|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har tro på forbedring
|
![]() Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Vi fikk idag et skriv om at kommunen planlegger småhus for rusmisbrukere ikke langt fra oss. Kommunen har flere slike, men disse ligger langt fra boligområder. Er det noen som har erfaring med dette? ER dette noe jeg absolutt ikke vil ha i nærmiljøet, eller er det egentlig uproblematisk? (det er plassert slik at man må oppsøke husene, ikke gjennomgangsområde altså - og ikke der noen går til vanlig)
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Er dette for rusmisbrukere som aktivt ruser seg, eller er det rehab. ? |
![]() |
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?
Det er for rusmisbrukere som pga tungt rusmisbruk ikke har nyttiggjort seg noe annet tilbud.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Det er et lavterskeltilbud i nabolaget vårt. Har ikke vært noe mer bråk der enn med enkelte andre, så min konklusjon er at det er ikke noe å være redd for. De hisler men foretrekker å være i fred.
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Hm, jeg syns ikke det høres OK ut. Vi bor jo midt i Oslo, og ikke langt unna et hospits og værested for narkomane. Etter at de ryddet plata flyttet mange av de narkomane seg opp dit, og vi opplevde en voldsom økning i innbrudd i hus og biler, og noen ran. I tillegg så må man gå forbi en gjeng som sitter i en trapp og setter skudd.
Sist redigert av Tallulah : 11-03-09 kl 18:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Nå må det sies at miljøet her hos oss er ikke så stort.Det er også så gjennomsiktig at de fleste vet hvem brukerne er, og sladderen går fort om det kommer "nye" til. Rekruttering er omtrent umulig pga. beliggenheten. men klart de oppholder seg gjerne i parken eller henger rundt sentrene, de samles ikke i husene for å si det sånn.
![]() |
![]() |
#7 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Vi har slike småhus her. De ligger ikke i noe boligområde, men det er noen naboer i nærheten. Vi har aldri fått klager fra naboene på bråk eller noe annet.
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
Hvor tett blir de oppfulgt av kommunen da? Jeg kjenner at jeg ikke hisser meg særlig opp over dette nemlig - kanskje jeg er blasert gjennom jobben, men likevel. Det finnes småhusprosjekt her i byen fra før også - men jeg finner ikke så mye om erfaringer som er gjort rundt dette. Gubben mener og at dette er uproblematisk, men han er jo et gudsord fra landet, stakkars
![]() |
#9 |
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Jeg vet egentlig ikke annet enn at hjemmesykepleien kommer hvis det er sykdom og noen får mat levert gjennom kommunaletenester ol.
![]() |
![]() |
#10 |
En skrue løs
Disse husene er ofte for mennesker som ikke ønsker å gjøre noe med sitt rusmiddelmisbruk. Her hos oss har de oppfølging en gang pr. måned, men det er kun for å følge opp at de tar vare på huset og for å bistå dem i økonomiske spørsmål etc.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
Hva tror du da? Er det sannsynlighet for flere innbrudd, rusmisbrukere som henger på nærbutikken og sånn? (du vet jo hvor langt jeg bor unna midtbyen - masse busser dit, men definitivt ingen gåtur dit heller)
![]() |
#12 |
En skrue løs
Jeg tror det er vanskelig å svare på. Det kommer jo an på hvor mye oppfølging og hva slags personer som skal bo der.
![]() |
#13 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() |
#14 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen med erfaring med småhus for rusmisbrukere i nærmiljøet?Vianne: ja, det er det da. Det er startet en stor underskriftskampanje mot plasseringa. Det finnes allerede småhus på sluppen - like ved bjørndalsbrua der virkelig INGEN bor - DET er på en måte en "Bedre" plassering synes jeg.
![]() |
#15 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Hvor ligger de?
![]() |
|
|