Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Menn og bleieskift og andre fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-09, 22:58   #1
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Menn og bleieskift og andre fordommer

---

Sist redigert av Strutsen : 18-01-13 kl 19:57.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 23:00   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menn og bleieskift og andre fordommer

Jeg har en matlagende, fiskegal, bleieskiftende, huslig mann. Men jeg har aldri fått noen reaksjoner på det...... Jeg ser på han som den perfekte mann!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 23:07   #3
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har en matlagende, fiskegal, bleieskiftende, huslig mann. Men jeg har aldri fått noen reaksjoner på det...... Jeg ser på han som den perfekte mann!

Vi har mann støpt i samme form, men omgivelsene våre er visst forskjellige. Min mor syns nok kanskje jeg blir litt bortskjemt, så de senere årene har mannen skiftet dekk på bilen for å ikke skape for mye ubalanse i kjønnsfordelingen her At det er jeg som har lært ham hvordan han skifter dekk og at han en gang for svært mange år siden kom kjørende til meg på jobb med flatt dekk slik at jeg måtte skifte før han kunne reise på jobben snakker vi ikke om

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 23:34   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Og at det er jeg som har koblet sammen stereoanlegget, fikset PC`en når den streiker, stilt inn parabolen osv. snakker vi heller ikke om. Men mannen hengte jo opp parabolantennen dah.

Nettopp, nettopp. Hadde vi hatt parabol hadde han også måttet klatre. Jeg har nemlig høydeskrekk. Jeg tror det er en bra ting å ha når man i kvinne, da blir man liksom akkurat passe hjelpeløs.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 23:45   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor får en slike reaksjoner? Hvorfor forventes det ikke at en mann skal kunne klare å lage sunn og god middag, klare å passe barna, få lov til litt fritid han også uten å bli uglesett osv. Er det en gjengs oppfatning at mannen er en sløv, sofasovende, lite familievennlig og ikke-huslig skapning?

Fordi det er ganske vanlig at menn griper til fastfood og tar seg mer friheter sammenlignet med sine kvinnelige partnere. Dette gjelder selvsagt ikke alle og jeg er ikke i tvil om at mange her på FP vil bedyre at det er dem helt ukjent, men jeg leser og hører nærmest daglig at familier fremdeles lever i den situasjonen.

Gammel 31-07-09, 00:47   #6
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde ikke min kjære laget mat her i huset hadde vi vel levd på pizza og junk. Jeg KAN lage mat, hvis jeg vil, men jeg har jo min kjære mann.

Etter at min kjære kastet opp over hele badet mens han skiftet drittbleie på Jonas, slapp han det. Hva var vitsen, han kaster opp av å skifte bleie på sin egen sønn, jeg gjør ingenting av det. *Jeg skifter bleier, du lager all maten* Grei deal.

Gammel 31-07-09, 00:55   #7
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er nok en oppfatning mange kvinner i alderen 50+ har kanskje. Selv kjenner jeg stort sett mannfolk som viser stor omsorg for sine barn (kvalitet og kvantitet), lager mat, skifter sin del bleier, gjør husarbeid og det meste av utendørsarbeid (blir ofte glemt eller oversett). Jeg har selv en slik mann, og han får mer enn gjerne dyrke sin hobby 1 gang i uka eller en helg av og til.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 00:57   #8
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

At det er jeg som har lært ham hvordan han skifter dekk og at han en gang for svært mange år siden kom kjørende til meg på jobb med flatt dekk slik at jeg måtte skifte før han kunne reise på jobben snakker vi ikke om

Hehe, den var morsom!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 01:26   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. På jobb hos meg er det ganske vanlig med barnerike familier. Og vi har en relativt heftig vaktplan. Jeg tror det hadde vært dårlig stelt om ikke begge foreldrene hadde vært fungerende på hjemmebane. Så der hører jeg aldri slike kommentarer. Heller ikke fra min vanlige omgangskrets. Men jeg har hørt den typen kommentarer sagt fra mødrene til mine barndomsvenninner. Jeg trodde det var ganske vanlig å gå ut fra at menn også virker på hjemmebane, men det stemmer kanskje ikke?

Gammel 31-07-09, 07:28   #10
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset tar sambo gjerne de verste stinkbombene. (Hybelkaniner og rot overser han derimot glatt.) Vi har begge "fri" til å gjøre våre aktiviteter innimellom, uten at vi har fått noen kommentarer på det.

