Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-09, 21:41   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanter

Jeg registrerer at det over det ganske land klages over at valget som har blitt gjennomført er udemokratisk, og at borgerlig side framstilles som vinnere fralurt seieren. Jeg kjenner ikke detaljene rundt det urettferdige, men er ikke hovedårsaken til at mandatujevnheten ble såpass skjev at Venstre kom under sperregrensa? Synes dere valgordningen er udemokratisk slik den er i dag? Alternative forslag?

Sist redigert av Irma : 15-09-09 kl 21:48.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 21:43   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante

For øvrig må jeg si at jeg synes leflingen med tall er småfestlig og rar. Det påstås at borgerlig side har nærmere femti tusen flere stemmer enn rødgrønn side. Problemet er at Venstre da er inkludert på borgerlig side, mens Rødt er eksludert på venstresiden. Venstre var vel like sannsynlig samarbeidspartner til Frp i regjering som Rødt var sannsynlig for statsministerposten på rødgrønn side. Jeg har hentet tall fra valget hos Aftenposten, og har funnet følgende:

Det skiller 12 766 stemmer mellom det jeg vil definere som borgerlig og rødgrønn side, i borgerlig favør. Ikke 49 000 slik VG hevder. (FRP/H/V/KRF vs. Rødt/SV/AP/SP)

Av mer eller mindre realistiske regjeringsalternativer fordeler tallene seg slik:

Ap + Sv + Sp har fått 1 279 308 stemmer totalt.
H + Krf + Frp har fått 1 224 206 stemmer totalt.
H + Krf + V har fått 714 517 stemmer totalt.

Med forbehold om tasteleifer på kalkulatoren fra min side, og at det visstnok er noen få stemmer som ikke er talt opp enda.

Gammel 15-09-09, 21:47   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante

Det er jo noe feil når de som har fått flest stemmer ikke får flest mandater. Bush vant jo i sin tid med færre stemmer totalt enn motstanderen hadde og vi så hvordan det gikk...

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 21:50   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

det var jo litt uheldig at venstre falt under sperregrensa, men selv om de hadde karret seg over den så hadde det nok blitt rød-grønt (forutsatt at de såvidt hadde karret seg over) Hvis det først skal være utjevningsmandater så synes jeg godt vi kan ha en sperregrense.

Men jeg synes det er irriterende at min Oslostemme er under halvparten så mye 'verdt' som en stemme i Finnmark.

Gammel 15-09-09, 21:59   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten å ha satt jeg alt for mye inn i dette synes jeg at en stemme fra fylker som finnmark kan vekte noe mer, men 2,5 gang en Oslostemme eller Vestfoldstemme høres mye ut. Hver representant bør representere en nogenlunde likt antall mennesker.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:01   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Valgordningen er vel litt udemokratisk, men personlig skjønner jeg godt at stemmene må vektes noe hvis vi i det hele tatt skal ha politisk aktive i distriket.

For å sette dette i perspektiv så hadde makten i Norge vært fordelt som følger:
-Østlandet: 50% av alle stemmene (Oslo 12.1%)
-Sørlandet, vestlandet og midt-Norge: 40.3%
-Nord-Norge: 9.7% (Finnmark 1.5%)

Det er et større demokratisk problem hvis alt bestemmes av en region enn hvis en konstellasjon får regjere med noen færre stemmer i ryggen enn opposisjonen, synes jeg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:14   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er et større demokratisk problem hvis alt bestemmes av en region enn hvis en konstellasjon får regjere med noen færre stemmer i ryggen enn opposisjonen, synes jeg.

Ja, jeg er vel egentlig litt der at jeg tenker at alternativet (at avgjørelser i stor grad avgjøres i et begrenset geografisk område) kan framstå som mer udemokratisk helhetlig sett. Jeg har ikke satt meg inn i dette med vektingen.

Gammel 15-09-09, 22:18   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser absolutt også det poenget - men det er fremdeles litt irriterende. Særlig at det er såpass stor forskjell.

Gammel 15-09-09, 22:22   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vekting er nok vesentlig for at det skal være noe poeng i å ha bebodde distrikter, og det synes vel flertallet av oss at er greit å ha? (fior i lengden, hvem vil bo en plass der det de mener er det ingen som hører på, alt bestemmes av folk langt borte i oslo-land?)

