|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Come what may...
|
![]() Juletiden og dem som ikke har det så greit …Tenker du på andre som ikke har det så greit? deler du det du har til overs med andre som ikke har det så greit? (Kilde: youtube.com) ) Sist redigert av Azi : 13-12-09 kl 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg forsøker å tenke på at andre ikke har det så godt som oss ja. Gir bort masse til Fretex o. a, og gir alltid til Frelsesarmeen om de står der vi ferdes. |
![]() |
![]() |
#3 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Skal jeg være ærlig, tenker jeg nok ikke så alt for mye på det. Det er ikke sånn at det ikke rører ved meg når jeg tenker på det, som ved f.eks slike påminnelser, men det er sjelden noe jeg går rundt og tenker på til daglig, må jeg innrømme... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Tenker nok ikke veldig mye på det. Men de gangene jeg har det vanskelig så prøver jeg å tenke på alle dem som har det mye verre enn meg.
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Nå gir jeg penger til Frelsesarmeen gjennom hele året, egentlig, men jeg tror pengene sitter litt løsere hos meg i jula.
![]() |
#6 |
Drømmer
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Vi tenker på det gjennom hele året, gir klær som er for små og utstyr til gatebarn i Bolivia, er fadder for barn der osv. Tenker ikke kun på det i julen nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg tenker på dette gjennom hele året og gjør en innsats gjennom hele året. |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Prøver å ha et jevnt engasjement utover året |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg tenker at julen er høysesong for å kjøpe god samvittighet, så da renner det sikkert inn rikelig fra alle andre. Dermed vil jeg heller gi litt ekstra i for eksempel mars om jeg først skulle trappe opp godgjerningene en spesiell årstid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tøff
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg prøver å tenke på dem som ikke har det så greit gjennom hele året. Vi har en by i SOS Barnebyer som vi støtter, og jeg prøver å gi jevnt over hele året til andre saker også.
![]() |
#11 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg tenker på det hver dag siden jeg jobber med dem som er nederst på den norske rangstigen (rusmiddelmisbrukere). Nå i førjulstiden bruker vi mye tid på jobben til å arrangere julebord, julebaking og felles middag på julaften for å gi dem som aldri har hatt noen tradisjoner, mulighet til å delta i noe som "alle" gjør i denne tiden. Det sprer stor glede!
![]() |
#12 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Ja, det tenker jeg mye på, og føler at jeg bidrar året igjennom. I selve julen tenker jeg nok mest på de som ikke har det godt her i Norge. Det er så mange, og jeg ser dem hver dag i jobben min. I julen er det ikke til å unngå at jeg tar dem med hjem i tankene mine.
![]() |
#13 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Som alenemor og student så har jeg ikke så mye penger å gi, men istedet så gir jeg noe jeg føler er vel så verdifullt. 2 dager i uken jobber jeg som frivillig hos kirkens bymisjon der målet er å gjøre hverdagen lettere for de som ikke har det så greit. Fattige, rusmisbrukere, syke, kriminelle etc. Det finnes hjelpetiltak for alle grupper og de får mat, klær, ly, noen å snakke med og mye annet. Det er mange tragiske historier så det er ikke alltid så lett å ikke ta med seg "jobben" hjem, men jeg føler meg ganske heldig som har muligheten til å kunne bidra til å hjelpe disse menneskene.
![]() |
#14 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg har dessverre ikke mye penger, men alle klærne etter ungene + leker, sender jeg til barn som trenger det.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Tenker sikkert ikke nok på det jeg heller, men jeg prøver å kjøpe så mange "rettferdige gaver" som mulig (minefri skolevei, skoleutstyr, geiter, etc.) til jul, og vi er faddere i henholdsvis Redd Barna og SOS Barnebyer og gir til andre formål ellers i året. Sender klær til Fretex ganske ofte, men burde absolutt gjort mer. Jeg prøver i hvert fall ikke å ta av i andre retningen og bruke hemningsløst selv, ikke har jeg råd heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Jeg syns ikke det er viktig om man gir penger eller ikke. Men jeg syns det er viktig at man oppriktig er bevisst hvordan ting er. Det er lett å fortelle barna at "Vi må huske at det ikke er alle som har det like bra som oss". Og det holder å fortelle barna det også. Men for voksnes del så syns jeg det må oppleves (altså, ikke oppleves som å "leve det", men oppleves som å ha gått løypa i seg selv. Ikke la det bli en frase det der med "tenk på de som ikke har det like bra som oss"). Man må sette seg litt inn i hva den egentlige problematikken til "de som ikke har det like bra som oss" er.
![]() |
#17 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …Viste videoen til niåringen min, for han hevder titt og ofte at livet hans er så forferdelig. Særlig når han ikke får gjøre som han vil. Så snakket vi om det, og hva man kan gjøre for å hjelpe. Ville ikke vise det kun for å vise hvor fælt det er, også skal han sitte med klump i magen og en følelse av maktesløshet. Men ville vise det for å sette hans situasjon litt i perspektiv og vise ham at det er mange som trenger hjelp fra oss som har det så godt, og at vi kan gjøre en forskjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …
Her også. Men det var ekstra deilig å gi bort noen lite brukte klær til Fretex nå like før jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …
Sånn er det her også. Jeg føler med dem som ikke har det så greit, for all del. Og jeg kan gråte en skvett over de barna som er frarøvet gleden ved å ikke glede seg til jul fx. Men jeg har så mer enn nok med min egen hverdag. Det blir litt mangel på tid, penger og engasjement å dele ut til andre mennesker.
![]() |
|
|