|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Er det ene og alene et svangerskap som gjør at kvinners egg settes i en særstilling?
Olav Gunnar Ballo, SV:
Gunvald Ludvigsen, V:
Hvorfor er det slik at det ikke stilles spørsmål ved hvem som er far, når en mann donerer sæd? Hvorfor er et ukjent egg i en særstilling i forhold til en ukjent sædcelle?
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg er fristet til å tolke Inge Lønnings påstand i retning av at det er fordi det er sosialt akseptert at menn får spre sine gener fritt, mens kvinner ikke kan det? Sånn fra gammelt av. Men det er kanskje for flåsete sagt.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg mener at det er forsjell på mammaer og pappaer. Men akkurat i denne sammenhengen er jeg enig med Sitron.Jeg kan ikke fatte forskjellen på å få donorsæd og på å få donoregg. |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Forskjell på kjønn er det jo, om man er mor eller far eller whatnot, men det er jo ikke det som er debatten.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Jeg har til gode å høre et eneste saklig og godt argument MOT eggdonasjon. Bare masse føleri ute og går, spør du meg. |
![]() |
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Fascinerende sitatsamling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Originala
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Det forekommer at (utenlandske) fattige kvinner betales for å bli gravide med en norsk mann, føde barnet og så reise fra landet. Hun sier fra seg sine rettigheter til barnet, og far og hans partner blir barnets foreldre (hvis adopsjon for den andre parten går i orden). Kvinnen har en viss retrettmulighet, i alle fall i teorien, dersom hun føler at hun ikke greier å kutte alle bånd til barnet etter at det er født. Hun er barnets mor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?
Men da blir det jo snakk om en surrogatmor. Debatten i Norge nå handler vel helst om eggdonasjon. Altså at den som føder er den som skal være barnets mor, bare at hun ikke kan produsere egg selv og dermed får det donert. Akkurat som de av oss med spermløse partnere får donert sæd, noe som er fullt lovlig i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Originala
|
Ok. Da er jeg helt enig i at skillet er høyst ulogisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Gammeldagse tanker og surrete føleri. Jeg er helt enig med deg, Sitronen. Og jeg kan da ikke for mitt bare liv begripe hvorfor teknikken som må til før donasjon skal ha noe å si? (Ballo) At fordi man må bruke instrumenter så skal det selvsagt ikke være lov lissom?
![]() |
![]() |
#14 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Merker at dette provoserer meg grenseløst. Jeg har overhodet ingen forståelse for hva disse politikerne mener. Jeg skjønner det virkelig ikke. Hva har det f.eks. med saken å gjøre at metoden for å hente ut egg er annerledes enn for å hente ut sæd..?
![]() |
#15 |
maler
|
Akkurat det er vel det eneste jeg kan se som argument mot eggdonasjon. Man må tross alt gjennom en ganske plagsom og ikke helt ufarlig prosess for å kunne donere egg. Men så lenge den som skal gi bort egg blir godt informert på forhånd, kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke er lov. Noen ivf-forsøk ender vel med overskudd av egg også, og enkelte kunne vel tenke seg å donere overflødige egg til andre ufrivillig barnløse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4770289.ab
![]() |
#18 |
Sånn passe sane
|
Enig i det. I tillegg har jeg vel inntrykk av at egguttak er blitt nokså rutinepreget. Men det er klart, man må vel gjennom en prosess med hormonbehandling på forhånd som kan være nokså slitsom for mange. Eller kunne man kanskje tenke seg uttak i naturlig syklus, uten hormonbehandling på forhånd?
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvorfor er morskap og farskap sett så ulikt på?Det finnes faktisk uttaksmuligheter uten den samme hormonbehandlingen som brukes nå, ved at man tar ut langt mindre modne egg og modner dem i dish.
![]() |
#20 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Det er jo lov å hente ut egg når man skal igjennom cellegift. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|