Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er eksotisk/ny frukt og grønt for deg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-08, 21:13   #1
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Hva er eksotisk/ny frukt og grønt for deg?

Jeg elsker å saumfare små innvandrerbutikker og grønnsakshandlere etter nye oppdagelser, frukt og grønnsaker jeg enten bare har lest om eller aldri har sett. Det er utrolig gøy å prøve nye ting, selv om jeg har gjort noen bomkjøp innimellom veier det opp med at jeg har fått nye favoritter.

Hva anser du som eksotisk og uvant frukt og grønt for deg?
Og hvor handler du det?

Gammel 03-12-08, 21:18   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er eksotisk/ny frukt og grønt for deg?

En svensk dame jeg kjenner jobber i dagligvarebransjen i Oslo. Etter en jobbrelatert rundreise i Norge forleden var hun helt i sjokk over at mange lokale kjøpmenn ikke visste hva avocado var - og langt mindre hadde smakt det.

Jeg er såpass avansert at jeg spiser avocado, altså, men ellers er nok mango nesten det lengste vi strekker oss sånn til daglig. Vi handler sjelden frukt og grønt andre steder enn i kjedebutikkene, ettersom vi ikke bor så altfor sentralt.

Gammel 03-12-08, 21:32   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jordskokk.

Gammel 03-12-08, 21:35   #4
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jordskokk.

Kjempegod i grateng med fløte og revet parmesan over

Gammel 03-12-08, 21:37   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, forutsatt at man faktisk finner det i butikken er det sikkert det. Må de forkokes? Hvor lang tid tar det før de er møre?

Gammel 03-12-08, 21:37   #6
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

En svensk dame jeg kjenner jobber i dagligvarebransjen i Oslo. Etter en jobbrelatert rundreise i Norge forleden var hun helt i sjokk over at mange lokale kjøpmenn ikke visste hva avocado var - og langt mindre hadde smakt det.

Jeg er såpass avansert at jeg spiser avocado, altså, men ellers er nok mango nesten det lengste vi strekker oss sånn til daglig. Vi handler sjelden frukt og grønt andre steder enn i kjedebutikkene, ettersom vi ikke bor så altfor sentralt.

Det kan nok være sånn mange steder.

Mange av kjedebutikkene er jo også flinke til å ta inn litt annerledes nå også. Men ofte har jeg spurt i den asiatiske butikken jeg ofte handler i, men jeg går like forvirra ut med den nye grønnsaken i pose. Hva hun egentlig sa er uvisst.

Det mest eksotiske som jeg pleier å kjøpe er vel bananblader, tørka limeblader og plantain. Har kjøpt mye annet, men ikke halvparten jeg vet hva heter Har søkt meg en del frem til de på leksikonet hos frukt.no.

Gammel 03-12-08, 21:38   #7
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Ja, forutsatt at man faktisk finner det i butikken er det sikkert det. Må de forkokes? Hvor lang tid tar det før de er møre?

De trenger ikke forkokes. Det tar ca en halvtime på 225 grader. Jeg deler de opp i mindre biter da.

Gammel 03-12-08, 21:44   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns plantain(også kalt kokebananer) er ganske eksotisk(og veldig godt).

Gammel 03-12-08, 21:45   #9
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker å prøve nye råvarer. Alt jeg ikke har prøvd før er nytt og eksotisk.
Om jeg skal prøve noe nytt så kjøpes det i invandrerbutikker. ICAen her er egentlig god på frukt og grønt, men den kan virkelig ikke sammenliknes i forhold til pris, kvalitet og utvalg.

Hva er eksotisk?
I Vietnam la jeg min elsk på blandt annent:
Dragefrukt/pitahaya

Rambutan

og Mangostan

De synes jeg er ganske eksotiske i grunn, men heldigvis er det lett å få tak i de her i Oslo så da synes jeg sikkert ikke det om en liten stund .

