Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-09, 19:31   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Mannen min og jeg er dypt uenige. Han syns jeg er kjip som ikke gir tips for en dyr halvdårlig lunsj servert på en helt ordinær måte uten noe ekstra service, eller en helt vanlig kjedelig middag (evt. en skikkelig døll middag som allerede koster altfor mye). Jeg syns det holder i massevis å betale det det koster. Hvis jeg skal gi tips til servitøren så må det være fordi maten er ekstra god, at vi har fått spesielt god service eller på annen måte føler at det er grunn til å gi noe ekstra.

Mannen min har visst en eller annen greie med at det er synd på servitører, at de har dårlige arbeidsforhold og kan være stakkars alenemødre og jeg vet ikke hva. Jeg føler ikke at servitører er den gruppe jeg velger å støtte hvis jeg skal gi penger til noen sånn fordi det er synd på dem, men her er vi altså veldig uenige. Det er sikkert dårlig betalt og kjedelig å sitte i kassa i matbutikker og bomstasjoner også, men vi gir jo ikke tips til dem.

Det er jo ikke sånn i Norge at man MÅ gi en viss prosent i tips? Hva gjør dere?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:32   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Njaei. Jeg runder alltid opp, det gjør jeg. Om servicen suger runder jeg merkbart lite opp, men hvis de er flinke og jeg vil tilbake, runder jeg veldig opp. På stamstedet som jeg elsker dypt og inderlig tipser jeg som en nyrik russer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:33   #3
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Jeg øver meg på å bare gi om det er ekstra god service og god mat. Hender ofte vi ikke gir noe om maten ikke er god og servicen er dårlig.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:34   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser vanligvis, særlig siden vi vanligvis er en nokså slitsom gjeng. Men hvis servicen er dårlig (som f.eks. her forleden da vi ventet i 1,5 t på litt tapas, med tre barn), da gir jeg ikke en krone.

Evt. nettopp én krone, som Sitronen lærte meg er den ultimate fornærmelse.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:34   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel et sted mellom deg og mannen din. Får jeg dårlig service og/eller vond mat, blir det ikke noe tips. Helt grei service og/eller mat kvalifiserer til noe tips. Veldig god mat og service gir skikkelig tips. Jeg synes det amerikanske systemet, hvor man MÅ gi så og så mange prosent uansett, er fantastisk irriterende og uhensiktsmessig, så jeg vil gjerne bidra til at det ikke blir sånn i Norge også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:36   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er ikke sånn at jeg aldri gir tips. Jeg syns bare det skal litt mer til.
Jeg syns også det systemet med en slags pålagt prosent som man MÅ gi er fantastisk tullete, da er det jo bedre å regne det inn i prisen.

Gammel 01-08-09, 19:39   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser lite eller ingenting (runder kanskje opp til nærmeste tier eller noe sånt) ved dårlig service. Smaken og standarden på maten påvirker nok tipsinga mindre enn servicen. Ved service som forventet, eller veldig god service smører jeg gjerne på litt mer. Det sjelden det blir veldig mye til sammen uansett. Hva som er passende tipsing aner jeg faktisk ikke.

Gammel 01-08-09, 19:42   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, det slo meg da denne diskusjonen kom opp i dag at jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig standard nå. Jeg syns så ofte jeg opplever å få veldig lite for pengene når vi spiser ute, både matmessig og servicemessig, så det bidrar vel til lite tipselyst. I dag bestilte jeg f.eks. en kyllingsalat med bacon og parmesan, som dukket opp helt uten parmesan, så jeg måtte be om det etter at jeg hadde spist endel av salaten.

