Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan er hygienen i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-08, 11:57   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Hvordan er hygienen i barnehagen?

Vasker barna seg selv på hendene? Får de hjelp og veiledning?

Er det til enhver tid såpe og tørkepapir tilgjengelig? Brukes det håndsprit, evt ved sykdomsutbrudd? Hansker?

Gammel 04-03-08, 12:01   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er hygienen i barnehagen?

Såpe og tørkepapir er det alltid der, det er en sånn lang vask i barnehøyde. Jeg ser ofte at noen av de store barna står der og vasker hendene selv, men regner vel egentlig med at de som trenger hjelp og veiledning får det.

Jeg har ikke sett noe til håndsprit og hansker, men jeg har aldri hatt bleiebarn i den barnehagen, og har ikke vært på stellerommet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 12:03   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hygienen er eksemplarisk. Ikke noe å utsette på. Mine barn har aldri blitt smittet av spysjuke eller diare. (De andre har dog fått det opptil flere ganger.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 12:07   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det er bra hygiene i barnehagen. Det finnes handsker som brukes ved bleieskift ol. Det har aldri vært tomt for såpe og tørkepapir. Jeg vet ikke om de har hånddesinfeksjon.

Gammel 04-03-08, 12:09   #5
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her har de lang vaske i barnehøyde med såpe i hver ende og tøkepapir. Hvorvidt noen står over dem når de vasker seg vet jeg ikke, men alle blir iallefall sent for å vaske seg før både måltidene og fruktmåltidene.
De bruker hansker ved bleieskift, og jeg regner vel med at de også gjør det ved hjelp på do. Håndsprit fantes iallefall på stellerommet.

Gammel 04-03-08, 12:34   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til alle spørsmålene dine, utenom jeg vet ikke om de bruker håndsprit ved sykdomsutbrudd.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 12:47   #7
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Her er det god håndhygiene.
Hansker ved bleieskift, de vasker hender før og etter hvert måltid og ellers ved behov.
De har også håndsprit som brukes titt og ofte.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 12:48   #8
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Vasker barna seg selv på hendene? Får de hjelp og veiledning?

Er det til enhver tid såpe og tørkepapir tilgjengelig? Brukes det håndsprit, evt ved sykdomsutbrudd? Hansker?

I bhg jeg jobber i er det alltid såpe og tørkepapir tilgjengelig. De som klarer det vasker jendene selv, resten får hjelp. Alle får veiledning når det trengs.
Vi bruker desinfesksjonsgele ved sykdomsutbrudd, men ofte ellers også.
Vi bruker alltid hansker ved bleieskift, sårstell ol.

Det er dokumentert at sykdomsfravær blant både voksne og barn går ned ved god hygiene!! Tror Stavanger har hatt et prosjekt gående, og de ser resultater nå.

Gammel 04-03-08, 14:35   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg aner ikke . Ztjerna har til dags dato aldri hatt spysjuke selv om det har gått på avdelingen. Generelt er han lite syk. Enten har han blitt immun eller så har de god hygiene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 14:57   #10
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I følge de ansatte har de veldig fokus på hygiene, og de ansatte har håndsprit tilgjengelig og bruker hansker ved bleieskift (antatt bare bæsjebleier?) Komma er veldig flink til å vaske hendene, og tar ofte initiaitivet selv, noe jeg tolker som at barnehagen også er flinke. (Her hjemme er det ekstremtilstander hva gjelder håndhygiene pt, pga min graviditet).

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 15:46   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Hvordan er hygienen i barnehagen?

...

Sist redigert av Aminta : 13-03-08 kl 15:53.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 17:56   #12
Left
Passiv

Standard

Dette har akkurat blitt tatt opp i vår barnehagen - av meg - for her har hygienen vært rett og slett dårlig.
Nå har det vært runde på runde med oppkast/diarè, og jeg kjenner foreldre som har unger som er syke på 3 og 4 runde etter jul.
I yttergangen var det ikke såpe eller papir på toalettet. Ergo fikk barnet vasket seg kun med vann etter toalettbesøk mens de er ute.
På badet inne på avdelingen var det såpe, men ikke papir. Der tørket barna seg på felles håndkle etter håndvask
"Jamen vi bytter håndkle til hvert måltid"
De fikk klar melding om at det var helt uakseptabelt, så nå kommer det papirdispensere og såpedispensere på alle bad og toaletter.
De har også skjerpet rutiner på rengjøring av leker etc.

Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 18:02   #13
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har inntrykk av at hygienen er bra. Jeg er usikker på om de har desifeksjonssprit og hansker, men det er alltid såpe og tørkepapir der. Vil tro de har hansker også.

Voksne har kommentert at eldste er veldig flink o nøye med håndvasken (han drømmer seg ofte bort mens han står og vasker seg ), Så ut fra det, så går jeg ut fra at de følger med på om ungene vasker seg skikkelig, og at de som trenger det får hjelp til det

Gutta mine har heller ikke hatt omgangssyke de siste par årene iallefall, selv om det har gått jevnlig i barnehagen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:10   #14
Strilajento
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2008
Strilajento har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette er noe jeg har planer om å snakke med barnehagen vår om.
Hører så lite prat om det, derfor vil jeg sjekke litt.

Strilajento er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:42   #15
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De (vi ) har gode rutiner på håndvask før måltidene, og det skjer ved vasker i barnehøyde, såpedispenser og papirtørk.
Voksne bruker hansker ved skift av bæsjebleier, og er flinke med håndsprit.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 21:40   #16
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

I barnehagen der jeg jobbet tidligere var det god hygiene. Barna vasket alltid hendene før måltid i vask med håndsåpe. Uten parfyme selvsagt Etter måltidet fikk barna hver sin egen klut som de vasket seg med/ble vasket med. Denne ble vasket på 90` etterpå. Ny klut for hver gang. Til vask av små rompestumper ble det brukt engangsvaskekluter. Hansker ble brukt ved bleieskift og sårstell. Det ble også brukt smekker på småbarnsavdelingen ved hvert måltid. Det var noe griseri til tider å vaske etterpå,men jeg synes det er mye rensligere å bruke smekker enn å la barna få grise seg fullstendig ut i makrell i tomat f.eks. Foreldrene satte iallefall pris på å få hjem unger som ikke så ut som de hadde rullet seg i maten..

I barnehagen jeg nettopp har hatt praksis i vasket de også hendene før måltid,men her var bruken av våtservietter stor. Det var også dårlig med vasking etter måltidene. Da ble det stort sett brukt våtservietter. Jeg er ikke helt for denne våtserviettbruken. At man "vasker" barna i fjes og på fingre etc med våtservietter synes jeg er en uting. Dette skrev jeg også i praksisrapporten og tok opp med øvinglæreren min.

Gammel 04-03-08, 22:20   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille går i sykehusbarnehage og den er helt strålende på hygiene. De er så flinke til å vaske hender! Ungene er knapt syke, Lille har ikke vært syk på det jeg kan huske. :banker hardt i bordet:

Gammel 04-03-08, 22:29   #18
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Knerten begynte i ny barnehage i forrige uke, og jeg har inntrykk av at hygienen er god.

De har bl.a. innført rutine på at foreldre og barn vasker hendene sine når de entrer barnehagen om morgenen. Dette etter å ha sett resultatet ift. sykdom og smitte.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 07:56   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, ja våtservietter er noe ordentlig klin. Utrolig at de bruker det i barnehager. Eller, så utrolig er det vel egentlig ikke, med tanke på at så mange bruker det hjemme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 09:03   #20
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

I barnehagen til mellomsnupp, får barna grundig hjelp til å vaske hender før de spiser, men vasker hendene stort sett selv ved do-besøk. Problemet er at såpedispenseren er så hard at barna ikke får ut såpe selv,- så det blir ikke tilfredsstillende håndhygiene.

Har tatt det opp ørten ganger uten at de gjør noe, så nå har jeg sendt med barnet mitt en pumpesåpe i barnehagen.

De har tørkepapir, men det er ofte tomt. personalet glemmer å fylle på.

Personalet bruker hansker ved bleisekift, men har ikke noe hygienisk såpesystem ved vasken der de holder på å skifte. De bruker ikke håndsprit.

Jeg var på su-møte tidligere i uken, og etterlyste at håndvask og hygiene burde stå i årsplanen til barnehagen under punktet om barns helse. Vi har mange runder med omgangssyke i barnehagen, og jeg tror mye kan forbedres.

Jeg skal stå på for å overbevise bhg om at de bør ha håndsprit også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.