Jordskokker er eksotisk.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 21:51   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Kjøpte mangostan her en dag da jeg fant det på Ica. Har drukket Xango en stund som er laget av mangostan og likte det godt...

Åpnet frukten da, og den var råtten...
Har inntrykk av at det ofte er det som skjer når jeg kjøper litt eksotisk frukt jeg....

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 21:52   #11
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

og Mangostan

Mangostan er utvilsomt den beste frukten jeg noen gang har smakt! Hvor i Oslo får man kjøpt den?

Sist redigert av Knerten : 03-12-08 kl 22:00.
Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 00:04   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det mest eksotiske vi pleier å kjøpe er Mango til minsten.

Ellers smakte jeg på Kinesisk pære eller eple eller hva det var, og kan opplyse om at det smakte pøkk.

Ellers er Rambutan veldig godt.
Pleier å kjøpe frukt på den lokale ICA butikken. Der er de flinke med frukt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 00:39   #13
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også kjøpt mangostan på ICAmaxi flere ganger, uten hell.
Men på TT i Torggata har jeg funnet noen skikkelig gode.Vet at jeg har sett de i andre vietnamesiske butikker i samme området, og rundt gunerius. Har selv bare kjøpt frukten på TT og var kjempefornøyd.

Det er og blir den beste fruken som finnes!!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:29   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mangostan smaker jo nesten helt likt rambutan, gjør det ikke? Jeg synes det.

Pithaya, som det var bilde av lenger oppe (dragefrukt) syntes jeg var veldig eksotisk da jeg så det i Norge første gang i 2000 eller noe sånt. Vi har vært en del på tur i Asia og jeg hadde spist det før det kom hit. Den SER dekorativ ut (i likhet med carambola/ stjernefrukt), men smaker jo knapt noe? (I likhet med stjernefrukt).

Durian er eksotisk for meg. Men jeg har ikke sett det i Norge. Kanskje i innvandersjapper? Har ikke lett etter det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:37   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Nå føler jeg meg veldig blasert for her bruker vi daglig slike eksotiske saker. Det jeg liker aller best er kaktusfiken, det er snadder, eller om jeg får tak i ferske dadler. Da er jeg i himmelen.

Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:40   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det er vel mye eksotisk frukt her som ikke smaker som de egentlig skal.... SÅnn som mango feks. Den sendes jo hit lenge før den er moden, og den blir dermed ikke så søt og saftig som den egentlig er... Jeg er personlig ikke sånn overbegeistret for mango, men ei jeg kjenner fra Australia som bor her er veldig glad i det, men hun spiser ikke så mye av det her

Stjernefrukten likeså, jeg kjenner også ei i fra Colombia, der plukket de dem gjerne rett fra treet og spiste. Og her i Norge får vi vel sikkert den umodne versjonen.

Syns det er veldig synd jeg, men forstår jo at det er vanskelig å få den hit helt fersk..

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:45   #17
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ikke supereksotiske vaner hos oss heller, men mine to små overrasket i barnehagen da de hadde med seg physalis. Det er de veldig glade i.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg phys.jpg (28,5 KB, 1 visninger)
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:01   #18
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Physalis er veldig populært her i huset også.

Og han som blir to til våren synes rognebær er helt topp. Forstå det den som kan.

Gammel 05-12-08, 22:17   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Physalis er veldig populært her i huset også.

Og han som blir to til våren synes rognebær er helt topp. Forstå det den som kan.

Det gjorde snuppa mi også når hun var to. Det går over.

Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:21   #20
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Physalis har de spist seg leie på, men det virker som om de ikke fult så eksotiske avokado og mango holder seg på topp 10.

På kontinetntet er multer noe av det mest eksotiske de får, mens her på berget gumler barna multer fra august og hele veien gjennom vinteren - i kilovis. Så multer er vel ikke så eksotisk da, handler vel om hvor lett det er å få tak i? Nå er forresten multer hverken frukt eller grønt, men oransje.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.