Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger du i å være kreativ?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Hva legger du i å være kreativ?
Det er å skape og like å drive med det man gjør, men ikke nødvendigvis ha ideen selv 22 23,66%
Det er å skape ting ut i fra eget hode, og ha ideer som er originale 70 75,27%
Vet ikke 1 1,08%
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 14:32   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva legger du i å være kreativ?

Jeg lurer veldig på hva folk mener med at de er kreative.
Min mening er at man ikke nødvendigvis trenger være kreativ for feks å male fint, eller sy fine klær. Å følge en oppskrift eller et mønster som andre har laget, er ikke kreativt i mine øyne, selv om utførelsen er perfekt.

Jeg mener kreative mennesker er innovative og de skaper ting ut i fra eget hode, eventuelt inspirert av andre. Utførelsen kan være strøken, men trenger ikke være det heller. En kreativ tankegang er å se muligheter.

Hva tenker dere? (Poll kommer).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:38   #2
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i å være kreativ?

Ikke heng dere opp i definisjonene. De er ment å representere de to kategoriene av "skapere".

Gammel 08-03-09, 15:53   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt på linje med deg. Å være kreativ er for meg å skape noe nytt ut fra egne ideer, ikke å følge oppskrifter og mønster. Man kan godt være flink til å sy, strikke, scrappe osv uten å være spesielt kreativ. Der har du meg, f.eks. :datapunkt:

Gammel 08-03-09, 16:03   #4
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er helt på linje med deg. Å være kreativ er for meg å skape noe nytt ut fra egne ideer, ikke å følge oppskrifter og mønster. Man kan godt være flink til å sy, strikke, scrappe osv uten å være spesielt kreativ. Der har du meg, f.eks. :datapunkt:

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 16:04   #5
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Det er å skape ting ut i fra eget hode, og ha ideer som er originale

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 16:05   #6
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har en mor som er helt fantastisk flink til alt som krever presisjon. Hun lager perfekte ting av garn, stoffer, maler osv. Men alt etter mønster, mer eller mindre. Jeg syntes hun er fingernem, men hun er ikke veldig kreativ. Hun er opptatt av å lage fine ting, ikke av å finne på noe selv.
Jeg er motsatt. Lager ikke så mye, men har veldig mange ideer. Jeg nyter sjelden prosessen av å skape noe, fordi jeg ikke har tålmodighet til å vente på resultatet. Ofte har jeg heller ikke kunnskapen til å realisere ideene mine heller. Men har veldig mange ideer da, til gjengjeld.

Gammel 08-03-09, 16:08   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehm, begge deler?

Gammel 08-03-09, 16:11   #8
LinKa
Passiv

Standard

Å være kreativ for meg er å finne løsninger. Det er jeg god på. Å male etc. står det dårligere til med.

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 16:13   #9
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ehm, begge deler?

Ja jeg kom på det etterpå. Men om man har mange ideer og i tillegg klarer å gjennomføre de, så er det jo alternativ 2. Poenget er om man finner på ting selv eller ikke.

Gammel 08-03-09, 16:49   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finne på eller lage/utføre noe som ikke noen andre har tenkt på før. Altså at ideen må være relativt nyskapende.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:05   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Finne på eller lage/utføre noe som ikke noen andre har tenkt på før. Altså at ideen må være relativt nyskapende.

Men da er det ikke mange som er kreative.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:15   #12
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men da er det ikke mange som er kreative.

Det er jeg helt enig i. Det er veldig mange flinke mennesker i verden da, det er det. Ser feks på skolen at folk med veldig mye kunnskap ikke utnytter den med å finne på nye ting. De som er iherdige og kan lære ting etter boka, er også de som kanskje ofte mindre kreative? Eller?

Gammel 08-03-09, 18:11   #13
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å få til mye ut av lite. Kreativitet er ikke å følge oppskrifter til punkt og prikke, men man kan gjerne stjele idéer.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:13   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser på meg selv som en kreativ person. Jeg er ikke glad i mønster, men bruker eget hode til å finne løsninger. I min verden kan hvem som helst følge en oppskrift, men å skape noe ut av materialer uten mønster trenger man kreativitet til. Jeg mener at det ikke er noe krav om at det må være noe ingen har laget før.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:26   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er jo stor forskjell på å være en kreativ selger, en kreativ markedsfører og å være en kreativ designer.

I all hovedsak forventer jeg da nyskapende orginale løsninger om ordet kreativ brukes.

Hva jeg anser som kreativt vil jo avhenge litt av hvilket felt en snakker om kreativitet på. Det er ikke alltid nødvendig å "skape" noe konkret for å være kreativ.

Sist redigert av Maz : 08-03-09 kl 18:48.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:32   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er å skape ting ut i fra eget hode, og ha ideer som er originale

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:17   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler, men en som fyller alternativ 2 er i mine øyne mer kreativ enn en som "bare" fyller alternativ 1. Det går vel an å være mer og mindre kreativ..? Eller?

Jeg merker godt at kreativiteten min går veldig i bølgedaler. I noen periode er jeg "nyskapende", mens jeg i andre perioder bruker kreativiteten i mer kjente former.

Gammel 08-03-09, 19:48   #18
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Begge deler, ja.

Er vel enig med Niobe - en som fyller alternativ nr. 1 er mer kreativ enn en som fyller alternativ nr. 2.

Gammel 08-03-09, 20:17   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg holder med din definisjon, Joika.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 20:34   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg holder på joika sin definisjon. Men de fleste jeg kjenner som lager ting innen håndarbeid er også til en viss grad kreative.

Selv følger jeg sjelden oppskrift, men anser en del av de som tilpasser oppskriften som mer kreative enn meg.

Samtidig kjenner jeg et par petimetere som er kjempeflinke til å lage pene ting etter oppskrift, og som får helt krise dersom mønsteret ikke stemmer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.