Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvorfor legger rogalendinger om dialekten sin på TV?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 12:00   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor legger rogalendinger om dialekten sin på TV?

Ofte legger rogalendinger helt om dialekten sin når de er på TV. De begynner å snakke "penslig" og høres ut som østlendinger med skarre-r.
Jeg skjønner jo at de tenker at de skal snakke forståelig for andre, men er dialekten vår så forbasket vanskelig å forstå da? Hvorfor er det bare rogalendinger som gjør dette? For jeg har inntrykk av at det helst er vår dialekt som er "utsatt" for dette. Jeg synes det høres helt fjernt ut.

Jeg og mannen diskuterte dette da vi så torsdagens utgave av Hellstrøm, der han var på Jans mat og vinhus i Stavanger. Daglig leder pratet ordentlig "penslig", og jeg mistenker at hun la om hele dialekten pga. tv, uten at jeg vet om det virkelig er sånn hun prater.

Gammel 24-11-08, 12:02   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor legger rogalendinger om dialekten sin på TV?

Det gjelder ikke bare rogalendinger; det er veldig mange som gjør slikt, helt uavhengig av hvilken dialekt de snakker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:03   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøndere gjør det samme, enten så endrer de det til «penere» eller så gjør de den bredere, for å høres litt mer genuin ut eller noe?

Krestoffer i Barne-TV har f.eks ekstrem dårlig kontroll på dativene sine synes jeg.

Gammel 24-11-08, 12:03   #4
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg syntes hun pratet typisk Stavanger-penslig slik enkelte har gjort i generasjoner. Mormoren min prater slik. Da jeg bodde på østlandet la jeg mer og mer om dialekten helt ubevisst. Også de fra bygda i indre østland la dialekten betydelig om når de var i byen. Jeg mistenker at det er ganske vanlig, men at en merker det bedre på sin egen dialekt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:04   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt hende. Jeg kan ikke huske å ha hørt andre gjøre det, men det er nok fordi jeg har mer kontroll på min egen dialekt enn på andres. Trodde det var et typisk Stavanger-fenomen jeg.
Jeg synes uansett det er tullete.

Gammel 24-11-08, 12:06   #6
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette gjelder de fleste dialekter tror jeg.
Det er vel et forsøk på å gjøre seg bedre forstått kanskje?
Jeg har et vagt inntrykk av at trøndere legger med om enn rogalendinger, men jeg skal ikke påstå det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:08   #7
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo også folk i Stavanger som legger om dialekten når de snakker med "fintfolk".
En av mine tidligere husverter la om til skikkelig egenesmål hver gang hun snakket med noen på offentlige kontorer, men snakket veldig annerledes til vanlig.

Gammel 24-11-08, 12:08   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt umulig å forstå hva rogalendinger sier.

Gammel 24-11-08, 12:09   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det kan godt hende. Jeg kan ikke huske å ha hørt andre gjøre det, men det er nok fordi jeg har mer kontroll på min egen dialekt enn på andres. Trodde det var et typisk Stavanger-fenomen jeg.
Jeg synes uansett det er tullete.

Det er ikke nødvendigvis noe en gjør bevisst. Faktisk kan det være ganske vanskelig å unngå for mange, selv når man prøver å være bevisst på å ikke gjøre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:21   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Pft. jeg skjønner alt de sier.
Trøndere, derimot, må snakke virkelig sakte om jeg skal forstå et eneste ord.

Gammel 24-11-08, 12:22   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor gjør ikke alle det, tror jeg er det riktige spørsmålet her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:31   #12
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pft. jeg skjønner alt de sier.
Trøndere, derimot, må snakke virkelig sakte om jeg skal forstå et eneste ord.

Jeg sliter skikkelig med å forstå to kamerater av sambo. Begge er trøndere, når jeg prater med de sier jeg mye HÆ? i løpet av en samtale.

Gammel 24-11-08, 12:36   #13
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

For det første - dette gjelder de fleste dialekter. Veldig mange legger om dialekten litt eller mye når de skal snakke "offentlig".

Og i bunn og grunn syns jeg at det er bra. Spesielt rogalendinger er jo nesten umulige å forstå, lydene flyter sammen i hverandre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:37   #14
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes rogalendinger har helt fantastisk dialekt, selv om de ikke alltid er like lett å forstå.
Dialektmodifisering er jeg helt imot allikevel.

Rogaland! Rogaland!
:avstandsforelsketistavanger:

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 12:53   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har ikke lagt merke til det - ikke annet enn tilsvarende omlegging som man gjør når man snakker med gamletanter og andre tunghørte - dvs. at man snakker penere (som man snakker på Stokka/Egenes osv.).

Gammel 24-11-08, 12:57   #16
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så også Helstrømprogrammet, og mannen og jeg måtte dåne litt over daglig leder.

Jeg så også en gammel skolekamerat på Frokost Quiz på TV2. Han er egentlig fra Ålgård, og da vi gikk på skolen sammen for ti-tolv år siden snakket han skikkelig bred jærdialekt. Æg, mæg, næde (nøtter), og ogen (ovn) f.eks. Men så flyttet han til oslo etter videregående, og da han var på tv var det ikke mye jærdialekt igjen nei. Han snakket kav østlandsk. Jeg måtte knegge litt da, ja.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:29   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har ikke lagt merke til det - ikke annet enn tilsvarende omlegging som man gjør når man snakker med gamletanter og andre tunghørte - dvs. at man snakker penere (som man snakker på Stokka/Egenes osv.).

Er det lettere forståelig å si "je" og "bossen"?

Gammel 24-11-08, 14:17   #18
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad for at rogalendinger legger om dialekten sin når de snakker til meg, siden det finnes dialekter av abkhasisk som er lettere for meg å forstå sånn rent intuitivt.

Heldigvis er en av de primære interessene jeg deler med den av mine venner som har sterkest rogalandsdialekt dykking, siden jeg forsår ham best under vann hvor vi jo bruker tegnspråk.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:27   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rogalandsdialekter er ikke vanskelig å skjønne. Derimot lenger nord på kysten, mot Sogn, der er det mye verre. Men jeg er ikke helt sikker på om det er på grunn av dialekten eller fordi jeg blir øyeblikkelig forelsket i alle som snakker den, så jeg hører ikke helt etter, men står og er forgapt.

Gammel 24-11-08, 14:28   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men jeg er ikke helt sikker på om det er på grunn av dialekten eller fordi jeg blir øyeblikkelig forelsket i alle som snakker den, så jeg hører ikke helt etter, men står og er forgapt.

Kjenner til problematikken. Jeg er sånn med irer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.