|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Datalagringsdirektivet | |||
Ja, jeg har hørt om det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 47,06% |
Nei, jeg har ikke hørt noe om det |
21 | 24,71% |
Jeg har en grei oversikt over hva det er |
16 | 18,82% |
Jeg vet litt om hva det er |
19 | 22,35% |
Jeg vet lite om hva det er |
14 | 16,47% |
Jeg vet ingenting om det |
13 | 15,29% |
Jeg har gjort meg opp en mening om det |
23 | 27,06% |
Jeg har ikke gjort meg opp en mening om det |
13 | 15,29% |
Jeg kommer til å gjøre meg opp en mening om det |
14 | 16,47% |
Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre meg opp noen mening om det |
7 | 8,24% |
Jeg bryr meg ikke |
5 | 5,88% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJa, jeg har hørt om det, men nei, jeg vet lite om hva det er. Foreløpig vet jeg for lite til at jeg bryr meg. Burde jeg?
![]() |
#3 |
<*(((<
|
![]() Sv: Datalagringsdirektivet
Jeg syns man burde bry seg, ja, siden det har en del innvirkninger på personvernet om det blir tatt inn i norsk lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJa, jeg har hørt om det og vet nok om det til å ha gjort meg opp en mening. Egentlig synes jeg det er skremmende at så få mennesker i Norge bryr seg så lite om personvern og IT-sikkerhet, sånn at slike direktiv går igjennom uten at det er særlig mange protester om det.
![]() |
#6 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DatalagringsdirektivetDet er ganske mye man bør bry seg om. Så får jeg fortsette 3-års trassen og ikke bry meg.
![]() |
#8 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJa jeg vet hva det er og synes det er en vanskelig sak ...Har forresten lenge ventet på at det skulle bli en FP tråd om det. En typisk sak der jeg er sikker på at det ville komme masse fornuftige innspill for og imot fra kloke hoder ...
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg ser jo hvorfor de vil ha innført et slikt direktiv, det vil jo hjelpe veldig på når en skal etterforske og avsløre organisert kriminalitet. Men jeg vet også at det skal mye til for å lage et system som er sikkert nok til at det ikke hackes (den som tror på uhackbare system er fryktelig, fryktelig naiv). Og jeg, som uskyldig tredjeperson, kan potensielt bli skadet i jakten på slemme, slemme menn som vil oss vondt. Det liker jeg ikke.
![]() |
#10 |
anglofil
Veldig enig. Så er det heller ikke et "sexy" nok tema til at media gidder bry seg om å forklare hva det egentlig dreier seg om. Jeg tror ikke f.eks hverken Redaksjon EN eller Tabloid har diskutert tema engang, mens Bjarne Håkon Hansen og snike i køen vaksinering er i alle høyeste grad sett på som mye mer nyttig. Problmemet er vel kanskje at det kreves to hjerneceller i stedet for 1 av journalister for å diskutere et direktiv og da blir det fort litt for komplisert for den gjennomsnittlige norske journalist.
![]() |
#11 |
<*(((<
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg syns det er skummelt når myndighetene viser tendenser til å ville lagre alt om alle, for å gjøre det enklere å avdekke og straffe kriminelle. Det kommer ikke til å bli mindre elektroniske spor etter oss fremover, muligheten for misbruk blir bare større. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg har hørt om det, men syns selv jeg vet på langt nær nok til å kunne danne meg en god mening. Foreløpig er jeg veldig skeptisk, men jeg vet også at det ikke er "bare bare" å komme seg unna EU-direktiver, selv om vi på papiret ikke er EU-medlemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetHar hørt om det, kan litt om det.
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg har lest en del om det uten å være fullstendig oppdatert, men er i utgangspunktet i mot. Jeg er skikkelig bekymret for personvernet i tiden fremover.
![]() |
#15 |
-
For en idiotisk ting å si. Alle har noe å skjule. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJoda, det hører med i diskusjonen
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
Problemet er jo bare at informasjonen kan bli misbrukt, det at man ikke har noe å skjule har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Jeg vil si at problemet ikke er hva informasjonen er tenkt brukt til, men hva den i fremtiden kan bli brukt til.
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
|
|