Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 20:00   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Det er lov å drømme litt, la oss anta at det blir servert mat på skolen, aldeles gratis. Hva ønsker du at barna skal få?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 18:05   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Her får barna all mat på SFO og det er varmmat hver dag. Dvs får og får... Vi betaler jo for plassen og fra nyttår koster fullplass 2000,-

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 18:07   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Varm og sunn mat hver dag til lunch. Det hadde vært noe. *drømme*

Frukt får de allerede.

Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 18:12   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med helt fritt budsjett skulle jeg selvfølgelig ønske at de fikk sunn, varm mat.

Jeg har ingen tro på at noen slikt noensinne vil skje. Budsjettene vil bli for små, om ikke ved oppstart så etter hvert. Og så får de pasta med ketchup og Toro-tomatsuppe, slik de har fått på SFO i perioder. Da vil jeg heller gi dem matpakke.

Gratis melk og frukt hadde vært greit, og realistisk. Det kan ikke salderes til å bli en usunn ordning.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 18:15   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk ikke noe ønske om gratis, varm mat. Jeg mener det holder med ett varmt måltid om dagen, middagen. Selv legger jeg feks veldig på meg av varme lunsjer, blant annet fordi jeg da spiser mye mer, og det tror jeg gjelder flere enn meg.

Jeg ønsker meg grovt godt brød og rundstykker, mye godt og sunt pålegg og grønnsaker og frukt ved siden av.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 18:19   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Varierte måltider, gjerne varmmat ganske ofte.
Denne uken på vår SFO har de følgende meny:
knekkebrød med pølsepålegg, ost og frukt, Italiensk pølseform, Kornprodukter og frukt, Skinkeform og Lasagne. Neste uke er det; Salat med tunfisk, Brømat med frukt og grønt, kakao, tomatsuppe med fullkornsmakaroni, temadag med Spøkelsemat, sprø båtpoteter med skinke. Ellers utover mot jul ser jeg de har grove lapper, sodd, havregrynsgrøt, fiskebollgryte, fiskepinner, pastasalat, kjøttboller, fiskekaker i brunsaus og poteter, nissegrøt. Ellers mye frukt og grønt som er temaet i høst.
Jeg synes det er bra sånn det er, jeg, inkludert i prisen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:01   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner en menyoversikt på SFO-lunsjen jeg. Jeg aner ikke hva de spiser. Når jeg spør poden så sier han "æ vet ikk ka de hete" eller "knekkebrø me prim" hvis det er noe han ikke hadde lyst til å smake på.

Når jeg nå spør han nå sier han: omlett, poteter og fiskekaker som ikke ser ut som marshmellows.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:21   #8
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser helt ærlig ikke noe poeng i at barna skal ha VARM mat på skolen / SFO / barnehagen. Middag får de jo hjemme. Det jeg ville satt pris på var variert pålegg, noen varianter av brød / rundstykker / knekkebrød - og alminnelig drikke som juice, melk eller vann. Altså smøremåltid. Men supplert med frukt og grønnsaker.

(Men ikke fri tilgang på alt, må spise mat først og så ta litt frukt eller grønt som "dessert" - ellers vil i alle fall mine to sulte i hjel... er ikke SÅ mye næring i gulrøtter egentlig).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:25   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har faktisk ikke noe ønske om gratis, varm mat. Jeg mener det holder med ett varmt måltid om dagen, middagen. Selv legger jeg feks veldig på meg av varme lunsjer, blant annet fordi jeg da spiser mye mer, og det tror jeg gjelder flere enn meg.

Jeg ønsker meg grovt godt brød og rundstykker, mye godt og sunt pålegg og grønnsaker og frukt ved siden av.

Hadde jeg sett dette innlegget før kunne jeg jo bare sagt "Det apan sa".

Jeg tror dessuten at man blir mer matlei hvis man skal spise varm mat "hele dagen".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:30   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mange spiser brød både til frokost, på skolen, på sfo og til kvelds. Jeg hadde syntes det var supert om forholdet brød/varmmat i alle fall ble 3/2 i stedet for 4/1.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:39   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Norge har ALT for mange brød måltider så jeg er for varm mat. Men det bør være noe annet enn lyst pasta.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:47   #12
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Mange spiser brød både til frokost, på skolen, på sfo og til kvelds. Jeg hadde syntes det var supert om forholdet brød/varmmat i alle fall ble 3/2 i stedet for 4/1.

