|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusEr det noe som er vanlig å få gjort på lik linje med fukt? Hvem gjør i såfall det? Er det fysisk mulig å få gjort på så kort tid som det er fra en visning til en budrunde? Den informasjonen jeg finner beskriver målinger som tar 2 måneder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusMan burde sjekke det, men de færreste gjør det. Vi er f.eks. en av de ytterst få som har har radontiltak ifbm. bygging av nytt hus på et stort nybyggerfelt.
![]() |
#3 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusSå da kan vi egentlig bare glemme det og heller få målt radongass i det huset vi eventuelt kjøper når vinteren kommer? Det går vel an å få lagt inn radonsperre etterpå? Da kreves det vel nytt gulv? Er det noen som har lyst å prøve seg på å anslå hva det kan komme til å koste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehus
![]() |
#6 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusDet er langt dyrere å gjøre tiltak etter bygging enn under bygging. Det er ikke bare å legge nytt gulv. Det er vanskelig å gjøre det godt nok og prislapper ligger mye høyere enn ved nybygg uten at jeg har sett noen tall. (Vi betalte 30000 for totalt 2 uavhengige radontiltak ved nybygg.) Alle overganger og rørgjennomføringer må også tettes slik at det blir gasstett. I tillegg kan det være at man må til med en radonfelle.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusJoda, det finnes firma. Radonlab tilbyr også måling, men igjen - vintermålinger gir riktigere worst-case-svar. Sikkert andre også.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusI timer blir det jo langt mindre enn et soverom? Når de blir så gamle at de holder ut i 8 timer i kjellerstuen så har de vel valget mellom å sitte i deres kjellerstue og hjemme hos noen som aksepterer passiv røyking.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusDu finner masse på www.stralevernet.no også. Bl.a. alle kommunerapporter.
![]() |
#14 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusVentilasjonsanlegget. Vedlikeholdt og vasket siden det ble installert? Er det rent og pent eller er det et like samfunn som har tatt bosted i det? Har eierene gjort elektrisk og vvs selv eller fått kameratene sine til å gjøre ting? Drenering? Er det ny drenering og er denne gjort av fagfolk? Alt som er utført av oppgraderinger de siste 5 år skal du kreve papirer på slik at dere har reklamasjonsretten i behold. Hvis de ikke kan hoste opp papirer så er det ufaglærte eller svart arbeid. Osv. osv. Jeg kjenner jeg kunne holdt på i det uendelige.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusJeg er god på å lese takster og tilstandsrapporter. Spesielt er jeg god til å se det som ikke er tatt med.
![]() |
#18 |
Etylbarbital
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusSend i vei. Veronal, tilstandsrapporter og vinglass - det er rene kvalitetsstunden.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Måling av radongass når man skal kjøpe hus/rekkehusDette var jaggu godt å lese Veronal, så vet jeg at jeg ikke plaget deg på FB tidligere i kveld.
![]() |
|
|