Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lussekatter med 0,5 g safran?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-09, 08:02   #1
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Lussekatter med 0,5 g safran?

Jeg har aldri laget en eneste lussekatt i hele mitt liv, og har ikke fått med meg mer enn at det skal være safran og ikke kurkemeie i. Nå kjøpte jeg bare 0,5 gram, fordi jeg ikke hadde lest noen oppskrifter Er det best å halvere oppskriften da, evt. ta litt gurkemeie i tillegg eller er det noen som har en oppskrift som bare inneholder 0,5 gram safran?

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 08:16   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lussekatter med 0,5 g safran?

Bare bruk det halve grammet, ikke bruk gurkemeie i tillegg.
Lurt å blande safran i væsken, ellers så klumper den seg litt.
Jeg brukte 1gram og det ble ganske kraftig sfran smak av det så
et halvt går sikkert bra og de blir sikkert gule for det.
Lykke til!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 08:31   #3
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Flott, takk for svar Da lager jeg bare vanlig deig, men med 0,5 gram safran

Gammel 13-12-09, 08:47   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk bare det halve grammet. Har du kjøpt tråder eller pulver? Hvis det er tråder, så knuser du dem i morter sammen med litt sukker.

Gammel 13-12-09, 09:32   #5
Wicca
Måneheks

Wicca sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Månen
Wicca har et hav av muligheter foran seg
Standard

Moren min glemte å knuse trådene, men det gikk fint det også. De ble kjempegule og kjempegode De så faktisk litt eksklusive ut med trådene i "Vi har altså råd til safran"

Wicca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 09:34   #6
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wicca, her.

Moren min glemte å knuse trådene, men det gikk fint det også. De ble kjempegule og kjempegode De så faktisk litt eksklusive ut med trådene i "Vi har altså råd til safran"

Hehe....så egentlig bør jeg kjøpe mer safran, bare for å vise at jeg også har råd til safran

Gammel 13-12-09, 09:36   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Virra, her.

Jeg har aldri laget en eneste lussekatt i hele mitt liv, og har ikke fått med meg mer enn at det skal være safran og ikke kurkemeie i.

Ikke kurkemeie, nei.

Gammel 13-12-09, 10:07   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye er egentlig et gram med safran? For jeg har bare en brun konvolutt kjøpt på et marked i Marokko, det er ikke fint pakket inn i 0,5 gram-poser. Jeg tok oppi ei stor t-skje (oppskrifta sa 1 gram), blir det alt for mye?

Gammel 13-12-09, 10:28   #9
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lagde 90 lussekatter i går med knappe 2 gram Safran. Det ble mye smak, og jeg tror jeg fint kunne ha hatt kun 1 gram i også selv om jeg 3 doblet deigen.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 22:09   #10
Wicca
Måneheks

Wicca sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Månen
Wicca har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Virra, her.

Hehe....så egentlig bør jeg kjøpe mer safran, bare for å vise at jeg også har råd til safran

Er jo dyrere enn gull vettø

Wicca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 22:18   #11
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Jeg bakte lussekatter for første gang i går og ble faktisk litt skuffet over at det smakte såpass mye safran av dem. Brukte 1 gram som oppskriften sa. Ungene ville ikke ha dem en gang.
Men så er det kanskje det som er poenget med lussekatter da, at det skal smake annerledes enn vanlige boller. Uansett kjedelig når ingen vil spise dem.

Hva smaker det av gurkemeie? Vurderer det til neste år.

Gammel 13-12-09, 22:36   #12
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gurkemeie er ikke godt i lussekatter.
Safran må det være. Aller helst delte lussekatter med ekte smør og rørt multebær

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.