Barna MÅ jo ikke spise like brødmåltider alle de gangene da. Vi varierer med knekkebrød og grove frokostblandinger. Hadde i tillegg SFO lunsjen vært en smørelunsj med bra utvalg sunt pålegg, hadde det blitt en bra supplement slik jeg ser det. Det avhenger selvsagt av at det serveres annet enn kneip med smøreost og syltetøy.

Ellers er jeg skikkelig fornøyd med at Bina og jeg er så enig .

Gammel 05-11-08, 19:52   #13
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor i Sverige og er veldig fornøyd med maten her. Bhg og skolen har som regel det samme hver dag. Ikke noe ferdig mat,alt blir lagd på kjøkkenet i bhg fra bunnen av. Det er fisk 1-2 ganger i uka. Ellers er det kjøttboller, pasteretter, gryter, hamburgere, stroganoff++++ 1 gang i året (før jul tror jeg) har de 5 favoritter. Da har ungene stemt på sin favorittmat,så er det de 5 rettene som vinner den uka.Typisk da er taco,pølser, hamburgere,lasagne osv.

Gammel 05-11-08, 20:03   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg synes Norge har ALT for mange brød måltider så jeg er for varm mat. Men det bør være noe annet enn lyst pasta.

Helt enig, brød, brød, brød eller korn til frokost, matpakke og kvelds. Jeg er veldig glad i varmretter til lunsj selv, så det farger nok av i ønskene mine for ungene.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-11-08, 20:05   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Vi bor i Sverige og er veldig fornøyd med maten her. Bhg og skolen har som regel det samme hver dag. Ikke noe ferdig mat,alt blir lagd på kjøkkenet i bhg fra bunnen av. Det er fisk 1-2 ganger i uka. Ellers er det kjøttboller, pasteretter, gryter, hamburgere, stroganoff++++ 1 gang i året (før jul tror jeg) har de 5 favoritter. Da har ungene stemt på sin favorittmat,så er det de 5 rettene som vinner den uka.Typisk da er taco,pølser, hamburgere,lasagne osv.

Noe slikt noe!

Ikke mer brød, i hvertfall.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 20:11   #16
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Fri tilgang på frukt og grønt.
Maten bør være grov brødmat med variert pålegg (ikke sjokoladepålegg og syltetøy).
Melk, vann, juice, kakao til drikke.
Gjerne varme måltider innimellom, men ikke en nødvendighet hver dag.

Gammel 05-11-08, 20:11   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Hva slags mat skulle du ønske barna fikk på skolen/ på SFO?

Ikke bare varme måltider, men proteiner og fett. Ofte er det veldig lite pålegg på skivene så store deler av måltidene består av karbohydratene fra brødet.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 20:12   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Men helt ærlig, kjøttboller og pastaretter er da ikke særlig sunt? Jeg elsker sånt til lunsj, men det er helt uaktuelt for meg. En ting er hvis de får varmmat med mye grønnsaker, men jeg kjenner at jeg på ingen måte savner at ungene mine kan komme til å spise pasta og kjøttboller to ganger daglig hvis vi tilfeldigvis har det samme hjemme den dagen.

Gammel 05-11-08, 20:13   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men helt ærlig, kjøttboller og pastaretter er da ikke særlig sunt? Jeg elsker sånt til lunsj, men det er helt uaktuelt for meg. En ting er hvis de får varmmat med mye grønnsaker, men jeg kjenner at jeg på ingen måte savner at ungene mine kan komme til å spise pasta og kjøttboller to ganger daglig hvis vi tilfeldigvis har det samme hjemme den dagen.

Nei, ærlig, så vil jeg ikke at de skal få pasta og kjøttboller to ganger om dagen selvfølgelig, men varierte varmretter er fint. Nå varierer vi middagene ganske bra selv, og bruker mye grønnsaker, og vi får ukesmenyer for lange tider framover, så det er ikke så vanskelig å planlegge.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-11-08, 20:15   #20
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei det er ikke noe problem med og lage det samme her. De har oversikt for 8 uker.Så jeg ser hver uke hva hun har til lunsj. Det er sunn og bra mat i bhg, så jeg er kjempeforøyd. Og hvem har sagt de ikke spiser grønnsaker?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.