Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 16:22   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Jeg er nok av den gamle garde, men jeg humrer når jeg hører andre presenterer seg som pedagogisk leder i barnehage. Jeg har også snakket med folk som jobber i barnehage og de sier at det er omtrent en dødssynd å kalle dem førskolelærer, og ihvertfall barnehagetante/ onkel! Og de samme personene sier at det ligger prestisje i tittelen.

Er det så viktig med tittel? Førskolelærer er vel akkurat det samme?

Skjønner differansen i arbeidsoppgaver bundet opp mot tittelen, slik at tante/ onkel blir mer en betegnelse når man ikke snakker om spesifik funksjon. Men hvorfor kan man ikke kalle dem det da? Er ikke det bare koselig?

Jeg har løst problematikken ved å lære meg navnene på de ansatte i barnehagen.

Gammel 26-12-09, 16:24   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor sier man Pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Seff er det viktig. Jeg kunne da adri funnet på å bare si hva jeg heter?
Jeg presenterer meg som senioring smilefjes. Og nummer til jobbmobil.

Bare navn er ... vulgært.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:26   #3
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor sier man Pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Man burde kanskje gjeninnføre slik det var i telefonkatalogen i gamle dager? Tittel og navn?
Jeg presenterer meg som mammaen til X og Y når jeg ringer barnehagen. Men det er kanskje riktigere hvis jeg ringer som Rådgiver XX.

Gammel 26-12-09, 16:29   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Jeg liker ikke å bli kalt tante, fordi jeg ikke er det på jobb. Men, om jeg blir kalt førskolelærer eller pedagogisk leder,- det er ikke så nøye.

Foreldrene kaller meg med navn, ingen sier "tante".

Man sier vel ikke "frøken" til lærer, "søster" til sykepleier osv. Ikke jeg, i allefall.

Gammel 26-12-09, 16:30   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det spesielt komisk å bruke riktig tittel på barnehageansatte, mener du? Mer enn på andre yrkesgrupper? Det høres ut som en riktig god grunn til å gjøre det likevel.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:32   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker selvsagt ikke å bli kaltg tante, det er jeg jo ikke på jobb. Foreldrene sier navnet mitt heldigvis.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:32   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor humrer du når noen kaller seg pedagogisk leder? Det er en helt adekvat yrkesbeskrivelse, synes jeg. Jeg hadde fnis hemningsløst hvis et voksent menneske hadde presentert seg som tante eller søster til meg.

Gammel 26-12-09, 16:32   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er det spesielt komisk å bruke riktig tittel på barnehageansatte, mener du? Mer enn på andre yrkesgrupper? Det høres ut som en riktig god grunn til å gjøre det likevel.

Jeg er ikke så opphengt i tittel i det hele tatt jeg. Om jeg omtaler en person så bruker jeg navnet på personen. Omtaler jeg en funksjon så bruker jeg navnet til funksjonen.

:føler for å oppklare:

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:33   #9
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Ikke komisk, men det sies på en måte som det er så mye bedre enn assistent. Kommer kanskje an på personene da, men det er det jeg har oppfattet. Og samme personene har blitt fornærmet og rettet på vedkommende om de har sagt førskolelærer.

Om noen kaller meg førstekonsulent istedetfor rådgiver er det helt ok for meg.

Gammel 26-12-09, 16:35   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehageansatte har et tulleyrke som ikke kvalifiserer til titler?

Gammel 26-12-09, 16:35   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Nei, førskolelærer er ikke det samme. Man skal helst være førskolelærerutdannet for å få jobb som pedagogisk leder, men det er ikke helt uvanlig å ha flere førskolelærere men bare en pedagogisk leder ansatt på en avdeling.

Hvorfor skulle man kalle voksne i barnehagen for tante/onkel? Ikke er jeg noe mer tantete når jeg er på jobb enn ellers, og jeg er da aldeles ikke tanten til ungene jeg jobber med.

Mangler du en samlebetegnelse for styrer, pedagogisk leder, andre førskolelærere, barnehageassistenter, eventuelle barnevernspedagoger osv. som er ansatt i barnehagen, fungerer det utmerket med "de voksne" eller "de som jobber i barnehagen."

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:36   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eh - nei?

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:36   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

På en avdeling kan man ha både pedagogisk leder, førskolelærer og assistent som tittel. Jeg synes at det er greit å vite hvem som er pedagogisk leder fordi det er den som er pedagogisk ansvarlig og dermed den jeg må rette spørsmål til og henvende meg til om jeg skal snakke om det pedagogiske i barnehagen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:37   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Men var det ikke sånn ca. det som sto i HI, SF? Det er vel få som ville synes det var like greit å kalle en lege for hjelpepleier, lissom?

Gammel 26-12-09, 16:38   #15
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Nei, jeg skal prøve å fortelle bakgrunnen i dette.
Jeg har opplevd gang på gang at ansatte sier det med en mine som viser at tittelen er veldig viktig for dem. Uten at det har betydning for den de snakker med.

Tråden kunne igrunnen like gjerne ikke vært spesifik rettet mot pedagogiske ledere i barnehage, men om folk flest som verner om tittelen de har. Men det er bare det at jeg har opplevd dette svært hyppig hos barnehageansatte kontra andre. Bare en subjektiv observasjon som jeg synes var litt snodig.

Gammel 26-12-09, 16:38   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har jeg misforstått ting helt her nå?
Dette er hva jeg trodde:
En som har den pedagogiske utdannelsen man skal ha for å jobbe som pedleder er ofte utdannet førskolelærer. Eller barnevernspedagog som også kvalifiserer til jobb som pedleder.

Men det er da førskolelærer som er tittelen vedkommende er utdannet til? For å fylle en stilling som pedleder. Eller som styrer. Stemmer ikke det?

Da er det jo innmari morsomt om noen insisterer på at det skal poengteres pedleder fremfor førskolelærer - man er jo begge deler.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:39   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pedagogisk leder er i min barnehage en stillingsbetegnelse som er avgjørende for hva jeg får i lønn. Som førskolelærer får jeg 11000 kroner mindre i lønn enn hva jeg får som ped.leder. Som pedleder har jeg også et helt annet ansvarsområde, enn hva jeg ville hatt om jeg var ansatt som førskolelærer. I og med at jeg er den eneste førskolelæreren på min avdeling utgjør det lite i forhold til ansvarsområde da jeg alene har ansvar for det pedagogiske arbeidet på avdelingen, pluss personale, turnus, vikarer osv. De avdelingene hvor de har to førskolelærere deles dette arbeidet.
Barnehagetante blir jeg veldig sjelden kalt. Og jeg har en pedagogisk assistent på min avdelingen samt en pedagogisk fagarbeider.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:40   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ser liksom for meg scenariet at man sier "du er jo førskolelærer..." og blir møtt med og "nånå - nå må vi ikke rote her - jeg er pedleder jeg nemlig."

Men vedkommende er jo da en førskolelærer som jobber som pedleder. Et annet sted i samme bedruft sitter det mest sannsynlig en annen førskolelærer som jobber som styrer.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:41   #19
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Intensjonen er altså: Hvorfor er det så viktig for innehaver av tittel at denne blir riktig når det ikke har betydning der og da?

Gammel 26-12-09, 16:42   #20
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som pedagogisk leder. Så lenge ingen kaller meg "tante", må de gjerne kalle meg hva de vil for min del.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.