Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Befolke hele verden alene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-09, 11:44   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Befolke hele verden alene?

Det er sikkert flere lignende tråder på forumet allerede, men jeg har fått en del kommentarer i forbindelse med tredjemanns fødsel som jeg reagerer litt på. Neida, jeg blir verken sur, sint eller opprørt, jeg simpelten forundrer meg over hva folk er i stand til å lire ut av seg. De kan titte oppi vogna, og etterfulgt av "så søt" kommer "men nå er dere ferdige, sant?" eller "dere skal vel ikke ha flere nå?", "DETTE er vel sistemann, sant?" og min favoritt "nå holder det vel?".

Er dette egentlig et tegn på at jeg og mannen er ikke særlig flinke til å lage barn, så vi bør ikke sette flere til verden, eller mener de kanskje at vi bør gi oss på topp? Jeg synes det er litt frekt av andre å være trøtt og sliten på våre vegne og man skulle tro at i en slik situasjon finnes det langt mer hyggelige ting å si? Hvis folk lurer på om vi planlegger flere barn kan de vel spørre om nettopp det, men på en OK måte? Det er noe med tonefallet og oppgittheten i stemmen til de som sier det. Nå er ikke jeg en som tolker alt i verste mening, og jeg gir folk slækk i de aller fleste situasjoner, men jeg har fått mange slike kommentarer og føler nesten at valget om en evt. fjerdemann må forsvares. Jeg skjønner jo at tre barn virker som mange barn for noen, men da er det egen kapasitet det går på, og den er som kjent ulik fra familie til familie.

Hva tenker dere om slike kommentarer? Jeg tror ikke folk flest går inn for å være slem, men tror de selv at kommentarer av denne sorten er hyggelige?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:50   #2
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Befolke hele verden alene?

Å få en slik kommentar etter 3 barn var drøyt synes jeg.

Veldig mange får jo 3 barn nå, og flere velger jo også å få 4 barn.
Mange barn vil jeg si er når man har 5 eller flere. (Selv om standard kanskje er 2 voksne og 2 barn. Familiepakker legges jo ofte opp etter 2 voksne og 2 barn.)

Måten kommentaren blir gitt på har selvsagt mye å si.
Man merker jo fort på tonefallet om det er spydig ment, eller humoristisk ment.
Så jeg synes ikke sike kommentarer er ok i det hele tatt så lenge det er sagt på en spydig eller frekk måte.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:56   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror folk rett og slett ikke tenker seg om, eller tenker på egne erfaringer og tillegger disse på andre. Det er ikke spesielt gøy å få sånne kommentarer, og det er jo helt unødvendig.

Jeg får selv endel kommentarer i forhold til det at jeg har 2 gutter og folk lurer på når vi skal gå for jenta. Jeg har gitt veldig klart uttrykk for at vi ikke skal ha flere og at jeg er veldig fornøyd med de to guttene vi har. Det verste er egentlig at det er de samme folkene som maser så det er jo ikke engang av uvitenhet heller.

Gammel 18-10-09, 11:56   #4
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det blir galt uansett."Stakkars unge, skal han være ENEBARN?". høres nesten daglig. Nei, han er ikke enebarn. Han har to søsken på farsiden.
Ikke bry deg. Mennesker har den evnen at de legger seg bort i det meste, selv om de strengt tatt ikke har noe med det.
Jeg tror jeg hadde vært fristet til å å svare: Sistemann? Åh nei, vi har akkurat startet. Vi ønsker oss ni.

Gammel 18-10-09, 11:59   #5
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Du har jo fått av begge kjønn nå, så da forventer de vel at dere er ferdige. Jeg derimot som fikk fem gutter, får stadig kommentarer om at vi må vel holde på til vi får jenta.

Pappa presterte å si til meg, da jeg fortalte at nr fem var på vei, at vi behøvde ikke befolke hele verden alene. Og det kom fra en firebarnsfar...

Gammel 18-10-09, 11:59   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har intrykk av at folk lirer av seg det ene eller det andre uten å tenke så mye på det. Noen blir i den "for mange" kategorien mens andre blir i "for få" kategorien. Jeg tenker at de sikkert ikke mener så mye i det og humrer bare litt over det. Om man har to eller tre kan man like gjerne få komentarer på at nå er dere vel fornøyd, fått nok, eller hva har du, mens andre vil si, når kommer nr 3/4 da?

Gammel 18-10-09, 12:00   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Det blir galt uansett.

Blir det? Holder det ikke å se og kommentere underverket i vogna? Jeg synes hvert fall det er litt besynderlig å snakke om neste baby med en som nettopp har født.

