Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når fremmede gråter ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-06, 20:46   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når fremmede gråter ...

Hva gjør du hvis du blir stående sammen med en villt fremmed person som gråter, for eksempel på en bussholdeplass, offentlig toalett etc? Sier du noe? Eller later du som ingenting?

Mamma kom en gang for mange år siden hjem fra butikken og fortalte at kassadama satt og gråt Mamma hadde spurt hva det var, og dama fortalte at de nettopp hadde fått vite at den 19 år gamle datra til sjefen var drept i en trafikkulykke. Lite sted (ergo så var ikke kassadama helt fremmed heller), og mamma visste også godt hvem det var snakk om (klassevenninne av søstera mi), så hun ble helt satt ut selv. Men det hun sa var at hun forundret seg over at alle de andre kundene lot som ingenting, de bare betalte og gikk, selv om dama ikke la skjul på at hun gråt. For mamma var det helt utenkelig å ikke si noe.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg selv ville reagert i kassadamesituasjonen, men en gang jeg kom inn på et toalett på universitetet stod det ei jente der som jeg aldri har møtt før, alene, og gråt så hun ristet. Da følte jeg at det ville være helt unaturlig å late som ingenting, hun var jo åpenbart helt knust, så jeg spurte hva som var i veien selv om jeg følte meg litt keitete og teit (som den introverten jeg er). Hun hadde nettopp fått beskjed om at bestemora hennes var død. Det er ikke så mye fornuftig å si til det, annet enn at man er lei for det. Men å ikke spørre ble for dumt følte jeg. Det kunne jo hende hun trengte hjelp til noe.

Hva gjør dere? Later dere som ingenting, eller snakker dere til vedkommende?

Sist redigert av My : 09-12-06 kl 20:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 20:49   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når fremmede gråter ...

Det ville være helt utenkelig for meg å ikke ta kontakt og prate.
Det har fått meg opp i en del underlige samtaler iblandt, men det går ikke an å ikke bry seg.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 20:49   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overser totalt. Det er ikke min business. Med mindre det er barn.

Gammel 09-12-06, 21:03   #4
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke opplevd det selv men tror jeg ville spurt hva som var i veien.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:07   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Det avhenger litt av situasjonen, men i de aller fleste tilfeller ville jeg nok ihvertfall spurt hva som var galt, og ut fra hva vedkommende svarte, vurdert hvorvidt jeg kunne være til hjelp på noe vis eller bare enkelt si jeg er lei meg på hans/ hennes vegne. Jeg ville sannsynligvis klappet litt på skulderen også, om det hadde falt seg sånn. Jeg skulle hatt veldig dårlig tid eller anledning for å forsøke å overse det ihvertfall.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:07   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg tror - jeg tror jeg hadde blitt totalt handlingslammet, og ikke helt visst hva jeg skulle gjøre. Og så endt opp med å enten spørre om det gikk bra med dem, eller bare overse det. Kommer nok litt an på både situasjonen, og personen.

Gammel 09-12-06, 21:08   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Prøver å prate med den personen det gjelder og bare være litt medmenneske i en vanskelig situasjon.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:11   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en sånn situasjon hadde jeg spurt hva det var, evt om det var noe jeg kunne gjøre. Det faller meg naturlig å ta kontakt i sånne situasjoner. Også hvis det er noen som ser svært syke eller hjelpeløse ut.

Gammel 09-12-06, 21:11   #9
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Har opplevd det en gang; jeg ble helt satt ut og reagerte nok veldig intuitivt og veldig ulikt meg selv.
Jeg strøk vedkommende på armen og spurte hva det var. Hun fortalte meg historien og det føltes veldig naturlig å gi en klem.
Vedkommende ga uttrykk for at hun satte pris på omtanken, hvis ikke hadde jeg ikke gjort det.
Men jeg er veldig glad for at jeg gjorde det og jeg kommer til å gjøre det igjen.

Gammel 09-12-06, 21:14   #10
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg opplevde dette da vi var på nyfødtavdelingen med vår lille frøken. Ettersom alle andre der, enten hadde prematurbarn eller syke barn, så følte man med hverandre, og da det en dag satt en veldig ung mor, alene i hjørnet borte ved meg, og gråt, da gikk jeg bort til henne med tørkepapir og klemte skulderen hennes. Følte utrolig med henne, og klarte ikke å se på at hun satt der helt alene og gråt.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:28   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går bort og spør hvordan det går. Det er da helt naturlig?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:29   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg ville det være helt naturlig å gå bort og spørre om det var noe jeg kunne gjøre.

Gammel 09-12-06, 21:31   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker dere på at folk kanskje ikke vil ha noe med dere å gjøre? Personlig, skulle jeg av en eller annen grunn finne på å grine offentlig, så er nå det siste jeg trenger en eller annen velmenende fjott som bryr seg.

Gammel 09-12-06, 21:31   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å tenke på om jeg har opplevd dette tidligere, men jeg tror faktisk ikke at jeg har gjort det.
Det jeg kan si er at jeg med rimelig stor sikkerhet ville sagt til vedkommede at jeg så at hun/han hadde det vondt og spurt om det var noe jeg kunne hjelpe med.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:33   #15
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tenker dere på at folk kanskje ikke vil ha noe med dere å gjøre? Personlig, skulle jeg av en eller annen grunn finne på å grine offentlig, så er nå det siste jeg trenger en eller annen velmenende fjott som bryr seg.

Det finnes sikkert unntak, men man gjør sjelden ting verre ved å spørre folk på en ok måte om man hjelpe dem med noe.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 21:33   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at folk har vett på å si nei takk om de ikke vil jeg skal bry meg.

Gammel 09-12-06, 21:34   #17
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Her må jeg faktisk si meg enig.
Jeg hater å gråte offentlig, og orker ikke tanken på at fremmede skulle se meg og langt mindre snakke til meg.

På den annen side føles det litt dumt å bare overse det når ANDRE gråter...

Gammel 09-12-06, 21:36   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det hadde vært meg som gråt (nå har jeg aldri grått offentlig) så ville jeg helst at folk skulle overse meg. Jeg vet ikke om jeg hadde sagt noe hvis jeg hadde opplevd at en voksen fremmed gråt. Det kommer nok an på situasjonen. Et barn, derimot.

Gammel 09-12-06, 21:45   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det "verste" som kan skje er jo at personen gir beskjed om at han/hun vil være alene. Og da får man vel respektere det.

Jeg tror heller jeg ville spurt, og blitt "avvist". Enn å bare overse folk.

Jeg ville ikke løpt etter folk på gata liksom, men om jeg feks satt ved siden av ei på bussen som begynte gråte eller noe?

Tror generelt vi kan bli litt flinkere til å bry oss jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 22:08   #20
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Satt en gang på bussen og oppdaget at dama ved siden av meg satt og grein. Jeg er innmari emosjonell av meg, og ble helt på grinern selv. Vurderte litt fram og tilbake, men jo lengre tid som gikk jo rarere føltes det å si noe... Mest sannsynlig ville det ikke utgjort noen forskjell allikevel.
I jobbsammenheng derimot opplever jeg ofte at folk jeg ikke kjenner (enda) griner, og da har jeg ikke problemer med å ta kontakt.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.