|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Fortynnet
|
![]() De man kjøper i matbutikken tror jeg er programmert til å flate ut med det samme de kommer i hus, så de regner jeg som engangs. De jeg har kjøpt på gartneri (eller f.eks. Plantasjen) holder seg mye bedre både inne og ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Fortynnet
|
![]() Jeg har dessverre ikke noen gode råd, jeg har ikke grønne fingre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tankefull
|
![]() Mim skrev noe om bare å kappe å fryse de. Det syns jeg hørtes fristende ut!
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Jeg har hørt at man skal ta et og et "krydderstrå" innimellom, ikke store klaser. Altså tynne den ut etterhvert som man bruker den. I sommer har vi plantet krydderurtene i en krukke ute, og de fleste har stortrivdes og vokst. Ellers kan de altså fryses i olje eller vann/isbiter. I en krydderurtbok jeg har står det at smaken bevares bedre i olje, i tillegg til at den ikke stivner helt - og man kan da skrape av det man trenger etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Det skal jeg huske på. Moren min plasserte en basilikumplante på verandaen i sommer, og den ble helt enorm!
![]() |
#9 |
One of These Days
|
![]() Basilikum er utrolig sær på temperatur. Når vi kjøper basilikum om vinteren, så er den dødsdømt før vi kommer hjem. Den tåler nemlig ikke kulde, og vi kjøper den og pakker den i en bærepose. Det er nok hovedgrunnen til at de fleste krydderurter lever kort. Ellers skal de fleste krydderurter ha mye lys og ikke tørkes ut mellom hver vanning. Det enkleste er nok å kutte og fryse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dårlig husmor
|
![]() Jeg må få skryte av basilikumen min, som nå har overlevd i fire måneder (personlig rekord). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Min erfaring er at de trenger masse vann slik at de ikke tørker ut Sist redigert av m|nken : 17-09-06 kl 23:09. Årsak: Skrivefeil... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Generelt for å få disse krydderne til å vare litt, kan det hjelpe å la dem bo i plastikken fra butikken, i hvertfall en stund. De er "bortskjemte" når de kommer fra gartneriet, der har de det veldig fuktig og varmt i luften. Når de kommer inn på våre kjøkken, takler de ikke det tørre klimaet, og detter fort sammen. Plasten beskytter mot uttørkingen.
![]() |
|
|