Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ny søppelsortering i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-09, 11:17   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny søppelsortering i Oslo

Fra 1. oktober begynner Oslo endelig med kildesortering av søppel, utover papir. Vi er med i den første gruppen som blir igangsatt og systemet er som følger: Matavfall i grønne poser som vi får utlevert, plast i blå poser som blir utlevert, og restavfall i vrengte, hvite handleposer som vi må holde selv. Og akkurat det irriterer meg. Vi bruker handlenett og har så godt som aldri handleposer. De gangene vi har det, er det som regel fra grønnsakshandleren på hjørnet, og han har blå og grønne poser, så de kan vi ikke bruke.

Hva syns dere, er det teit av meg å irritere meg over at de baserer seg på en løsning som gjør at vi faktisk må kjøpe handleposer når det i lang tid har vært kampanjer mot plastposer?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:30   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny søppelsortering i Oslo

Men det går vel kanskje an å bruke andre hvite poser til restavfallet? Enten sånne på rull, eller annet? Og grønnsaksbutikken på hjørnet vil vel etterhvert tilpasse seg den nye situasjonen og gå over til hvite poser?

Ja, jeg synes du er litt kravstor. Det er et kjempetiltak at vi får mat- og plast- kildesortering, og at de klarer å gjennomføre det uten at man må ha forskjellige søppelspann ute. Synd at du nå "må" begynne å bruke plastposer fra matbutikken, såklart. Håper de kommer opp med en enda bedre løsning etterhvert.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:34   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde irritert meg, men undersøkt om man kunne bruke andre typer avfallsposer. Vi bruker nemlig noen nedbrytbare avfallsposer, og jeg hadde blitt ilter om jeg måtte gå over til "tette" poser.

Gammel 20-06-09, 11:35   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Synes det høres flott ut jeg, og på tide. I og med at det fra 1.juli ikke er lov å deponere våtorganisk avfall så er det i grevens tid. Nå gjennstår det bare at noen skjønner at dette skal utnyttes som ressurs og ikke brennes slik det gjøres her og i store deler av landet.

Om noen butikker må gå over til hvite poser så er vel det bare bra, så de kan gjennbrukes. Ellers er det hvite å få kjøpt på rull.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:36   #5
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og: Så bra at det blir plastinnsamling! Vi har mat og papir i vanlig syklus her, og restavfallet vårt består stort sett av plast, så jeg gleder meg til dette kan komme hit også!

Gammel 20-06-09, 11:39   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har slik fargesortering her, og det er f.eks. ikke noe problem å bruke de knallgule prix-posene til restsøpla - de blir etter sigende ikke forvekslet med kartongposene som også er gule.

Vi har forresten 5 ulike farger å sortere i, det ble fullt i skapet under vasken da. TIPS: Sett med 3 smale søppelbokser til 80-90 kr på Europris. De passer akkurat inn i et 60 cm skap.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:40   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Og: Så bra at det blir plastinnsamling! Vi har mat og papir i vanlig syklus her, og restavfallet vårt består stort sett av plast, så jeg gleder meg til dette kan komme hit også!

Ja, jeg oppdaget fort at det er "plast"-posen som først blir full her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:41   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke misforstå, jeg er superglad for at dette endelig skjer i Oslo! Jeg syns det virkelig er på tide, men syns løsningen er litt korttenkt. Selvfølgelig er det ikke et digert irritasjonsmoment. Jeg vet ikke hvor miljøvennlig produksjonen av vanlige plastposer er, eller hvor mye gasser som slippes ut når disse blir brent (som restavfallet skal), og lurer også på hva det vil si for miljøet, ikke bare at jeg er nødt til å passe på hvor jeg har plastposer fra.

Gammel 20-06-09, 11:44   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

HVa bruker du som avfallsposer nå da?

