Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-09, 23:45   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Jeg refererer selvsagt til FrP henvisningen i en annen tråd hvor man nok en gang stempler grupper med mennesker som idioter vi kan le av. Ikke bare er det pk her inne å hevde at samtlige av partiets velgere er imbesiler det blir til og med oppfordret til å harselere med denne gruppen mennesker. Det er sagt i mang en tråd at "jeg grupperer ingen mennesker med stigmatiserende begreper" eller "jeg inkluderer alle", vel de holdningene som enkelte ganger projiseres kan sidestilles med en dobbeltmoralisme som ikke ligner grisen.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor i alle dager det har blitt pk å hetse en gruppe mennesker på FP.

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 23:54   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Kanskje fordi det er lettere å dømme Frpere enn andre? Det er mer stuerent å si at Frp er tåpelige. Men det er ikke bare Frp som kommer med mye tull og fjas innen politikken.

Gammel 17-06-09, 23:57   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Kanskje fordi det er lettere å dømme Frpere enn andre? Det er mer stuerent å si at Frp er tåpelige. Men det er ikke bare Frp som kommer med mye tull og fjas innen politikken.

Hvorfor er det så mye lettere da? Er det virkelig greit å rakke ned på mennesker bare fordi noen mener det er stuerent? Tenk om det ble stuerent å rakke ned på de barnløse eller hva med homofile de må da være en fin gruppe å rakke ned på. For vi klassifiserer jo ikke engang ADHD-barn her inne men det oppfordres til å harselere med en viss andel av norges befolkning på grunn av partitilhørighet. Det vitner om lite klasse og dannelse spør du meg.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:03   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Som sagt jeg vet ikke, ofte rakker en vel ned på andre for å fremheve enn selv uansett hva det er og hvilken gruppe det skulle tilhøre.
Jeg sier ikke at det er greit å rakke ned ned på Frpere eller andre grupper slik at du ikke misforstår meg.

Gammel 18-06-09, 00:07   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Dersom noen hadde argumentert for høyresiden her inne hadde de jo blitt kjeppjaget. Det er jo noen holdninger her som er så ekstreme at selv den mest fundamentalistiske Immam hadde fått seg en ny venn eller ti. Synes det er så merkelig at det er mulig å stigmatisere en såpass stor andel av norges befolkning. Dersom vi sier at det er på grunn av at det er valgt, hva med de som velger å bosette seg i et mindre attraktivt strøk kan de hetses såpass mye at det blir pk å hetse disse på dette forumet?

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:12   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dersom noen hadde argumentert for høyresiden her inne hadde de jo blitt kjeppjaget.

Det tror jeg ikke. Det er flere Høyre-folk her som argumenterer godt for seg i politiske diskusjoner, og de får da virkelig ikke noen hets. Det er derimot ikke mange FrP-ere som uttaler seg med tyngde, synes jeg, og da gjelder det samme i politiske diskusjoner som for resten av FP: hvis du ikke har saklig argumentasjon å bidra med, så kommer du veldig til kort i diskusjonene og får høre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:12   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir i grunn litt blaffen kjenner jeg. Jeg rakker ned på alle, når jeg måtte finne det for godt.
Likevel; etter rimelig mange prikker (og PM!) som går på hvor lite empatisk og mobbete jeg er, blir jeg litt av å se at enkelte finne det for godt å rakke ned på andre, bare fordi de står for noe som ikke er PK på FP. Dette var ikke en forsvarstale for FrP, men en Skjerp deg! til de (eller skulle jeg si den ) der inne i glasshuset.

Sånn, da fikk jeg vel sagt det jeg ville si.

Og nå:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:13   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er forskjell på å harselere med en politikk og å rakke ned på et menneske.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:14   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det tror jeg ikke. Det er flere Høyre-folk her som argumenterer godt for seg i politiske diskusjoner, og de får da virkelig ikke noen hets. Det er derimot ikke mange FrP-ere som uttaler seg med tyngde, synes jeg, og da gjelder det samme i politiske diskusjoner som for festen av FP: hvis du ikke har saklig argumentasjon å bidra med, så kommer du veldig til kort i diskusjoner.

Er det i seg selv godt nok for å kunne la det bli pk å stigmatisere en gruppe mennesker? Det er jo slik jeg har oppfattet det veldig mange brukere som er høyt utdannet og som er velartikulerte med velfunderte meninger. Dermed slår det meg som enda mer ubegripelig hvorfor en slik brukergruppe kan akseptere at en menneskegruppe hetses.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:16   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes det er forskjell på å harselere med en politikk og å rakke ned på et menneske.

Er det ikke å rakke ned på mennesker når man kaller FrP velgere for idioter i grilldress slik jeg har sett det her inne?

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:19   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det må være lov å le seg fillete når en FrP-politiker er redd for å bli beglodd av homofile på stranda og å dåne i vinkel over politiske utspill, men jeg synes ikke det er greit å generalisere over alle FrP-ere ut i fra rare enkeltpolitikeres utspill.

