du er mindre enn 50 % ufør. Men, dersom du er medlem av en eller annen pensjonsordning (f.esk. Statens Pensjonskasse) så kan det være at du kan få utbetaling. Jeg vet at Statens Pensjonskasse ikke har noen begrensninger på hvor størrelsen på uførheten.

Jeg er ikke medlem av Statens Pensjonskasse. Hmmm...... Det er jo fælt at man ikke kan få det. Jeg vil jo helst jobbe, men hvis jeg ikke klarer mer enn 80% så burde jeg få det. Alternativet er at jeg jobber fullt til jeg ikke klarer å jobbe mer i det hele tatt....

Gammel 26-10-08, 07:34   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NAV krever stort sett 50%, ja. Men sjekk rehabiliteringspenger? Og hva slags pensjonsordning er du medlem av?

Gammel 26-10-08, 11:39   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke om 30% uførhet siden jeg var så "ung". 20 var ikke lov.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 11:59   #12
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

NAV krever stort sett 50%, ja. Men sjekk rehabiliteringspenger? Og hva slags pensjonsordning er du medlem av?

Var nok litt trøtt når jeg skrev innlegget i går. Jeg har vært medlem av en pensjonskasse i 15 år. De siste 7 årene har jeg vært på attføring, og fått støtte fra denne pensjonskassa som nå heter Nordea.

Nå er jeg nytilsatt i kommunen her. Det er vel pensjonskasse av noe slag der vil jeg tro?

Gammel 26-10-08, 18:38   #13
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Var nok litt trøtt når jeg skrev innlegget i går. Jeg har vært medlem av en pensjonskasse i 15 år. De siste 7 årene har jeg vært på attføring, og fått støtte fra denne pensjonskassa som nå heter Nordea.

Nå er jeg nytilsatt i kommunen her. Det er vel pensjonskasse av noe slag der vil jeg tro?

Da kan du søke KLP, og da kan du søke den prosentsatsen som passer best.

Noe jeg har hatt problemer med der, er at jeg har gått opp i stillingstørrelse etter at jeg fikk diagnose, og det selvom jeg har hatt diagnosen i 15 år, og kun har vært syk av den i de 3 siste.

De mener da at jeg skulle hatt en mindre stillingsprosent, selvom jeg har klart jobben min i 7 av de årene jeg har jobbet der.

Gammel 26-10-08, 21:21   #14
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Da kan du søke KLP, og da kan du søke den prosentsatsen som passer best.

Noe jeg har hatt problemer med der, er at jeg har gått opp i stillingstørrelse etter at jeg fikk diagnose, og det selvom jeg har hatt diagnosen i 15 år, og kun har vært syk av den i de 3 siste.

De mener da at jeg skulle hatt en mindre stillingsprosent, selvom jeg har klart jobben min i 7 av de årene jeg har jobbet der.

Takk for svar. Det var godt å høre. Jeg trodde kanskje man måtte ha vært medlem av KLP en viss tid før man fikk noe.

Gammel 26-10-08, 21:34   #15
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har også høyrt 50% eller meir for å få uføretrygd eller tidsavgrensa uføretrygd.

Da dette var eit tema for meg, hadde eg ein spesialist som var svensk. Ho var ikkje klar over dette, og gav anbefaling at eg skulle ha tidsavgrensa 40% uføretrygd. Denne anbefalinga står også i dag, men NAV finner ikkje ut av det. I mellomtida jobbar eg redusert og tar sjølv den økonomiske konsekvensen av skrantande helse.

Eg har aldri høyrt om LKP. Korleis veit eg om eg er medlem?

Eg har no problem med at eg stadig blir pressa til å jobbe meir enn mine 60%. Erfaringsmessig går dette i ein periode, så går eg på ein ny runde med sjukdom.

Emneord
uføretrygd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.