Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jeg trenger filmtips!

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-08, 21:02   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger filmtips!

Vi er på vei inn i et år som kommer til å bli tøft økonomisk. Det er med stor sorg jeg har innsett at vi også må innskrenke bruken av kultur, dvs. antall teater- og kinoturer.

Jeg føler vel egentlig at ingenting kan erstatte gleden jeg har av et teaterbesøk, men man får jo forsøke å gjøre det beste ut av det. Fikk et tips her inne om å lage en liste med filmer vi har lyst til å se, også gjøre filmtittingen litt sånn høytidelig.

Jeg trenger tips til filmer jeg kan sette på lista vår! Egentlig både filmer mannen og jeg kan se alene, filmer mannen og jeg kan se sammen med 13- og 14-åringen, og filmer som mannen og jeg (event. tenåringene) og femåringen kan se.

Mannen og jeg har en tendens til å ende opp med europeiske filmer uten for mye action. Men jeg har egentlig lyst til å gjøre et forsøk på å være litt åpen til sinns. Vi har ikke vært veldig mye på kino de siste årene.

Tips?

Gammel 12-08-08, 21:06   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger filmtips!

Sånn for å plukke noen amerikanske filmer for folk som oftest ser europeiske, vil jeg foreslå alle filmene av Coen-brødrene - eller i alle fall alle dere ikke har sett - i kronologisk rekkefølge. Og alle filmene til Wes Anderson. (Jeg kan lage liste hvis du vil. ) Alle disse burde fungere fint for tenåringene også.

Gammel 12-08-08, 21:07   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag gjerne liste om du orker, Skilpadda!

Gammel 12-08-08, 21:08   #4
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Sammen med tenåringene: Ringenes herre - hele trilogien.

Gammel 12-08-08, 21:10   #5
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Across the Universe.

Gammel 12-08-08, 21:15   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Et helt konkret tips, om man har dårlig råd, er:
På Råkk'n rålls i Akersgata i Oslo selger de mange filmer og også hele sesonger med diverse tv-serier (har sett at de har mye Sopranos, Mord og mysterier og Poirot, for eksempel). Der kan du handle for en billig penge, men det beste av alt: Når du har sett filmene, kjøper de dem tilbake av deg. Da kan du velge om du vil ha kontanter (litt dårlig deal) eller bytte inn i nye filmer (god deal). Nesten som et bibliotek, altså. Forutsetter at du bor i/ i nærheten av Oslo, da.

Et annet tips, med tanke på hvilke filmer dere bør se, er å lage tema. For eksempel prøve å se alt av én regissør (jeg vil gjerne få anbefale Coen-brødrene, Martin Scorsese, Pedro Almodovar, Woody Allen, blant andre.)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 21:15   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sildre, her.

Sammen med tenåringene: Ringenes herre - hele trilogien.

Tenåringene har sett dem. Jeg bør kanskje forsøke å holde ut en hel film ...

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Across the Universe.

Takk for tips!

Gammel 12-08-08, 21:16   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Rajraj: Takk for smart tips!

Gammel 12-08-08, 21:19   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Coen-brødrene har laget filmer i ganske mange ulike genrer:

Blood Simple (1984) - nærmest ren film noir, mest for voksne
Raising Arizona - den eneste jeg ikke har sett; komedie med Nicholas Cage og en femlingfamilie
Miller's Crossing - stilig mafiafilm, kanskje for brutal for ungene
Barton Fink - dramatisk drama om forfatter med skrivesperre
The Hudsucker Proxy - lett delirisk og småsvart komedie
Fargo - kølsvart og noe brutal, men også morsom innimellom
The Big Lebowski - morsommere for hver gang man ser den
O Brother, Where Art Thou - kaotisk drama med veldig morsom Clooney
The Man Who Wasn't There - langsom, stilig, svarthvit, tragisk
Intolerable Cruelty - en slags romantisk komedie, igjen med Clooney
The Ladykillers - krimfarse med Tom Hanks, gjeninnspilling av britisk klassiker
No Country for Old Men - voksent drama, en av fjorårets beste filmer, temmelig brutal og appellerer dessuten antagelig ikke til de fleste tenåringer

Og snart kommer Burn After Reading.

Wes Anderson:

Bottle Rocket (1994)
Rushmore (1998)
The Royal Tenenbaums (2001)
The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)
Hotel Chevalier (2007, kortfilm)
The Darjeeling Limited (2007)

Gammel 12-08-08, 21:24   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Skilpadda: Tuusen takk for hjelpen! Vi er nok for øvrig dårlige foreldre for vi har allerede sett No country for old men med tenåringene. De likte den valdig godt begge to. Det er ellers få av filmene på lista vi har sett, så her er det nok mye å ta av.

Filmer i kategorien historiske og/eller politiske egner seg som regel godt til å se sammen med tenåringene.

Gammel 12-08-08, 21:26   #11
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Ellers, kulige amerikanske filmer jeg kan komme på i farten:

- The Royal Tennenbaums (Wes Anderson)
- Big Fish (Tim Burton)
- The King (James Marsh)
- Motorsykkeldagbøkene (Walter Salles, bare litt amerikansk)
- Birdy (Alan Parker - med en meget ung Nicolas Cage i en av rollene)
- Kill Bill, vol. I og II (Quentin Tarantino)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 21:26   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Into the wild
Evening
Candy

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 21:28   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Skilpadda: Tuusen takk for hjelpen! Vi er nok for øvrig dårlige foreldre for vi har allerede sett No country for old men med tenåringene. De likte den valdig godt begge to. Det er ellers få av filmene på lista vi har sett, så her er det nok mye å ta av.

Nei altså, liker de dem, så er det bare å kjøre på, etter min mening. De er ikke så eksplisitt brutale, jeg tenkte mer på at jeg ikke trodde den ville fenge trettenåringer flest - har de god nok smak, er det bare å sette i gang med resten også.

Gammel 12-08-08, 21:28   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg noterer i vei her! Takk!

Gammel 12-08-08, 21:32   #15
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei altså, liker de dem, så er det bare å kjøre på, etter min mening. De er ikke så eksplisitt brutale, jeg tenkte mer på at jeg ikke trodde den ville fenge trettenåringer flest - har de god nok smak, er det bare å sette i gang med resten også.

Godt! Det er forresten 13-åringen som eier filmen, men han er muligens ikke som 13-åringer flest, altså.

Gammel 12-08-08, 21:32   #16
Albertine
Passiv

Standard

Den allerede nevnte The Ladykillers er bare helt fantastisk, jeg digger Tom Hanks i den rollen!

Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 21:43   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Notes on a Scandal" var veldig bra, synes jeg, men sannsynligvis ikke noe for tenåringene. Britisk film med fantastisk skuespillerinnsats.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 21:52   #18
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

- Alle filmene med Curt Vallander
- Alle filmene (triologi) med Johan Falk
- Hele serien om Martin Beck
- Lange flate baller 1 og 2
- Den som frykter ulven
- Smala Susi
- Die hard 1-4

Gammel 12-08-08, 23:31   #19
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Persepolis Herlig animasjon fra 2007, med litt historie, politikk og oppvekstproblematikk og er både trist og morsom (passer også for tenåringene).

Gammel 13-08-08, 15:27   #20
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Persepolis Herlig animasjon fra 2007, med litt historie, politikk og oppvekstproblematikk og er både trist og morsom (passer også for tenåringene).

Den står øverst på min liste. "This is England" har jeg også veldig lyst til å se, britisk film fra åttitallets England.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.