Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-09, 22:18   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Tror du rutiner vil bli gjennomgått og nye retningslinjer kommer? Det har i lengre tid vært stort fokus rundt saken, men jeg er redd at den kun blir stående som et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå uten at det endrer noe.

Når mange svikter er det også mange som har mye å lære. Hver dag er det barn som blir begått overgrep mot, hver dag er det barn som lever i ensomhet med grusomhetene de opplever, hver dag er det barn som gråter i ensomhet fordi de vet at ingen beskytter dem.

Selvsagt skal man si ifra, men jeg tror det er mange som er usikre på når de skal si i fra, til hvem og på hvilken måte. Helst vil man kanskje at "noen andre" skal si ifra.

Hva kan vi gjøre for å oppdage barn som har det vondt?
Hvordan kan vi vite at det er snakk om omsorgssvikt og ikke bare andre verdier enn de vi selv har?

Gammel 30-04-09, 22:25   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hva tror du vil skje i etterkant av Christoffer-saken?

Veldig, veldig vanskelig.

Før jeg blir spikket så skal jeg presisere at jeg sier følgende på generelt grunnlag, ikke på grunnlag av akkurat denne saken.

Men det er så lett å varsle når det er en livredd jente med skitne fillete klær som gråter alene hver dag og som alltid sier unnskyld. Da skjønner alle at det må inn hjelp.

Men når det er en bråkete gutt som kanskje har issues, kanskje røyker eller drikker, kanskje sloss eller gir finger'n - hvordan skal man da klare å se sårbarheten som kanskje gjemmer seg bak det tøffe trynet? Og skjønne hva som skjer? Og ønske å ta grep og risikere å trekke noe veldig vanskelig inn i sin egen idyll eller forsøk på idyll eller bare forsøk på å overleve?

Det er et problem at bare noen barn viser tårer når de er lei seg. Det finnes noen som viser finger'n også som det er veldig vanskelig å se riktig.

Jeg aner ikke om C var en av disse. Men jeg kjenner noen som er sånn og ser hvor vanskelig det er å få hjelp til en sånn en. Eller i det hele tatt å skape forståelse for at en liten bråkmaker med plenty av attitude kan være en sånn en som trenger et fang også.

Dermed er svaret mitt til ullmor - jammen om jeg vet. Det kommer nok noen nye regler. Noen forsøk på å skape rutiner som skal fange opp og noen ektefølte ønsker om at dette aldri skal skje igjen. Men om de vil virke? Jeg er ikke så sikker på det som jeg skulle ønske at jeg var.

Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 22:28   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det kommer til å skje noe som helst.

Utover det er jeg stor tilhenger av at barnevernet oppdrar barnehager og skoler. En av barnevernstjenestene i Oslo har et prosjekt hvor to ansatte tar runder til alle som jobber med barn i bydelen, informerer om sitt arbeid, lar folk diskutere saker anonymt osv. - som jeg har forstått det har de svært god erfaring med dette. Førskole- og lærerutdanningen bør man også gjøre noe med. Generelt er andelen bekymringsmeldinger fra instanser de fleste barn er innom, forbausende lav.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 22:32   #4
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

smilefjes

Til innlegget ditt passer det godt å anbefale boken: "Nikki - den umulie ungen, en historie om overgrep og omsorg" av Gunilla Wahlstrøm.

Gammel 30-04-09, 22:40   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som kommer til å skje? Ingenting.

Gammel 30-04-09, 22:47   #6
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke det kommer til å skje noe, med unntak av at sykehuset og skolen neste gang for¨håpentligvis tar kontakt med BV og ikke regner med at andre gjør det for de.
Men noen retningslinjer eller noe tror jeg ikke at kommer.

Gammel 30-04-09, 23:26   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hørt at det har vært en økning i meldinger til barnevernet i det siste.

Og det er jo ikke opp til hver enkelt av oss å avgjøre om det er omsorgssvikt eller ikke, det er det barnevernet som skal vurdere. Men for at de skal vite hvor de skal lete, må man si fra. Det er bedre å si fra en gang for mye enn en gang for lite.

Og det er sabla lett å bare si det...

Gammel 01-05-09, 08:44   #8
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Både skole og sykehus har jo fått refs, så her tror jeg det (forhåpentligvis) har endret seg noe.

Men jeg tror det er en lang vei å gå.
Det at barnevernstjenesten i Oslo går rundt å informerer tror jeg er ett kjemebra tiltak. Også må man ha fokus på dette. Man vil jo ikke tro at noen faktisk mishandler sitt barn, det er så utenkelig, og der tror jeg endel av kjernen til dette ligger.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 08:48   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men sykehuset hvis jeg har skjønt dette rett, hadde plikt å varsle om denne saken også, hadde de ikke det? Og skolen også?

De kan med fordel få innskjerpet rutinene sine, men jeg håper systemet er så godt i utgangspunktet at dette er en systemsvikt - ikke en systemsvakhet.

Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 08:52   #10
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Helsepersonell og bhg/skoler er jo pliktig til åmelde ifra, derfor har begge de fått refs. Sykehuset i Vestfold har jo endret sine rutiner, skal iallefall ha gjort det.
Men jeg vet ikke helt, vi var der i julen da mannen mistet lillemann i gulvet når han snublet, og han ble sjekket og vi ble sendt rett hjem. Ifølge helsesøster skal man da observere i 24 timer for å se etter andre tegn på om noe er galt. Det er jo mange som kan skylde på fall osv.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 11:31   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

I alle dager. Lillebror her falt på sykkelen i fjor sommer og da lå vi inne vel 24 timer til observasjon. De sjekket reflekser og diverse hvert kvarter i starten og deretter hver time.

Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 17:19   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke det skjer så mye. Jeg jeg håper at enkeltpersoner ikke stoler på at andre melder fra for dem, som de ansatte på skolen gjorde (i tråd med skolens regeler den gang).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 18:03   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I alle dager. Lillebror her falt på sykkelen i fjor sommer og da lå vi inne vel 24 timer til observasjon. De sjekket reflekser og diverse hvert kvarter i starten og deretter hver time.

Det kommer jo litt an på hvor hardt fallet er, og hvor langt man falt. Enern falt fra stolen og rett i gulvet uten å ta seg for, og de observerte henne ikke for det i det hele tatt.

Gammel 01-05-09, 18:06   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kommer jo litt an på hvor hardt fallet er, og hvor langt man falt. Enern falt fra stolen og rett i gulvet uten å ta seg for, og de observerte henne ikke for det i det hele tatt.

Champion har falt fra relativ store høyder flere ganger (f.eks. rett på hodet fra Tripp Trapp stol mens han stod oppreist). Vi har dratt til legevakten hver gang og ble sendt hjem med en gang med beskjed om å observere hjemme og komme tilbake hvis tilstanden skulle forverre seg.

Jeg har aldri hørt om noen som har tatt barna til legevakten pga. fall eller andre ulykker som har hatt dem til observasjon på sykehuset.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 19:46   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men jeg vet ikke helt, vi var der i julen da mannen mistet lillemann i gulvet når han snublet, og han ble sjekket og vi ble sendt rett hjem. Ifølge helsesøster skal man da observere i 24 timer for å se etter andre tegn på om noe er galt. Det er jo mange som kan skylde på fall osv.

Det er ikke noen generell retningslinje at barn skal observeres i 24 timer nei.

Men ellers er jeg enig i hva du og andre også har sagt i tråden her, jeg tror det først og fremst er en ukultur i helsevesenet, barnehager og skoler at man ikke melder fra. Jeg har jobbet mange år i den delen av helsevesenet som får inn skader og har hatt mange krangler med kollegaer som sier sånne ting som dette "Ja, jeg tok en prat med foreldrene jeg, men de virket helt oppegående, jeg tror ikke det er de som har gjort det".

Og det er det som er problemet. Lærere, leger, sykepleiere og barnehagepersonell har en slags tro på at de greier å vurdere foreldrene til å være mishandlere eller ei og det er en grov og alvorlig feil. Man skal ikke innbille seg at man greier det, man skal bare henvise til barnevernet og så får de gjøre vurderingen. Og etter min erfaring er det en ganske grei ting å gjøre. Om jeg sier til foreldre at denne typen skader melder jeg alltid så skjønner de det. Foreldre som blir gale av raseri når jeg sier det, tenker jeg at det var antagelig helt riktig å melde.

Og så må voksne bettremeg tåle å få en sur forelder som skjeller en ut, man kan ikke la barn bli banket opp fordi man ikke selv tåler en skjellskur altså. Pokker heller.

Gammel 01-05-09, 19:49   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet iallefall at vi i barnehagen kan bli mye mye flinkere.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 19:51   #17
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg håper at det offentlig tar dette som en stygg lærepenge, og ikke fortsette å overse barn på den måten.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 19:54   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Jeg håper at det offentlig tar dette som en stygg lærepenge, og ikke fortsette å overse barn på den måten.

Det handler ikke om "det offentlige" det handler i stor grad om enkeltmennesker som er konfliktsky. Og før man kommer med for stor pekefinger så bør man tenke etter om man hadde hatt guts nok til å gjøre det selv.

Men det er en ukultur og man må få bukt med det, barnehager, skoler og helsevesen må få rutiner på at man melder, og helst at det er leder som gjør det formelt sånn at enkeltansatte slipper å stå til rette for rasende foreldre.

Gammel 01-05-09, 19:56   #19
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det handler ikke om "det offentlige" det handler i stor grad om enkeltmennesker som er konfliktsky. Og før man kommer med for stor pekefinger så bør man tenke etter om man hadde hatt guts nok til å gjøre det selv.

Men det er en ukultur og man må få bukt med det, barnehager, skoler og helsevesen må få rutiner på at man melder, og helst at det er leder som gjør det formelt sånn at enkeltansatte slipper å stå til rette for rasende foreldre.

Ja sant det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 20:03   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest dette: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3035648.ece

Det er så vondt å lese. Jeg blir uvel av tanken på at lærere mistenkte mishandling hjemme, men likevel sender han hjem fra skolen pga at han er uvel.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.