Gammel 31-07-09, 09:15   #11
Left
Passiv

Standard

Tror det er bare kollegaen din som er misunnelig. Det høres ut som om hennes mann ikke har det alt for greit.
Jeg har en mann som din, han gjør stort sett ALT, og like gjerne uoppfordret, og venninnene mine reagere med å ville klone han, så ja - kollegaen din er litt snål.
Sambo baker mye bedre sukkerbrød enn meg f.eks, og jeg er ikke spes. dårlig på baking.

Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 09:16   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en mann som er ganske lik, huslig og tar sitt hjemme, inkludert bleier, men desverre har jeg veldig mange veninner med menn som sniker seg unna det de kan, så jeg kunne nok funnet på å komme med en slik kommenter. Har plenty menn i perifer omganskrets som aldri skifter bleier, står opp med ungene eller lager middag, og som kan komme med ytringer som: "nå har jeg passet ungene i to timer, nå må jeg få gå på pub."

Gammel 31-07-09, 09:17   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en mann som gjør mesteparten av husarbeidet, og som alltid har vært likestilt med meg overfor poden (i den grad det går an når den ene ammer). Jeg merker også denne holdningen hos venninner som ikke har menn som bidrar i hjemmet, samtidig som man har dem som bare synes jeg er veldig heldig.

Gammel 31-07-09, 09:48   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det forventes altså at mannen skal bytte bleier, ellers er han lat, men det forventes IKKE at han skal kunne lage middag eller se til at leksene blir gjort? Merkelige greier.

Min mann byttet bleier også når junior var nyfødt da, men om noen hadde spurt meg om hvordan kvaliteten ble om han laga middag? Da hadde jeg svart som sant er: minst like sunn, mer fantasifull og kreativ enn om jeg hadde laget den...

Gammel 31-07-09, 10:04   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir litt sånn som Esme nevnte i Den Andre Tråden. Man lar sin udugelige mann stå til inntekt for alle menn; hæ? hjelper mannen din til hjemme??!

Mannen min deltar på lik linje med meg, selv om oppgavene innimellom varierer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 10:07   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannen er akkurat like uhuslige. Vi synes begge det er kjipt å bytte bleier og vi liker bedre å leke og kose med ungene. Vi deler med andre ord.

Gammel 31-07-09, 12:02   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor får en slike reaksjoner? Hvorfor forventes det ikke at en mann skal kunne klare å lage sunn og god middag, klare å passe barna, få lov til litt fritid han også uten å bli uglesett osv. Er det en gjengs oppfatning at mannen er en sløv, sofasovende, lite familievennlig og ikke-huslig skapning?

Det er en ganske vanlig oppfatning, i alle fall. Selv om slett ikke alle deler den (og selv om det finnes haugevis av menn som ikke er sånn som dette), så er det mange nok som tror denslags til at man hører den typen utsagn eller antydninger ganske ofte.

Noen typiske fordommer om damer, som man også ofte hører fra folk som er en halv til én generasjon eldre enn oss, er jo f.eks. at vi blir sure hvis mannen vår drar på fest, eller bruker penger på hobbyene sine, eller prater med andre damer; at vi bare tenker på gardiner og babyutstyr og har støv på hjernen, og at vi alltid slanker oss og ikke har sans for humor. Og at vi ikke liker menn, men stort sett baktaler dem til venninnene våre. Det er jo mer enn nok av sitcoms og tegneserier der mye av humoren (eller "humoren") ligger i at mannen og kvinnen oppfyller disse fordommene.

Gammel 31-07-09, 12:12   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett hvor irritert jeg må være på mannen min, eller omvendt, så hadde vi aldri funnet på å baktale hverandre. Jeg har noen venninner som konsekvent gjør dette når vi damene er samlet. Kan skjønne det er en form for utløp av frustrasjon, men det er jo ikke akkurat hyggelig mot din partner.
Synd for forholdet, synes jeg.

Ja, altså, jeg kjenner meg ikke igjen i noen av de kvinnefordommene selv - sånn hvis noen trodde det var meg selv jeg beskrev.

Gammel 31-07-09, 15:37   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Er det en gjengs oppfatning at mannen er en sløv, sofasovende, lite familievennlig og ikke-huslig skapning?

Jepp. Men det er han som tjener pengene.

:har hengt en del på barnimagen.com:

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 15:47   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min er tar en større del av husarbeidet enn meg, lager mer mat, tjener mer og tar sin del av oppgaver vedr. barna. Han tok sin del (og vel så det ) av både nattevåk, bleierkift og tidlige morgener. Jeg tror mange misunner meg han og det skjønner jeg godt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.