|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Ny søppelsortering i OsloFra 1. oktober begynner Oslo endelig med kildesortering av søppel, utover papir. Vi er med i den første gruppen som blir igangsatt og systemet er som følger: Matavfall i grønne poser som vi får utlevert, plast i blå poser som blir utlevert, og restavfall i vrengte, hvite handleposer som vi må holde selv. Og akkurat det irriterer meg. Vi bruker handlenett og har så godt som aldri handleposer. De gangene vi har det, er det som regel fra grønnsakshandleren på hjørnet, og han har blå og grønne poser, så de kan vi ikke bruke.
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloMen det går vel kanskje an å bruke andre hvite poser til restavfallet? Enten sånne på rull, eller annet? Og grønnsaksbutikken på hjørnet vil vel etterhvert tilpasse seg den nye situasjonen og gå over til hvite poser?
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloJeg hadde irritert meg, men undersøkt om man kunne bruke andre typer avfallsposer. Vi bruker nemlig noen nedbrytbare avfallsposer, og jeg hadde blitt ilter om jeg måtte gå over til "tette" poser.
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloSynes det høres flott ut jeg, og på tide. I og med at det fra 1.juli ikke er lov å deponere våtorganisk avfall så er det i grevens tid. Nå gjennstår det bare at noen skjønner at dette skal utnyttes som ressurs og ikke brennes slik det gjøres her og i store deler av landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloOg: Så bra at det blir plastinnsamling! Vi har mat og papir i vanlig syklus her, og restavfallet vårt består stort sett av plast, så jeg gleder meg til dette kan komme hit også!
![]() |
#6 |
heimføing
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloVi har slik fargesortering her, og det er f.eks. ikke noe problem å bruke de knallgule prix-posene til restsøpla - de blir etter sigende ikke forvekslet med kartongposene som også er gule. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i Oslo
Ja, jeg oppdaget fort at det er "plast"-posen som først blir full her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloIkke misforstå, jeg er superglad for at dette endelig skjer i Oslo! Jeg syns det virkelig er på tide, men syns løsningen er litt korttenkt. Selvfølgelig er det ikke et digert irritasjonsmoment. Jeg vet ikke hvor miljøvennlig produksjonen av vanlige plastposer er, eller hvor mye gasser som slippes ut når disse blir brent (som restavfallet skal), og lurer også på hva det vil si for miljøet, ikke bare at jeg er nødt til å passe på hvor jeg har plastposer fra.
![]() |
#10 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloEnig i at akkurat dette er litt korttenkt. Men det blir jo en vesentlig forbedring å gå fra å brenne alt plastavfallet, til å nå bare brenne posen restavfallet ligger i? (Selv om det sikkert havner litt plast og papir i restavfallet også i fremtiden...). Mye kan vel også gjøres for miljøet dersom plastposene er laget av resirkulert plast, i det minste. Jeg er litt skeptisk til å bruke poser av ris eller mais, i den grad dyrkingen av råstoffene fortrenger dyrking av ris og mais til mat
![]() |
#11 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloDet er jo en form for gjenbruk - om handleposene kan brukes til boss også ... _Dumt at bare hvite poser kan brukes da.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Jeg bruker handleposer, men det er jo langt i fra alltid de er hvite. Jeg har tidligere stilt meg tvilende til det å kjøpe søpleposer, hvis vinninga går opp i spinninga ift. hvor og hvordan posene er laget, hvor langt de er fraktet osv. Og poenget med at de presser ut ris- og maisdyrking til mat er jo enda et godt poeng. Så hvis det ikke avgis miljøgasser ved at de vanlige handleposene brennes er jeg ikke i mot at man skal bruke handleposer, jeg syns bare det er litt teit at de må være hvite.
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloGrunnen til at de må være hvite er nok at avfallsorteringer skjer automatisk pr. farge. Jeg vet om steder som har store problemer med Kiwi sine grønne poser, for sorteringen tror at det er matavfall og det blir rot med komposteringen. Det er derfor de skal vrenges. Så jeg vil tro at det skulle gå greit med slike hvite avfallsposer man får kjøpt.
![]() |
#14 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloSkal alle poser puttes i samme dunk da eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloJa, alt skal i samme dunk. Jeg skjønner at det ikke kan være grønt eller blått på grunn av fargesorteringen, men hadde vært greit om det da kunne vært alle andre farger, så sant de skilte seg vesentlig fra de bå og grønne. Men jeg skjønner at jeg er litt storforlangende.
![]() |
#16 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Nja. Jeg er vel kanskje litt enig med deg jeg da. Forlanger de at restavfall skal i hvite poser så kan de jo dele ut det, de deler jo ut blå og grønne så hvorfor ikke hvite også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloDet går an å kjøpe hvite poser på rull. De er mye tynnere enn rema-posene, sånn at det går med mye mindre plast totalt sett.
![]() |
#18 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloMen kan du ikke bruke biologisk nedbrytbare poser da? Jeg kjøper biobag som jeg bruker til avfallet nå.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Jeg greier å ha to tanker i hodet samtidig.
![]() |
#20 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ny søppelsortering i OsloJeg synes at det er utrolig at Oslo ikke har kildesortering før nå. Vi har kildesortert i ti år nå. Men vi sorterer ikke på farger, har egne matavfallsposer, pakker plast i sekker og restavfall i egendunk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|