|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har dere varme på om natten?Jeg lurer på om det er vanlig å ha varmeovner på om natten, for når vi står opp om morgenen er det 15 grader i stuen og da har vi hatt på en liten oljeovn på soverommet. Ellers er det rundt 13 grader når vi kommer hjem om ettermiddagen. Jeg synes det er bikkjekaldt, men er det noen vits i å ha på varme om natten egentlig? Hjelper det mot fukt? Jeg tror huset vi leier no har veldig dårlig lufting. Alle vinduene i huset, uansett rom, er det masse fuktighet på. Vi må rett og slett tørke vinduskarmer og vinduer med håndkle hver eneste dag, ellers renner det fra de. Om ettermiddagen har vi god varme i huset, minst 21-22 grader, men allikevel dugger det voldsomt på vinduene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Vi har ikke varme på om natten. Frem til nå har vi kun brukt vedfyring som oppvarming, men er iferd med å investere i en varmepumpe pga skolebarn som kommer hjem alene. Den kommer vi til å sette på når vi står opp og så ha den på lav temperatur utover dagen.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Nå som vinteren nærmer seg, og det er iskaldt ute, har vi varmepumpa på hele natten. Dersom det er sol på dagen blir den slått av, men jeg regner med den kommer til å stå på kontinuerlig etter hvert.
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Vi har varmepumpe men har bare brukt den til kjøling siden vi flyttet inn her i juli. Har ikke prøvd varmefunksjonen enda men må vel teste det ut snart, så iskaldt som det begynner å bli om morgenen nå. Men man kan altså ha den på hele natten? Jeg er skikkelig nybegynner på dette.
![]() |
#5 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Vi har på varmeovn hele døgnet i gangen, men skrur ned den vi har i stua. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Men dere som ikke har på varme om natten, hvor kaldt er det i huset/stuen når dere står opp? Og er det normalt at det dugger (mye) på rutene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?
Javisst. Man kan også sette den på tidsinnstilling, slik at den slår seg på en stund før dere står opp om morgenen, og slår seg av ved valgt tidspunkt om kvelden.
![]() |
#8 |
fornyet
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Vi begynner å ha på panelovner i stue og soverom nå, når det er minusgrader om natten. Skrur av på formiddagen igjen. Orker ikke gå å fryse.
![]() |
#10 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Ikke nå nei. Men om vintern har vi det. I natt må det ha vært frost, for når jeg kom ned på kjøkkenet rundt kl.09.00 i dag var det 0 grader og det lå rim på gresset. Så det blir bare kaldere og kaldere nå utover. Så det blir vel ikke lenge før vi setter på panelovnen i stuen.
![]() |
#11 |
Passiv
|
Varmepumpa kan styres med termostat, slik at du stiller på at du vil ha f.eks 20 grader, så slår den seg på og av alt etter hvor høy temperatur det er i rommet. |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Varme på hele døgnet her.
![]() |
#13 |
Passiv
|
Her dugger det ikke, og det høres ikke helt sunt ut heller. |
![]() |
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Det går an å bruke tidsbryter på varmeovner, og stille den inn slik at den skrur seg på et par timer før dere står opp. Da burde det vel være passe varmt. Resten av natta kan ovnen være stilt inn på litt lavere temperatur.
![]() |
#15 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Jeg har ikke varme på om natta. Men midt på vinteren og når det er mange kuldegrader ute, så har jeg en varmeovn på hos minstejenta.
![]() |
#16 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Ikke om natten nei - kun kabler på bad og evt. kabler eller liten ovn på kjøkken, så det er et rom som er oppvarmet for påkledning etc.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Jeg har bare på varmekabler i underetasjen enda. Starter nok sentralfyren om en liten stund til og da er den på hele døgnet. |
![]() |
![]() |
#18 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kondens/dugg på vinduer kommer mest sannsynlig av at det er for dårlig ventilasjon hos dere, kombinert med at det er kaldt? Alder på vinduene spiller også en rolle.
![]() |
#19 |
At huset er tett tror jeg ikke, for det er et veldig gammelt hus med veldig lite isolering. Problemet er vel at ikke finnes noe ventilasjonssystem, og det eneste rommet i huset med lufteventil er soverommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
I mål
|
![]() Sv: Har dere varme på om natten?Vi har panelovner med automatisk nattsenkning. Strømmessig lønner det seg egentlig ikke å skru helt av for da trengs så mye strøm for å komme opp igjen om morgenen. Vi har også automatisk dagsenkning mandag til fredag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|