|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sjokoladedåpskake? Eller noe?Jeg har lyst å være orginal og lur og zpeziell i anledning mitt yngste barns dåp. "Alle" har jo marsipankake, så hva kan jeg lage i stedet? Vet du om, eller har du kanskje laget en kake som også nybegynnere kan lage, og som gjerne er litt artig eller hever noen øyenbryn? Jeg er jo ikke ute til langt på natt, kjører ikke motorsykkel eller driver med ekstremsport, så jeg må nesten leve ut min ville side gjennom baksten.
![]() |
#2 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Ikke så spesielt altså, men Oreokaka er jo alltid god, da..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Hva med å lage en mørdeigsbunn og fylle med vaniljekrem, og oppå den et lag med pent anrettet frisk frukt, dekket av et tynt lag gelé?
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Kunne jo hatt sånn bamsekake i Cacas-form (veldig fin når du pynter med sånne smørkremdærter og fester en sløyfe i halsen med en liten nål), men den er nok mer fin/spesiell/dekorativ enn den er god for å være ærlig. Eller dvs, man kan bruke Toro-sjokoladelangpannemiks (x2) i formen, men smørkremen blir ofte veldig søt da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Smørkrem lager du selv, oppskrift her, jeg synes den med delfiafett og smør blir best - både å håndtere og å spise, men smak og behag. Vil du ha den brun bruker du kakaopulver |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Står på egne ben
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?
En sånn 3D bamseform fra Cacas kan du få av meg Skremmern. Helt gratis og med forslag til pynting av den. Den må bare ha en liten innoljing den forma, for jeg har kjørt den i oppvaskmaskinen og da ble den litt matt. Også må den smøres veldig godt når en skal steke kake i den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Hvis du vil ha din tilbake, kan jeg kanskje ta imot Elisabets kakeform i stedet, m^2? Jeg tror kanskje jeg skal prøve meg på en prøvekake først, ja, finne ut hvor lenge den må steke, slik at jeg ikke bruker unødig mye tid den dagen. Var det 2 sånne Toro-mikser du brukte? Og blir den OK selv om jeg lager og pynter den dagen før?
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Okei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Nå så jeg prikken, m^2.
![]() |
#17 |
Står på egne ben
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?
Jeg brukte bare en pose Toro langpannemix mener jeg og huske. Lurer på om jeg ikke hadde en liten skvulp igjen i bollen også. Det husker jeg ikke helt. Det er et par år siden jeg prøvde meg på den nå. Forma må ikke være stappfull av røre pga. at den eser, men så er det viktig å få nok sånn at bamsen blir fylt ut. Du kan fint lage kaka dagen før, og selve sjokoladekaka kan du jo lage tidlig på dagen sånn at du evnt. har tid til å steke en til tilfelle mislykket, også pynte om kvelden. Men du må steke prøvekake noen dager før også sånn at du vet hva som er passe med røre og hvordan du skal steke den i din ovn for at den ikke skal bli flytende i midten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Gynge?
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Sjokoladedåpskake? Eller noe?Tipper jeg ville bestilt på et konditori.
![]() |
|
|