Selvsagt er det en fair ting, vi ler da oss fillete dersom andre driter seg ut også (selv om de tilhører mer stuerene partier). Desverre later det til at det her inne er en gjengs holdning om at det er en grei generalisering å gjøre når det kommer til FrP. Litt som om vi må ha noen å tråkke på. Vi klarer til og med å slippe taket når det gjelder overgripere, selv de hetser vi ikke her. Da er det pk å se at også en overgriper er et menneske.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:24   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK :klarer ikke å dy meg:
Det blir veldig sjeldent rakket ned på enkeltmennesker her inne. (Da måtte det i så fall være Siv Jensen.) Vi snakker som regel alltid om grupper: Homofile, røykende småbarnmødre, sykemeldte, FrPere.
Sorry; Don`t see the big difference.
Argumentet er jo som regel at noen kan bli såret hvis man kjemmer alle over en kam. Jeg ser bare ikke den helt store forskjellen på å kalle FrP-velgere for idioter og på å kalle homofile som adopterer barn for egositer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:27   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det blir veldig sjeldent rakket ned på enkeltmennesker her inne. (Da måtte det i så fall være Siv Jensen.) Vi snakker som regel alltid om grupper: Homofile, røykende småbarnmødre, sykemeldte, FrPere.
Argumentet er jo som regel at noen kan bli såret hvis man kjemmer alle over en kam. Jeg ser bare ikke den helt store forskjellen på å kalle FrP-velgere for idioter og på å kalle homofile som adopterer barn for egositer.

Et godt poeng rine, men det er ikke fullt like pk å hevde at homofile som adopterer er egoister som å hevde at FrP velgere er idioter i grilldress, her inne er det siste utsagnet det som er mest pk.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:32   #14
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke å rakke ned på mennesker når man kaller FrP velgere for idioter i grilldress slik jeg har sett det her inne?

Jo. Jeg tenkte litt høyt om hva som er ok og hva som ikke er det. Altså i forhold til hva jeg synes er ok oppførsel fra min side i forhold til FrP-greia.

Jeg skulle gjerne ha hørt litt mer fra andre FrP-velgere enn de som skriker og bærer seg i Dagbladets kommentarfelt, for eksempel. Men jeg skjønner jo godt at de ikke diskuterer i et forum som dette heller.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 18-06-09, 00:36   #15
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes og at det er helt utrolig at brukerne på FP som egentlig er så PK faktisk oppfordrer til å stigmatisere en gruppe mennesker på denne måten. Det er helt greit å harselere med Frp velgere, men andre generaliseringer skal man vokte seg vel for, for man kan da såre noen.
Jeg har mang en gang hatt lyst til å kaste meg inn i de politiske diskusjonene her på FP, for jeg er veldig opptatt av politikk. Men jeg debatterer ikke med mennesker som stigmatiserer og harselerer med dem de er uenige med. Jeg kan være riv ruskende uenig med mine politiske motstandere, men jeg harselerer aldri med dem. Jeg respekterer at de har andre meninger enn meg, og jeg tenker som så at verden hadde vært et utrolig kjedelig sted om alle hadde ment det samme.
Men det er stor forskjell på å være uenig og på å være nedlatende overfor noen på grunnlag av hva de mener. Den nedlatende og harselerende tonen som finnes blant brukere her inne overfor de som stemmer Frp, er såpass lavmåls at en hver fruktbar politisk debatt hadde vært fullstendig umulig å få til.
Enkelte må tenke over hvordan de opptrer, kanskje flere hadde hatt lyst til å diskutere da.

Gammel 18-06-09, 00:37   #16
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nå misforsto du meg.

Gammel 18-06-09, 00:41   #17
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Gådd. Jeg klarer tydeligvis ikke å forklare hva jeg mener.

FrP-velgere, røykere, sykmeldte osv. er mennesker.

FrP-politikk, røykelov, folketrygdeloven osv. er "politikk".

Jeg synes altså at det er en forskjell på å rakke ned på menneskene og å rakke ned på politikken/lovene. Og så mener jeg at den ene tendensen (altså å "slakte" FrP-politikken) er ok, mens det andre ikke er like greit.

Spørsmålet var hvorfor det er greit å henge ut enkelte grupper, og mitt svar var en forklaring på hvor jeg synes grensa går for hva som er greit.

Sist redigert av kie : 18-06-09 kl 00:46.
Gammel 18-06-09, 00:42   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg skulle gjerne ha hørt litt mer fra andre FrP-velgere enn de som skriker og bærer seg i Dagbladets kommentarfelt, for eksempel. Men jeg skjønner jo godt at de ikke diskuterer i et forum som dette heller.

Hvorfor kan du forstå det? Er det fordi dette forumet har en stigmatiserende holdning ovenfor denne siden av det norske politiske mijøet, eller er det fordi det er holdninger her inne i forhold til FrP-velgere som nesten kan sidestilles med nazistenes hets av jøder for å trekke det litt i ekstremen?

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:46   #19
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Gådd. Jeg klarer tydeligvis ikke å forklare hva jeg mener.

FrP-velgere, røykere, sykmeldte osv. er mennesker.

FrP-politikk, røykelov, folketrygdeloven osv. er "politikk".

Jeg synes altså at det er en forskjell på å rakke ned på menneskene og å rakke ned på politikken/lovene. Og så mener jeg at den ene tendensen (altså å "slakte" FrP-politikken) er ok, mens det andre ikke er like greit.

Spørsmålet var hvorfor det er greit å henge ut enkelte grupper, og mitt svar var en forklaring på hvor jeg synes grensa går for hva som er greit.

Jeg skjønner hva du mener. Og det er det samme jeg reagerer på.
Frp velgere er det helt greit å harselere med her inne, mens det jo burde være politikken det var greit å harselere med. Som all annen politkk.

Gammel 18-06-09, 00:52   #20
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Hvorfor kan du forstå det? Er det fordi dette forumet har en stigmatiserende holdning ovenfor denne siden av det norske politiske mijøet, eller er det fordi det er holdninger her inne i forhold til FrP-velgere som nesten kan sidestilles med nazistenes hets av jøder for å trekke det litt i ekstremen?

Jeg vet ikke helt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.