|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanterJeg registrerer at det over det ganske land klages over at valget som har blitt gjennomført er udemokratisk, og at borgerlig side framstilles som vinnere fralurt seieren. Jeg kjenner ikke detaljene rundt det urettferdige, men er ikke hovedårsaken til at mandatujevnheten ble såpass skjev at Venstre kom under sperregrensa? Synes dere valgordningen er udemokratisk slik den er i dag? Alternative forslag?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 15-09-09 kl 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteFor øvrig må jeg si at jeg synes leflingen med tall er småfestlig og rar. Det påstås at borgerlig side har nærmere femti tusen flere stemmer enn rødgrønn side. Problemet er at Venstre da er inkludert på borgerlig side, mens Rødt er eksludert på venstresiden. Venstre var vel like sannsynlig samarbeidspartner til Frp i regjering som Rødt var sannsynlig for statsministerposten på rødgrønn side. Jeg har hentet tall fra valget hos Aftenposten, og har funnet følgende:
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteDet er jo noe feil når de som har fått flest stemmer ikke får flest mandater. Bush vant jo i sin tid med færre stemmer totalt enn motstanderen hadde og vi så hvordan det gikk...
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representantedet var jo litt uheldig at venstre falt under sperregrensa, men selv om de hadde karret seg over den så hadde det nok blitt rød-grønt (forutsatt at de såvidt hadde karret seg over) Hvis det først skal være utjevningsmandater så synes jeg godt vi kan ha en sperregrense.
![]() |
#5 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteUten å ha satt jeg alt for mye inn i dette synes jeg at en stemme fra fylker som finnmark kan vekte noe mer, men 2,5 gang en Oslostemme eller Vestfoldstemme høres mye ut. Hver representant bør representere en nogenlunde likt antall mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteValgordningen er vel litt udemokratisk, men personlig skjønner jeg godt at stemmene må vektes noe hvis vi i det hele tatt skal ha politisk aktive i distriket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante
Ja, jeg er vel egentlig litt der at jeg tenker at alternativet (at avgjørelser i stor grad avgjøres i et begrenset geografisk område) kan framstå som mer udemokratisk helhetlig sett. Jeg har ikke satt meg inn i dette med vektingen.
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteJeg ser absolutt også det poenget - men det er fremdeles litt irriterende. Særlig at det er såpass stor forskjell.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteVekting er nok vesentlig for at det skal være noe poeng i å ha bebodde distrikter, og det synes vel flertallet av oss at er greit å ha? (fior i lengden, hvem vil bo en plass der det de mener er det ingen som hører på, alt bestemmes av folk langt borte i oslo-land?)
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteJeg synes det er helt greit at stemmer vektes ulikt etter geografi og befolkningsspredning, og det er verken uvanlig eller uhørt i et demokratisk valgsystem at enkelte stemmer ikke gir uttelling ved valget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteEnda en grunn for å flytte til Finnmark ?
![]() |
#12 |
![]() Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante
Har du lyst, ha du lov
![]() |
#13 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ingen stemmerett i folketingsvalget, bare kommunevalget.
![]() |
#14 |
Viser tenner
|
Jeg er enig med Teofelia.
![]() |
#15 |
Men flytte kan du jo gjøre uavhengig
![]() |
#16 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Men hvorfor er en stemme i Nord mere verdt en en i sør? Begriper ikke dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hanekam kom på tinget, men Haug måtte dessverre bli hjemme.
![]() |
#18 |
Viser tenner
|
Hanekam kunne de fint ha delt kjenner jeg.
![]() |
#19 |
maler
|
Det må vel være en viss distriktsprofil om det skal være noen innflytelse fra de mest perifere fylkene over hodet. Hvis en stemme skulle være en stemme uansett hvor den kom fra, ville vi kunne snakke om finnmarksrepresentantEN om noen. Og det meste ville blitt avgjort av folk i store byer og på østlandet. Jeg synes ikke det blir helt riktig heller. Noe av prinsippet for det norske demokratiet er at man skal kunne påvirke saker som angår en selv, og for å få til det må det være noe vekting av stemmene. Hvor mye dette skal ugjøre og om arealet på fylket er det som skal avgjøre vektingen kan man jo diskutere.
![]() |
#20 |
Viser tenner
|
Det er 19 utjevningsmandater.
![]() |
|
|