Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Blomster og grønne planter? Hva trenger lite stell?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 12:58   #1
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Blomster og grønne planter? Hva trenger lite stell?

Har tatt livet av alle blomstene jeg har fått/kjøpt. Trenger tips til noen grønnplanter og noen blomster som kan stå en god stund, som tåler det meste, som er fine og ikke trenger noe særlig stell. Trenger også en stor grønnplante som skal stå på gulvet i trappegangen.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 13:10   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blomster og grønne planter? Hva trenger lite stell?

Zamioculcas. Antageligvis den eneste planta jeg aldri har klart å ta livet av, trur eg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 13:10   #3
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Påskekaktus/julekaktus/novemberkaktus er lette å ha med å gjøre.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 13:43   #4
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kaktusen min overlever også. Utrolig nok. Når jeg tenker etter tror jeg ikke den har fått vann siden før sommeren en gang.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:30   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Fredslilje. De sier fra når de vil ha vann. Da henger de med bladene. Litt vann og de strutter igjen.

Kaktus tørker ut hos meg.

Gammel 10-02-10, 16:36   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har orkideer, de tåler en trøkk, og hvis man skvetter litt vann på dem annenhver uke eller så, så blomstrer de 3-4 ganger i året også

Gammel 16-02-10, 15:12   #7
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Et lite tips er grønnplanter med tykke blader De skal ikke ha vann ofte

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:00   #8
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dracaena fragrans. Jeg har et eksemplar som jeg fikk i 1983 og den lever ennå. Den har overlevd ørten flyttinger og vinterkulde og gud vet hva.
http://images.google.com/images?hl=n...=f&oq=&start=0

Og så har jeg en "svigermors tunge" http://farm1.static.flickr.com/47/11...152ac81854.jpg
Den ser også ut for å overleve det meste av dårlig stell og lite lys. Pluss at jeg har en beucarnea. Den er også lettstelt, skal ikke ha mye vann.
http://podnesi.com/images/600_Beucarnea_80.jpg

Jeg elsker grønnplanter og pleide å ha en 20-30 stykker, men her jeg bor nå trives de ikke. Dårlige vinduskarmer, og en relativt mørk leilighet. Og så litt lite plass og da. Så nå har jeg vel 4 tror jeg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 23:20   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Gullranke (Epipremnum aureum) overlever alt hos meg. Får vann max hver 4 uke og har overlevd siden 1996!

PS, ikke mitt bilde altså.

Gammel 16-02-10, 23:39   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orkidéene våre kommer igjen gang på gang. Og de utsettes for vanskjøtsel av verste grad...

Gammel 17-02-10, 06:39   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg og har visst en orkidee her en plass.. jeg hadde to. Og har hatt fler. De dør. Kan det være for at det er for mørkt?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 08:58   #12
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Fredsliljer overlever det meste.
Jeg fikk en av min mor i 1988 som jeg har ennå
Er egentlig lei av den ,men får meg ikke til å kaste den etter så mange år.

Gammel 17-02-10, 09:13   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse to har overlevd et par år hos meg:

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Zamioculcas. Antageligvis den eneste planta jeg aldri har klart å ta livet av, trur eg.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Fredslilje. De sier fra når de vil ha vann. Da henger de med bladene. Litt vann og de strutter igjen.

Kaktus tørker ut hos meg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:08   #14
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal fredsliljen ha vann under eller oppå....?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 11:09   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ildtopp er også hardfør, og blomstrer leeenge!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:45   #16
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Skal fredsliljen ha vann under eller oppå....?

Min får vann oppå. Den står i et nordvendt vindu og får overhodet ikke sollys på seg, men den stortrives bare den får vann når den begynner å henge med nebbet.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 14:52   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg får til alt jeg, så lenge jeg har fredsliljer. De sier så tydelig i fra, så det er bare å vanne rubbel og bit når de henger med hodet. Hvis fredsliljene ser helt miserable ut (les: jeg har oversett hengende blader i ei uke) stapper jeg dem under springen, lar dem renne av, og dagen etter er de like fine igjen. Jeg har ikke klart å avlive en sånn ennå, mens sukkulenter som liksom skal være så hardføre, de tørker inn og dør ...

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 15:24   #18
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg klarte faktisk å få en kaktus til å råtne engang.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 15:31   #19
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Svigermors tunge. De tåler Alt.
Jeg får aldri blomst på orkideene mine, skjønner ikke hva jeg skal gjøre for at de skal like meg.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 15:42   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jeg klarte faktisk å få en kaktus til å råtne engang.

Melder meg i klubben. Egentlig er det utrolig at krukkeplanter er sommerhobbyen min. I det minste regner det av og til ute.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.