Gammel 18-10-09, 12:00   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg i hvilket miljø du har ferdes (og der sitter de teite kommentarene løst ) og jeg fikk tilsvarende bemerkninger da vi fikk lillesøster. Jeg tror folk forsøker å være morsom og jeg tror mange slenger på en (teit) kommentar kun for å si noe og fordi "det er sånn som alle sier".

Da lillesøster var 4 dager var jeg på trilletur og møtte naboen. Naboen kikket ned i vognen, skrøt av viduneret og kom til slutt med et "Men nå er dere vel ferdige?" Jeg var heldigvis kjapp i kjeften og svarte kjekt at "Vi får se hvordan det går. Jeg lå på enerom på hotellet og mannen lå der sammen med meg og en vet jo aldri hva en helg på hotell kan resultere i. "

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:01   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Da lillesøster var 4 dager var jeg på trilletur og møtte naboen. Naboen kikket ned i vognen, skrøt av viduneret og kom til slutt med et "Men nå er dere vel ferdige?" Jeg var heldigvis kjapp i kjeften og svarte kjekt at "Vi får se hvordan det går. Jeg lå på enerom på hotellet og mannen lå der sammen med meg og en vet jo aldri hva en helg på hotell kan resultere i. "

Gammel 18-10-09, 12:05   #10
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Blir det? Holder det ikke å se og kommentere underverket i vogna? Jeg synes hvert fall det er litt besynderlig å snakke om neste baby med en som nettopp har født.

Jo det holder i massevis. Dessverre er det ikke alle som synes det.

Gammel 18-10-09, 12:06   #11
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror mange strør om seg med flåsete kommentarer i mange forskjellige sammenhenger, uten å tenke på at det enten bare blir for dumt, eller faktisk kan være sårende. Jeg tror at det mange ganger bunner ut i manglende evne til å holde kjeft når de ikke har noe fornuftig å si.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:09   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er jeg enig med deg i. Jeg kan ikke huske at jeg noengang har sagt noe sånt til noen som nettopp har født. Om jeg lurer på om vedkommende har tenkt på å få flere barn, så spør jeg om det, ikke kommer med sånne typer kommentarer. Jeg ville jo uansett ventet en god stund før et sånt spørsmål kommer, og jeg skulle kjent vedkommende godt om jeg stilte et slikt spørsmål.

Gratulerer med nr 3 forresten

Gammel 18-10-09, 12:11   #13
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Tror ikke alle tenker seg godt nok om før de svarer.
En familie jeg kjenner som har 6 barn har opplevd å få mange frekke kommentarer.
Folk har sagt med håp i stemmen: Nå skal dere vel ikke ha flere? Nå er de vel nok eller stopp?

Jeg sitter ofte og underer meg over hva folk kan bry seg om.
Hvordan det kan plage så mange at noen velger å få flere barn enn gjennomsnittet.
Er vel viktigere å tenke på seg selv og sine, slutte å bry seg om alt og alle.
Men nå er de vel bare sånn vi mennesker her.
Jeg er langt ifra perfekt og har sikkert sagt mange teite ting opp gjennom årene.

Gammel 18-10-09, 12:15   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså, om du er så ego at du får flere eller færre enn to barn så får du bare ta dommen fra samfunnet med stil mener jeg. Det er tross alt ikke oss med to barn som har valgt frivillig å være sosiale avvikere og drive på med alternative metoder på alt mulig fra vaksinasjon til valg av bil og antall barn man skal ha. Det er deg. Du har selv lagt hodet på blokken ved denne kreativiteten du på liv og død skal ha krav på, dermed får du bare godta at folk reagerer.

Tre barn liksom. Hva blir det neste?

Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:29   #15
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulerer med nr 3, Skremmern.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:32   #16
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Jeg glemte å gratulere deg, Skremmern. Gratulerer så mye med nummer 3.

Gammel 18-10-09, 12:33   #17
Kate

Kate sin avatar

Standard

Gratulerer!

Gammel 18-10-09, 12:40   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Gratulerer med nr 3!

Også signerer jeg smilefjes.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:48   #19
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Gratulerer med nummer tre!

Tre barn er vel ikke akkurat sjokkerende mange, men jeg (som egentlig syns en er mye) kan bli litt sånn av at folk får tre barn. Men jeg sier det jo ikke til dem.

Gammel 18-10-09, 13:10   #20
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en "unnskyldning" for å ha fått 5, for de to siste kom i samme slengen og akkurat det å få tvillinger kunne vi jo ikke styre....

Dine skrevne kommentarer, er velkjent i mine ører. Folk kan passe sine egne saker, spør du meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.