|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Mannen min og jeg er dypt uenige. Han syns jeg er kjip som ikke gir tips for en dyr halvdårlig lunsj servert på en helt ordinær måte uten noe ekstra service, eller en helt vanlig kjedelig middag (evt. en skikkelig døll middag som allerede koster altfor mye). Jeg syns det holder i massevis å betale det det koster. Hvis jeg skal gi tips til servitøren så må det være fordi maten er ekstra god, at vi har fått spesielt god service eller på annen måte føler at det er grunn til å gi noe ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Njaei. Jeg runder alltid opp, det gjør jeg. Om servicen suger runder jeg merkbart lite opp, men hvis de er flinke og jeg vil tilbake, runder jeg veldig opp. På stamstedet som jeg elsker dypt og inderlig tipser jeg som en nyrik russer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg øver meg på å bare gi om det er ekstra god service og god mat. Hender ofte vi ikke gir noe om maten ikke er god og servicen er dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser vanligvis, særlig siden vi vanligvis er en nokså slitsom gjeng.
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er vel et sted mellom deg og mannen din. Får jeg dårlig service og/eller vond mat, blir det ikke noe tips. Helt grei service og/eller mat kvalifiserer til noe tips. Veldig god mat og service gir skikkelig tips. Jeg synes det amerikanske systemet, hvor man MÅ gi så og så mange prosent uansett, er fantastisk irriterende og uhensiktsmessig, så jeg vil gjerne bidra til at det ikke blir sånn i Norge også.
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Altså, det er ikke sånn at jeg aldri gir tips. Jeg syns bare det skal litt mer til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser lite eller ingenting (runder kanskje opp til nærmeste tier eller noe sånt) ved dårlig service. Smaken og standarden på maten påvirker nok tipsinga mindre enn servicen. Ved service som forventet, eller veldig god service smører jeg gjerne på litt mer. Det sjelden det blir veldig mye til sammen uansett. Hva som er passende tipsing aner jeg faktisk ikke.
![]() |
#8 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei, det slo meg da denne diskusjonen kom opp i dag at jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig standard nå. Jeg syns så ofte jeg opplever å få veldig lite for pengene når vi spiser ute, både matmessig og servicemessig, så det bidrar vel til lite tipselyst. I dag bestilte jeg f.eks. en kyllingsalat med bacon og parmesan, som dukket opp helt uten parmesan, så jeg måtte be om det etter at jeg hadde spist endel av salaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er sær og speialbestiller alltid. Får jeg det jeg har bestilt og servicen er god så tipser jeg alltid med en 50-lapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
kamerat
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tror kvaliteten på maten påvirker meg mer enn kvaliteten på servicen. Det er først når jeg blir virkelig happy over maten at jeg kliner til med mye tips. (På den annen side har det vel nesten aldri skjedd at jeg har fått ordentlig dårlig service på et sted med fantastisk mat, så disse tingene henger jo sammen.)
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Ja, de gjør jo ofte det. Jeg er ikke kjip når jeg får god mat og god service. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Er jeg misfornøyd så tipser jeg én krone. |
![]() |
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg gjør som Smilefjes.
![]() |
#15 |
By the Sea
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Tipser alltid (med unntak av ved direkte dårlig service). Ca 10% ved ordinær service, mer hvis det er god service. For meg har tipsingen ingenting med kvaliteten på maten å gjøre - kun med servicen.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg gir også slik sarkasme-tips dersom det er jævlig i forhold til pris. Det kvalmeste som er i restaurantbransjen er spisesteder som fremstår som flotte og er råtne inni. Med alle mulige lettavslørbare snarveier og rævva råvarer. Da hender det at man drar akkurat på kortet og legget igjen en krone
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser på bakgrunn av service, og that's it. Er servicen dårlig, eller jeg må gjøre alt selv (hente maten, drikken, tilbehøret, krydder osv.) blir det null og niks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Det er sjeldnere og sjeldnere jeg tipser; jeg mener at dersom servitørene er misfornøyd med lønna, får de ordne det i lønnsforhandlinger (og skatte av pengene), slik alle andre gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Som noen kanskje allerede har skjønt ut i fra det forrige innlegget, synes jeg systemet med tips er helt bak mål. Hvorfor skal jeg betale noen ekstra for å gjøre jobben sin? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|