|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Smugleser
|
![]() Overbeskytter dere?Pulse hadde i dag et innlegg om en forsker som mener at overbeskyttende foreldre (curlingforeldre) skaper angst hos barn, - og at det kan føre til kriminalitet i fremtiden. Eksempler er hjelmbruk på naturlige lekeplasser, kjedelig og standardiserte lekeapparater, rett og slett så mye sikkerhet at barna selv ikke lærer seg å foreta risikovurderinger.
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg får helt fnatt av en kamerat, som når vi er i skogen roper og løper etter ungene hele tida. "Ikke klatre der, nei nei, du kan falle ned, nei, ikke gå der! Du kan ikke gjøre sånn, nei, ikke gjør sånn."
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg tror jeg havner på err'e så nøye'a-siden av hønemorskalaen; Vi har trehytte fem meter over bakken, jeg blir ikke bekymret om Frøkna bruker halvannen time på skoleveien (hjem, vel og merke), og jeg leker med tanken på å la henne få egen nøkkel og bestemme selv når hun skal gå fra SFO (til tomt hus). (Hun går i andre klasse.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Nix, overhode ikke overbeskyttende. Lar ungene få teste sine egne grenser. Særlig eldstemann har en vanvittig god kroppskontroll, og har alltid vært den som har klatret høyest og hoppet lengst. Hun fikk sitt første skrubbsår som 6-åring. Og det hadde ikke noe som helst med manglende aktivitet å gjøre
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 12-10-09 kl 21:19. Årsak: Den setningen ble litt feil... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Weeeee
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Tror jeg klarer å unngå den fellen. Jeg syns det er flott når hun utfordrer seg selv til å mestre nye fysiske utfordringer, og knall og fall er en del av prosessen. Tøtto er tøff og bryr seg ikke nevneverdig av knallene hun får.
![]() |
#6 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg mener selv at jeg ikke er overbeskyttende.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Nei, jeg er vel ganske lite overbeskyttende. Bortsett fra i trafikken. De får til tider grafiske detaljer om hva som kan skje om de ikke passer seg for biler, så det er mulig jeg merker dem i sjelen for livet.
![]() |
#8 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Overbeskytter dere?Nei.
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Overbeskytter dere?Både og her, vil jeg tro (er mer redd for skader enn jeg trodde jeg ville være, muligens fordi vi holdt på å miste ham i sykdom da hna var nesten nyfødt tror jeg). Hvis jeg har mulighet går jeg fremdeles hhv foran/bak ned/opp trappen - men uten at jeg gjør noe nummer ut av det.
![]() |
#10 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg tror ingen kan beskylde meg for å ha vært overbeskyttende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Overbeskytter dere?Påkledning har de fått bestemme selv siden de var et par år gamle, selv om det har medført at enkelte av dem har gått hjem fra barnehagen i inneklærne i kuldegrader. Klatre får de også lov til. I helga klatret de tre eldste jentene opp i stilaset vi har utenfor huset for tida. Det rekker helt opp til pipa, 11-12 m over bakken. Tror ikke jeg overbeskytter så veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg synes det er viktig å ikke overbeskytte barn, og tror jo ikke jeg gjør det selv, men problemet med blinde flekker er at man ikke ser dem selv, så det er jo mulig jeg har noen. Men overdreven hjelmbruk bedriver vi i alle fall ikke, vi har latt ham ferdes alene mer enn mange med jevnaldrende barn gjør, votter og jakke får han velge selv om han vil ha på, og fysiske utfordringer er han naturlig forsiktig på, og han har aldri trengt påpassing der. Mulig vi (kanskje særlig jeg) er i overkant opptatt av hvordan ting fungerer på skolen, arbeidsvanemessig og sosialt, men det kommer kanskje ikke inn under "overbeskyttende"?
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg er nok det de kan kalle overbeskyttende i forhold til bekledning. Poden er 4 og tar på seg det jeg legger fram til ham, og jeg tror ikke jeg orker å snu den trenden.
![]() |
#16 |
superbruker
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Her blir de ikke overbeskyttet.
![]() |
#17 |
Tante Sofie
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?
Ja, sånn er det her også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
En som trener
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?
Sa de noe om det kan være at foreldre som selv har angst overbeskytter mer og at det er pga arvelighet at det er økt forekomst av angst hos barna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?En syns vel sjelden selv at en overbeskytter? De fleste beskytter vel barna på den måten de føler seg komfortable med. Jeg har nok andre grenser enn mange av de som har svart her, og mange vil sikkert syns at jeg er overbeskyttende. Jeg klarer ikke se ungen min klatre fem meter over bakken uten å se for meg det verste, det må jeg bare innrømme. Men nå er faktisk to, snart tre av barna mine voksne, og heldigvis er de ikke kriminelle eller plaget av angst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg har tenkt mye på dette etter å ha møtt en del unger som ikke klarer noe som helst selv. 5-åringer som ikke kan å ta igjen glidelåsen på jakka si selv. 6-åringer som aldri har prøvd å smøre på skiva si selv (og må ha opplæring i hvordan man holder kniven og får smør ut av boksen). 3-åringer som blir matet med skje (og ikke gjør noe forsøk på å få spise selv). Tenåringer som aldri har brukt ei stekepanne før.
![]() |
|
|