Og, når vi har disse utjenvingsfolka, er det greit med en sperregrense.

Utover det har jeg ikke nøyaktig nok studert detaljene i hvordan dette funker, hvor mye det vektes og sånn, til å si hva jeg mener om hvorvidt det er udemokratisk. Men, vi lever i et demokrati, det mener jeg. Og derfor mener jeg vel at det ikke er grunnleggende udemokratisk...

Gammel 15-09-09, 22:26   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit at stemmer vektes ulikt etter geografi og befolkningsspredning, og det er verken uvanlig eller uhørt i et demokratisk valgsystem at enkelte stemmer ikke gir uttelling ved valget.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:36   #11
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Enda en grunn for å flytte til Finnmark ?

Gammel 15-09-09, 22:38   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Enda en grunn for å flytte til Finnmark ?

Har du lyst, ha du lov

Gammel 15-09-09, 22:42   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Har du lyst, ha du lov

Jeg har ingen stemmerett i folketingsvalget, bare kommunevalget.

Gammel 15-09-09, 22:51   #14
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er helt greit at stemmer vektes ulikt etter geografi og befolkningsspredning, og det er verken uvanlig eller uhørt i et demokratisk valgsystem at enkelte stemmer ikke gir uttelling ved valget.

Jeg er enig med Teofelia.
Dessuten synes jeg synd på de mandatene som evt.må deles for å få den prosentvise fordelingen til å gå opp.

Gammel 15-09-09, 22:52   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg har ingen stemmerett i folketingsvalget, bare kommunevalget.

Men flytte kan du jo gjøre uavhengig

Gammel 15-09-09, 22:52   #16
katj
Nybegynner

katj sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
katj har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hvorfor er en stemme i Nord mere verdt en en i sør? Begriper ikke dette.
Ellers er jeg enig i prinsippet med sperregrense.

katj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 22:54   #17
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg er enig med Teofelia.
Dessuten synes jeg synd på de mandatene som evt.må deles for å få den prosentvise fordelingen til å gå opp.

Hanekam kom på tinget, men Haug måtte dessverre bli hjemme.

Gammel 15-09-09, 22:56   #18
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Hanekam kom på tinget, men Haug måtte dessverre bli hjemme.

Hanekam kunne de fint ha delt kjenner jeg.
Venstre lillefinger hadde holdt, resten Haug.

Gammel 15-09-09, 23:20   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av katj, her.

Men hvorfor er en stemme i Nord mere verdt en en i sør? Begriper ikke dette.

Det må vel være en viss distriktsprofil om det skal være noen innflytelse fra de mest perifere fylkene over hodet. Hvis en stemme skulle være en stemme uansett hvor den kom fra, ville vi kunne snakke om finnmarksrepresentantEN om noen. Og det meste ville blitt avgjort av folk i store byer og på østlandet. Jeg synes ikke det blir helt riktig heller. Noe av prinsippet for det norske demokratiet er at man skal kunne påvirke saker som angår en selv, og for å få til det må det være noe vekting av stemmene. Hvor mye dette skal ugjøre og om arealet på fylket er det som skal avgjøre vektingen kan man jo diskutere.

I tillegg er det noen styringsmandater. Altså det partiet som allerede er størst får noen mandater ekstra, jeg vet ikke hvor mange.

Gammel 15-09-09, 23:21   #20
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det må vel være en viss distriktsprofil om det skal være noen innflytelse fra de mest perifere fylkene over hodet. Hvis en stemme skulle være en stemme uansett hvor den kom fra, ville vi kunne snakke om finnmarksrepresentantEN om noen. Og det meste ville blitt avgjort av folk i store byer og på østlandet. Jeg synes ikke det blir helt riktig heller. Noe av prinsippet for det norske demokratiet er at man skal kunne påvirke saker som angår en selv, og for å få til det må det være noe vekting av stemmene. Hvor mye dette skal ugjøre og om arealet på fylket er det som skal avgjøre vektingen kan man jo diskutere.

I tillegg er det noen styringsmandater. Altså det partiet som allerede er størst får noen mandater ekstra, jeg vet ikke hvor mange.

Det er 19 utjevningsmandater.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.