Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 10:56   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Privat skolematfirma

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2735867.ece
Jeg synes ikke det er så dyr med 6000 kroner i året for ordentlig mat hver dag på skolen.
Nå har jeg jo ikke skolebarn på mange år enda. Så kanskje dette er for dyrt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 10:58   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Privat skolematfirma

Genialt.
Jeg ville gladelig betalt for at matleie Storesøster skulle fått varm mat på skolen hver dag.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:03   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Dyrt men et godt alternativ til matpakken. Jeg er vant med mat på skolen fra jeg vokste i Sverige. Jeg er ikke glad i matpakken. Det blir for dyrt når man har flere barn som har det. Det ville vært bedre om det var i regi av skolen og alle kunne få.

Gammel 28-10-08, 11:08   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det var så dyrt jeg, med 190 skoledager blir dette omtrent 32 kr om dagen, og det koster jo noe å lage vanlig matpakke også.

Gammel 28-10-08, 11:19   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde brukt dette dersom det var tilgjengelig på Posørens skole.

Når det er sagt, ville jeg likevel heller hatt en ordning hvor skolemat er gratis for alle barn, at man hadde en form for bespisning der barna også var ansvarlige for å lage til og organisere hyggelige måltider. Jeg har troen på at riktig mat til alle barn gjør at skolemiljøet blir bedre.

Gammel 28-10-08, 11:22   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke dyrt, men jeg stusser på følgende utsagn;

Sitat:

– Vi synes det er bra at elevene har dette sunne tilbudet som et supplement til matpakke og tineprodukter i kantinen.

Sitat:

Men de dagene det er wraps med kylling, kjøttkaker og pannekaker, er det enda bedre

Sitat:

dagens meny; kalkunpølser og pasta med økologisk rundstykke og grønnsaker

Jeg synes ikke pølser og pannekaker er sunn mat, og ville vel kanskje heller foreslått at de forandret sortimentet i kantinen sin.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:38   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

zol:
Hvis du leser på nettsidene til mat360.no, synes jeg menyen ser strålende ut.
http://www.mat360.no/meny.aspx

De sier også dette:
Her er et eksempel på en 2 ukers meny. Det er tatt utgangspunkt i norske næringsanbefalinger, hvor lunsjen skal dekke 25-30% av det totale daglige inntak. Menyene er satt sammen så næringskomponenetene protein, fett og karbohydrater dekker elevens behov. Det er fokusert på å holde innholdet av mettet fett lavt og innholdet av kostfiber høyt da man ser av kostholdundersøkelser blant barn og unge at dette er problemområder.

Gammel 28-10-08, 11:47   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes ikke det var så dyrt jeg, med 190 skoledager blir dette omtrent 32 kr om dagen, og det koster jo noe å lage vanlig matpakke også.

Her koster det ihvertfall ikke 32 kroner.

6000 i året hadde vært for mye for meg. Dermed lurer jeg på hvordan det ville fungere - er det bare de som betaler som skal få mat, eller blir det bare mat hvis alle betaler? Skal mine barn være de eneste som sitter med tørre matpakker?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:50   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

6000 i året hadde vært for mye for meg. Dermed lurer jeg på hvordan det ville fungere - er det bare de som betaler som skal få mat, eller blir det bare mat hvis alle betaler? Skal mine barn være de eneste som sitter med tørre matpakker?

Jeg regner da med at dette er som med skolemelken - de som betaler får?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:04   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg regner da med at dette er som med skolemelken - de som betaler får?

Ja, jeg også, og dermed vil man fort føle press til å delta. Man kan kanskje si at når det er greit med melk, er det vel greit med et helt måltid også, men ett sted må man vel kunne sette en grense? Jeg synes det ville være veldig vanskelig å måtte si til barna at mamma har ikke råd til den fine skolematen, så du får klare deg med brødskiver.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:04   #11
scilla

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Vår skole har mattilbud fra Mat360. Maten ser veldig fresh og god ut, og det er bra variasjon. Vi har ikke valgt ordningen, men vurderer det et par dager i uken hvor det er litt travelt mellom skoleslutt og fritidsaktiviteter. Det fungerer slik at de som velger denne ordningen mottar mat - de som ikke velger det har med matpakke hjemmefra. Har ikke hørt om noen problemer ift at noen føler på forskjeller. Det er ca 50/50 som har skolemat og matpakke.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:09   #12
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det er flott med slike alternativ, men det må vel til at alle barna skal ha det, hvis skolen skal benytte det.
Synes ikke det er dyrt, såpass bruker man på nistepakker, uansett.

Men, det er mange foreldre som kan være flinkere til å variere barnas niste, det er utrolig mange barn som har brød med nugatti i boksen, dag etter dag. Mange unnskjyldninger er at barna ikke spiser noe hvis ikke, men det er så mye annet man kan putte i nisteboksen enn brød, og det ser man jo på denne menyen også, flott at dette er mulig.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:11   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen stor fan av at dette tydeligvis skaper et veldig lett synlig klasseskille.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:13   #14
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har betalt 15 kroner dagen for varmmat på skolen her i fjor, de bestilte fra et privat firma, det var solide posjoner og god mat, men det var bare en dag i uka. Målet var at de skulle få det hver dag, men nå har de det ikke i det hele tatt, skulle tas opp på foreldremøte her i høst, men rektor var sykemeldt. og vi har ikke hørt noe mer siden.

Gammel 28-10-08, 12:14   #15
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hvis du tenker etter, så bruker du nok antageligvis mer enn 500 kr i mnd på brød, pålegg ol barna har i nisteboksen.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:17   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dette kan bidra til å øke skillet mellom dem som har råd til å kjøpe tjenester og dem som ikke har. Så jeg er i utgangspunktet negativ. 32 kr. dagen er mye i forhold til det en matpakke vanligvis inneholder. Om jeg hadde benyttet det vet jeg ikke.

Jeg er dog positiv til varm mat for alle på skolen. Det er jo ingen tvil om at det er litt bakvendt at de fleste spiser dagens største måltid på et tidspunkt hvor man allerede har brukt mesteparten av den energien man skal bruke det døgnet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:19   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Men hvis du tenker etter, så bruker du nok antageligvis mer enn 500 kr i mnd på brød, pålegg ol barna har i nisteboksen.

Tilsammen til en hel familie kanskje, men ikke til et barn i barneskolealder. Ikke mitt barn iallefall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:19   #18
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

500 kroner pr. mnd? Pr. barn? Til lunsj?

Jeg synes en slik ordning er dyr, men det virker at ingenting er dyrt for noen. Ofte går slike ting gjennom ved avstemning, og det er så kult å være den ene som forsiktig sier at det var litt dyrt, men som må gi seg, for det koster jo nesten ingenting

Gammel 28-10-08, 12:20   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det var ikke skrekkelig dyrt, men ikke akkurat billig heller.
Har man mange skolebarn ville det nok blitt i dyreste laget. Og det er jo dumt at noen som kanskje sliter økonomisk føler seg presset til å gi barnet sitt denne lunsjen, som da muligens vil gå utover andre ting i heimen.

Gammel 28-10-08, 12:22   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også det er dyrt, og særlig med flere barn. Men jeg ser at det går an å velge dette tilbudet bare noen dager i uka. Maten syns jeg så bra ut, og jeg klarer dessverre ikke lage like spennende matpakker selv hver eneste dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.