|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sykemelding ifm sorgNå har stormen roet seg litt etter forrige sykemeldingsdebatt, så da spør jeg dere dette. Hvordan ser du på sykemelding ifm sorg? Er det feil og et misbruk å sykeliggjøre sorg, eller det noe legen bare må avgjøre baser på helhetstilstanden til den som sliter etter et stort tap?
![]() |
#2 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgNoen blir såpass nedslitt, deprimerte og søvnløse av sorgen at de simpelthen trenger en sykemelding. Noen er så og si i sjokk etter å ha brått mistet sine kjære, og kan overhodet ikke fungere på jobb.
![]() |
#3 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg syns man skal få sykemelding, samtidig som jeg ser det som legens ansvar å være med og dytte vedkommende tilbake i jobb. Veldig forsiktig, men på sikt tilbake i jobb, slik at man ikke blir værende i sorgen og ikke kommer seg ut av den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgEnig med Go\jenta og Perhonen.
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgSykemelding med god oppfølging rettet mot jobb igjen synes jeg må være riktig. Som flere sier, det hjelper ikke å sitte hjemme altfor lenge heller.
![]() |
#7 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgEnig med Gojenta. Det kan være godt å komme på jobb, men om det dukker opp ekstra byrder som angst og søvnløshet er det ikke alltid like lett.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er enige med de over. Men i forbindelse med alvorlig sykdom/død er det permisjon som bør være malen. Man trenger et par uker til å være med sine nærmeste i slike situasjoner, og ikke tenke på jobben. Det er normalt. Det er ingen mal på sorgreaksjoner, men morgendagen kommer uansett. Vi sørger også ulikt og har ulike behov i sorgfasene. Sorg kan jo utvikle seg til en psykisk tilstand og da kan sykemelding være løsningen.
![]() |
![]() |
#9 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorg
Jeg tenker som Amo at permisjon med lønn ville vært optimalt.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg syns det er et vanskelig tema, fordi det vil være så inviduelt hva man trenger, og jeg ønsker meg VIRKELIG ikke en automatikk i at hver gang en besteforelder eller onkel går bort, så har man "krav" på x dager eller uker fri. Slike ordninger fester seg utrolig for som noe man bare kan "ta".
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgEnig med Polyanna at det ikke bør være noen automatikk i dette. Det må gå på skjønn. Jeg klarer fint å jobbe den dagen mine besteforeldre dør, men om mannen min eller foreldrene mine plutselig dør blir det noe helt annet.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgEller barna, jeg hadde ikke orket å tenke på jobb engang om noen av dem hadde dødd.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg vet ikke helt hva jeg mener om dette, jeg har ikke noen erfaringer. Men jeg må si at jeg stusset litt over en sak som var i media for noen uker siden. Et foreldrepar mistet den voksne sønnen sin (rundt 20 år eller noe) for tre år siden i en fæl ulykke. Ingen av de klarte å jobbe lenger og hadde altså ikke vært i jobb siden ulykken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes sorgmelding burde være noe annet enn sykemelding. Jeg var sykemeldt ifbm med sorg i to omganger og følte et press til å komme tilbake fordi jeg hadde brukt opp mye av mine sykemeldingsrettigheter. (jeg var sykemeldt i svangerskapet forut for at sønnen min døde også).
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er enig med de fleste her. Jeg skjønner godt at man i mange tilfeller ikke greier å gå på jobb etter dødsfall. Men jeg er ikke så sikker på om sykemelding er det riktige alternativet. Hvis det hadde vært meg personlig det gjalt hadde jeg nok gjort det som var mest praktisk der og da, sykemelding, ferie med lønn, ferie uten lønn, velferdspermisjon med lønn, velferdspermisjon uten lønn. Jeg tror nok jeg hadde blitt veldig prisgitt arbeidsgivers rutiner og oppfølging.
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes helt klart man bør få fri med lønn for å komme seg etter et dødsfall i den aller nærmeste familie, men jeg synes ikke det bør hete sykemelding. Det kan godt være skrevet ut av lege, siden de har brukbar kompetanse på slikt, (Det bør ikke være noe som arbeidsgiver kan velge å innvilge eller la være.) men det bør være en permisjon med lønn og ikke en sykemelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det stusser jeg ikke over i det hele tatt, jeg ser for meg at det kunne skjedd meg meg også. Farlig å ramle ned i sorgen på den måten, men jeg kan tenke meg det kan være et rent helvete å grave seg opp igjen også, spesielt når man ikke har andre gjenlevende barn. Jeg skjønner dilemmaet med økonomi, men jeg synes ikke det er rart at verden ikke går videre for enkelte foreldre etter å ha mistet et barn.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Er det noe å stusse over da? Det er da på ingen måte uhørt at man blir arbeidsufør etter et traume, og det å miste et barn i en fæl ulykke må da være et av de største traumene folk kan oppleve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Leser
|
Enig. Men jeg tror faktisk at det finnes en slik ordning, arbeidsgiver kan gi velferdspermisjon med lønn i spesielle tilfeller. (Jeg har fått det i en tidligere jobb. Nå vil jeg tro det varierer fra bedrift til bedrift på hvordan de ordner seg, men i teorien skal det være mulig.)
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
Jeg stusser over at begge foreldrene har vært ute av stand til å jobbe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|