Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å "hate" noen/noe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 11:57   #1
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Å "hate" noen/noe

Er dette et ord som du bruker ofte, sjelden eller aldri om personer eller ting? Hvilke tanker har du om ordet?

Gammel 25-10-09, 12:16   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å "hate" noen/noe?

Et ord jeg veldig sjeldent bruker.

Dette ordet tok vi opp i 4. trinn forrige uke. Og det tror jeg var lurt. Mange barn bruker "å hate" i stedet for "liker ikke". Én gutt kom med en fin forklaring på det å hate: Å hate betyr at man skulle ønske denne personen/tingen ikke fantes. Noe jeg selv mener er en enkel og riktig beskrivelse.

Det finnes mange ting man virkelig ikke liker, slik som innpåslitne fluer veps osv, men man kan ikke hate dem, da de har en viktig funksjon i systemet.

Mygg og flått derimot ... De hater jeg som pesten!

Gammel 25-10-09, 12:22   #3
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruker det aldri om personer, men det er fordi jeg ikke hater noen. Derimot sier jeg flere ganger i uka at jeg hater å støvsuge, så det må mannen min gjøre. Hate, er et sterkt ord og jeg bruker det bare når jeg virkelig mener det . Jeg sier f.eks ikke at jeg hater å ta oppvasken, selv om jeg misliker det.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 12:23   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det endel ja. Ikke om personer, men om ting jeg ikke liker.

Gammel 25-10-09, 12:24   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det omtrent ikke i det hele tatt. Bare om edderkopper, tror jeg.

Gammel 25-10-09, 12:25   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker det lite. Av og til kommer dramaqueenen i meg frem og "haaaater" ting - men realisten i meg kommer som oftest inn og modererer til "misliker sterkt"

Forøvrig vet jeg at jeg hater å stå i kø. Og den står jeg ved. Jeg hater ingen mennesker.

Gammel 25-10-09, 12:32   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar meg selv i å bruke hateordet av og til. Liker det ikke. Det er mennesker jeg ikke er langt unna å hate, men hat er ikke bare å ønske de ikke eksisterte. Hater du noen gir du dem plass i livet ditt, du bruker energi på dem og gir dem fokus.

Jeg vil ikke de menneskene skal ha så stor plass i livet mitt, og så mye fokus så jeg jobber med å overse og glemme. Oppføre meg som om de ikke fantes.

At hat og kjærlighet er beslektet tror jeg på. De er ikke motsetninger. Begge gir den parten stor plass i livet ditt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 12:35   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det veldig sjelden, det er ikke et ord det faller meg naturlig å bruke. "Jeg kan virkelig ikke fordra/utstå" er vel det jeg bruker i stedet, når det er ting og handlinger jeg "hater". Om folk ville jeg aldri finne på å bruke det (jeg kjenner ingen jeg misliker så sterkt, og folk jeg ikke kjenner - diktatorer og voldtektsmenn og sånt - har jeg ikke så "personlige" følelser overfor).

Gammel 25-10-09, 12:39   #9
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er et menneske i verden jeg hater. Hatet bunner i handlinger, svik og sorg. Jeg bærer hatet i meg, og ingen andre kjenner til det.

Gammel 25-10-09, 12:51   #10
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg hater ikke noen/noe, det er for meg et voldsomt sterkt ord. Jeg har vært heldig i livet og ikke opplevd noe som fortjener en så sterk beskrivelse.

Ungene "hater" både det ene og andre i betydningen "ikke liker", men jeg prøver å venne dem av med det og få dem til å si "liker ikke", "kan ikke fordra" osv istedet.

Gammel 25-10-09, 12:56   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bruker overraskende sjelden det ordet. Eller den følelsen. Men det hender en veldig veldig sjelden gang at jeg kan kjenne at jeg evner å føle sånn.

Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 12:59   #12
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker ikke ordet selv, men har hørt barna bruke det. Da forteller jeg dem at de ikke vet hva det er å hate, virkelig ikke. Det er et kraftfullt ord.

Gammel 25-10-09, 13:03   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker det veldig lite. Jeg syns hate er for sterkt ord til å bruke om trivialiteter.

Gammel 25-10-09, 13:04   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker det sjelden om folk, men av og til om aktiviteter eller hendelser. Ungene bruker det om ting og tang, men de er lite nyanserte foreløpig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:07   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke jeg bruker det i det hele tatt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:10   #16
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Å bruke hate når man snakker om diverse mennesker er litt sterkt synes jeg. Vedkommende skal ha gjort ganske alvorlige ting om det er grunnlag for å hate.

Men det har hendt at jeg har sagt at jeg hater han/henne. uten at jeg mener innerst inne at jeg hater han/henne. Men sier det veldig sjelden, og ofte i situasjoner der jeg er forbannet. Men kan bruke det ganske ofte når jeg snakker om "døde" ting, eller dyr. Jeg kan si at jeg hater lever i fløtesaus f.eks, eller at jeg hater slanger.

Det er svært få mennesker jeg hater. Kommer ikke på mere enn en person, som jeg personlig sett mener jeg har grunn til å hate.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:12   #17
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Bruker sjelden ordet, men hater virkelig rotter. Jeg er livredd dem, derfor kan jeg bruke ordet hater på dem. Ellers sier jeg aldri hate om eller til personer.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:51   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker ikke dette ordet og prøver å lære opp gutten min til å bruke det minst mulig. Det kommer lite godt ut av å gå rundt og hate ting, og enda mindre ut av å mase om det i tide og utide.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 14:28   #19
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker det ikke. Jobber mye med ungene for at de skal bruke andre ord. Om dagen er det gjerne mat som blir hatet.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 14:30   #20
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Barna kan bruke det ordet, men det er ikke noe jeg bruker. Jeg hater verken noe eller noen. For meg også er det et sterkt ord.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.