Gammel 20-06-09, 11:55   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Enig i at akkurat dette er litt korttenkt. Men det blir jo en vesentlig forbedring å gå fra å brenne alt plastavfallet, til å nå bare brenne posen restavfallet ligger i? (Selv om det sikkert havner litt plast og papir i restavfallet også i fremtiden...). Mye kan vel også gjøres for miljøet dersom plastposene er laget av resirkulert plast, i det minste. Jeg er litt skeptisk til å bruke poser av ris eller mais, i den grad dyrkingen av råstoffene fortrenger dyrking av ris og mais til mat

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 12:05   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en form for gjenbruk - om handleposene kan brukes til boss også ... _Dumt at bare hvite poser kan brukes da.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 17:21   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

HVa bruker du som avfallsposer nå da?

Jeg bruker handleposer, men det er jo langt i fra alltid de er hvite. Jeg har tidligere stilt meg tvilende til det å kjøpe søpleposer, hvis vinninga går opp i spinninga ift. hvor og hvordan posene er laget, hvor langt de er fraktet osv. Og poenget med at de presser ut ris- og maisdyrking til mat er jo enda et godt poeng. Så hvis det ikke avgis miljøgasser ved at de vanlige handleposene brennes er jeg ikke i mot at man skal bruke handleposer, jeg syns bare det er litt teit at de må være hvite.

Gammel 20-06-09, 17:27   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at de må være hvite er nok at avfallsorteringer skjer automatisk pr. farge. Jeg vet om steder som har store problemer med Kiwi sine grønne poser, for sorteringen tror at det er matavfall og det blir rot med komposteringen. Det er derfor de skal vrenges. Så jeg vil tro at det skulle gå greit med slike hvite avfallsposer man får kjøpt.

Gammel 20-06-09, 18:04   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Skal alle poser puttes i samme dunk da eller?
Er det derfor det er fargesystem?
Her har vi hatt sortering i over 15 år nå og vi har egne dunker til alt. En til matavfall (posene får vi av kommunen), en til papir, en til mat, en til bleier og en til restavfall. Det er ingen krav til hva slags poser vi putter restavfallet i bare det havner i riktig dunk.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:07   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, alt skal i samme dunk. Jeg skjønner at det ikke kan være grønt eller blått på grunn av fargesorteringen, men hadde vært greit om det da kunne vært alle andre farger, så sant de skilte seg vesentlig fra de bå og grønne. Men jeg skjønner at jeg er litt storforlangende.

Gammel 20-06-09, 18:10   #16
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, alt skal i samme dunk. Jeg skjønner at det ikke kan være grønt eller blått på grunn av fargesorteringen, men hadde vært greit om det da kunne vært alle andre farger, så sant de skilte seg vesentlig fra de bå og grønne. Men jeg skjønner at jeg er litt storforlangende.

Nja. Jeg er vel kanskje litt enig med deg jeg da. Forlanger de at restavfall skal i hvite poser så kan de jo dele ut det, de deler jo ut blå og grønne så hvorfor ikke hvite også.
Her deler de jo ut poser til mat, og blanke poser til plast for de som ikke har plastdunk (ikke alle som har).

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 19:00   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går an å kjøpe hvite poser på rull. De er mye tynnere enn rema-posene, sånn at det går med mye mindre plast totalt sett.

Gammel 20-06-09, 19:37   #18
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men kan du ikke bruke biologisk nedbrytbare poser da? Jeg kjøper biobag som jeg bruker til avfallet nå.

Det er virkelig på tide at Oslo begynner med kildesortering og jeg synes man heller kan juble over det enn å irritere seg over nye problemstillinger. Problemer er til for å løses.

Gammel 20-06-09, 19:38   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det er virkelig på tide at Oslo begynner med kildesortering og jeg synes man heller kan juble over det enn å irritere seg over nye problemstillinger.

Jeg greier å ha to tanker i hodet samtidig.

Gammel 20-06-09, 20:22   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes at det er utrolig at Oslo ikke har kildesortering før nå. Vi har kildesortert i ti år nå. Men vi sorterer ikke på farger, har egne matavfallsposer, pakker plast i sekker og restavfall i egendunk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.