|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg stikker nok hånden inn i et vepsebol nå, men det får så være. Etter å ha lest "Hva får sju- og åtteåringen til jul?" og på oppfordring på den nokså datainteresserte lærermannen min, fikk jeg lyst til å spørre: Trenger virkelig et barn en egen pc? Er det foreldre som overfører sine behov til barna? Jeg jobber blant annet med dataundervisning for barn i aldersgruppen 6-9 år. Mannen min med det samme for barn i aldersgruppen 13-15 år. Sist redigert av Hyacinth : 16-12-09 kl 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg tror det kommer an på pc-parken ellers i familien. De trenger tilgang på pc, men ikke nødvendigvis sin egen hvis det finnes andre pc'er i familien de kan få bruke.
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg tenker at de ikke trenger det. Det kommer vel mest an på hvordan forhold foreldre og øvrige i husstanden har til slikt, vi er litt nerdetete alle mann. Har flaut mye datautstyr, flere pcer og en iMac satt opp i nettverk her hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Trenger ikke, men kjekt å ha. Her får syvåringen minipc til jul |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Trenger ikke, men jeg ser ikke noe problem med at de har. Poden her fikk ikke egen før til 11 års dagen. Men, han har hatt tilgang til en stasjonær PC. Problemet med den var at den sto på eget rom. Nå har han egen laptop og kan bruke maskina i stua. (noe jeg foretrekker) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, det trenger de ikke. Storebror får bruke min innimellom til spill og så liker han å se Sonic på youtube. Han håndterer den helt selv så det hadde jo gått greit med egen, men vi venter litt til. Nå er han jo bare 7,5, så kanskje han får til 8-årsdagen.
![]() |
#10 |
Leser
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Nei, de trenger kanskje ikke en egen, men det kan være lurt for de voksne å ha sin egen.
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Ungene fikk egen PC fra de var 4 år. For oss handler det om tidlig å utvikle interesse og kompetanse i noe som vi verdsetter og bruker mye hver dag. Noen sender dem på musikkskole. Noen pusher dem fram i databruk. De slipper å måtte dele, og de kan bruke den når det passer dem, og det blir veldig naturlig for dem. Når får vi en del datautstyr gjennom jobben, så det har derfor vært greit at de arvet fra oss. Hva man trenger eller ikke trenger definerer man vel litt selv og sammen med partner/barn. Det blir som om jeg sier: "trenger man mer enn 1 tv?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Nei, jeg og mannen diskuterte det også, vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg har anstrengt meg litt i år for at ikke 7-åringen skal få leker til jul. Han bruker ikke leker, så da vil jeg ikke ha flere i hus. :lego til salgs:
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Mannen min ler litt i bakgrunnen her og sier at foreldrene jo egentlig sier at de bruker pc-en så mye selv at de ikke kan låne den bort når det er behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Bingo.
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg øver meg i å bruke pc-en mindre når barna er våkne. Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ofte gjør det for mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg synes det er flott at barn kan få et rimelig digitalt kamera og opparbeide seg kompetanse i å fotografere. De får ikke leke med speilrefleksene, derfor må de ha noe annet. Jeg fikk selv kamera i 3.klasse, hadde det med hver gang det var noe, og fortsatte interessen som voksen. Jeg tar mange bilder og jeg tar gode bilder. Men noen måtte gi meg mulighet til å utvikle denne interessen.
Vi bruker maskinene mye, og gjerne samtidig som barna. Ungene spiller ofte på rommene sine, og kan godt ha venner (eller hverandre) som tilskuere. Det er bedre for dem (og oss) enn at de skal sitte på kontoret, eller i stua, der det skjer andre ting. Så svaret er ja, så klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Datainteressen kommer for fullt når de nærmer seg tenårene, og barna har tilgang på skolen og hjemme uansett. Egen pc til så små barn er ikke noe jeg ville gitt. Veslejenta vår på 9 år bruker vår stasjonære innimellom. Jeg vil ha litt oversikt over hva hun driver med og syns det er greit at hun har en egen bruker på vår fellespc. Våre to eldste på 17 og snart 16 år har sine egne pcer. De kjøpte av konfirmasjonspengene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Han er nok inne på noe der.
![]() |
#20 |
Drømmer
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Dronningen sier egentlig det jeg ville si både om kamera og pc. Her elsker 3 åringen å tabilder og får kamera til enten jul eller bursdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|