Gammel 01-08-09, 19:42   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er sær og speialbestiller alltid. Får jeg det jeg har bestilt og servicen er god så tipser jeg alltid med en 50-lapp.
Er jeg misfornøyd med noe tipser jeg ikke i det hele tatt.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:45   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kvaliteten på maten påvirker meg mer enn kvaliteten på servicen. Det er først når jeg blir virkelig happy over maten at jeg kliner til med mye tips. (På den annen side har det vel nesten aldri skjedd at jeg har fått ordentlig dårlig service på et sted med fantastisk mat, så disse tingene henger jo sammen.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:47   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsomt. Jeg legger mer merke til kvaliteten på servicen enn på maten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:48   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, de gjør jo ofte det. Jeg er ikke kjip når jeg får god mat og god service. Men etter å ha vært på en liten Norgesferie syns jeg virkelig det serveres så mye overpriset rask, at jeg har minimal lyst til å betale mer enn oppgitt pris.

(Hva syns dere for eksempel om å få servert et grisete kryddersmør som ser ut som det har vært ut og inn på femten bord, sammen med en salatbolle med plastfolien halvveis av, direkte fra nabobordet? Eksempel hentet fra Notodden nå i sommer. Og eksempel på at det er dumt å velge spisested fordi man er veldig tissetrengt og sulten og ikke finner noe annet.)

Gammel 01-08-09, 19:49   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er jeg misfornøyd så tipser jeg én krone.

Er det god service, nydelig mat og noe ekstra så kan jeg tipse rikelig, er det midt på treet så runder jeg opp til ettellerannet, men ikke så mye.

Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:59   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Smilefjes.
Bortsett fra det med en krone. Men den skal jeg pinadø adoptere!

Gammel 01-08-09, 20:09   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipser alltid (med unntak av ved direkte dårlig service). Ca 10% ved ordinær service, mer hvis det er god service. For meg har tipsingen ingenting med kvaliteten på maten å gjøre - kun med servicen.

Mannen prøver av og til å snike seg unna tipsing. Men det får han ikke lov til så lenge jeg er involvert i restaurantbesøket.

Gammel 01-08-09, 20:11   #16
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg gir også slik sarkasme-tips dersom det er jævlig i forhold til pris. Det kvalmeste som er i restaurantbransjen er spisesteder som fremstår som flotte og er råtne inni. Med alle mulige lettavslørbare snarveier og rævva råvarer. Da hender det at man drar akkurat på kortet og legget igjen en krone Helt etter regelboka det, i mine øyne.

Det ironiske er vel at det gjerne er slike steder som får mest driks av alle. Av bønder i byen med litt for mye å rutte med og litt svekket kritisk sanseapparat. Send in Hellstrøm!

Gammel 01-08-09, 20:12   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser på bakgrunn av service, og that's it. Er servicen dårlig, eller jeg må gjøre alt selv (hente maten, drikken, tilbehøret, krydder osv.) blir det null og niks.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:16   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjeldnere og sjeldnere jeg tipser; jeg mener at dersom servitørene er misfornøyd med lønna, får de ordne det i lønnsforhandlinger (og skatte av pengene), slik alle andre gjør.

Jeg tipser ikke på plasser med ordinær mat og så godt som ingen service, type Egon. Jeg tipser hvis ungene har griset masse og vi lager ekstraarbeid eller på plasser med god mat og god service.

Dette gjelder selvsagt ikke for land der servitørene lever av tipsen; jeg tipser etter tariff i USA og Canada, for eksempel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:16   #19
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ved god service tipser jeg.

Ved dårlig mat, klager jeg. Maten blir hvertfall ikke bedre hvis de ikke får tilbakemeldinger på det.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:21   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som noen kanskje allerede har skjønt ut i fra det forrige innlegget, synes jeg systemet med tips er helt bak mål. Hvorfor skal jeg betale noen ekstra for å gjøre jobben sin?

Jeg vil betale det varen koster og ferdig med det. Og nei, det er ikke et spørsmål om å ville ha maten billigst mulig. Jeg innser i høyeste grad at prisen i restaurantene vil stige når folk slutter å tipse, og det synes jeg er helt ok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.