|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg syns det er skrevet mye om været og oppvarming av atmosfæren den siste tiden, og legger derfor ved diverse linker. Sist redigert av Gaia : 28-11-06 kl 09:05. Årsak: Skrifteleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg handler mest mulig økologisk og rettferdig, for å fremme et mer miljøvennlig jordbruk.
![]() |
#3 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg synes det er skremmende lesning, og det er enda mer skremmende hvor lite folk egentlig bryr seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Det er veldig skremmende. Anbefaler alle å se filmen An Inconvinient Truth, med AL Gore som kommentator.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg tror det er for sent, og tror at vi må begynne å forberede oss og verden på hva som kommer: Planlegge hvor millioner av miljøflyktinger skal bo, for eksempel. Se på tekniske løsninger for å bevare bomuligheter i områder som ligger i faresonen. Den slags.
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Enig med Polyanna, det er på tide å stikke fingeren i jorda, og innse at vi har gjort noen grove miljømessige overtramp som medfører konsekvenser vi ikke kan stoppe. Hvor skal folk fra stillehavsøyene, Sri Lanka og andre lavtliggende land bo? Hva gjør vi med kystbyene for å sikre dem? Hvordan skal vi takle stadig mer ekstremvær som orkaner, tyfoner og flom?
![]() |
#8 |
Lykkelig naiv
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg skulle faktisk skrive et innlegg om dette i dag. syns det er utrolig skummelt..
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
"De" kommer ikke til å komme med noen løsning. Det er "vi" som må løse dette problemet ved å kjøpe mindre, reise mindre og kjøre mindre. Mye av CO2-forurensingen kommer fra Kina. De bygger et nytt kraftverk i uka for å ha energi til blant annet all industrien som pøser på med varer til OSS. Som siden fraktes over hele kloden til OSS. Fordi VI vil ha billige klær og billige leker og billige elektrovarer og billig hvasomhelst. Hver eneste "ting" vi drar i hus har bidratt til global oppvarming.
![]() |
#11 |
Møllspist fletthurpe
|
Ja men det er jo ikke så enkelt.. for DE, som styrer i verden må nødt å ta det første skrittet. klart VI kan gjøre små ting hver dag men det hjelper ikke i det store. Fordi DU eller JEG har god samvittighet fordi VI gjør gode ting og gjør det rette, så kommer vi ingen vei før DE bestemmer at det og det skal gjøres og endres på.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Mye økologisk mat er også fraktet over lange avstander. Og man kan ha brukt mer energi på fremstillingen. Det beste er nærmat (og da gjerne økologisk i tilegg). Men ikke når det gjelder tomater. Det koster så mye energi å produsere tomater i Norge at det er bedre å transportere dem fra et varmere land.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Hvem er "de" og hvilke beslutninger skal "de" ta?
![]() |
#14 |
Møllspist fletthurpe
|
Jeg mener hvertfall at det ikke BARE er oss som å endre oss. Eller jeg mener vi må endre forbruket og DE som lager varene må endre måte å lage dem på f.eks, hvis alle verdens ledere gikk sammen og gjorde vedtak på at dette skal vi endre og dette er reglene så måtte jo folk også endre måte å leve på.
![]() |
#15 |
Lykkelig naiv
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Media kan spille en stor rolle. Aftonbladet i Sverige har kjørt en kampanje ganske lenge. I begynnelse var det sånn at hver gang man skulle inn på nettsiden fikk man en heldekkende skjerm med KLIMAHOTET - GöR NÅGOT NU. Den var rimelig effektiv, den kan du ikke klikke deg unna med en gang. Etter det har de fortsatt kampanjen med diverse artikler daglig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Unger er idealistiske,ja. Til de går inn i en lekebutikk...
![]() |
#17 |
Epikur
|
Niks, du er nok direkte feilinformert. Det er omvendt. Det er konvensjonell mat som tyner jorda. Økologisk mat blir dyrket uten sprøytemidler og kunstgjødsel, den er giftfri og krever mer dyktighet av bonden som skal dyrke. H*n må nemlig se dyrkingen som et langsiktig kretsløp og ha vekster i en rekkefølge som gir og trenger ulike mineraler i korrekt rekkefølge. Feks: Kløver gir fosfor, mens turnips ternger fosfor. Først dyrker man kløver, deretter turnips på samme jorde.
![]() |
#18 |
villende
|
![]() Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)Jeg må innrømme at jeg savner flere artikler av typen "dette kan DU gjøre for å redde verden fra miljødøden". Jeg syns det er for mye skremselspropaganda uten at det sies noe om konkrete tiltak som kan avhjelpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|