|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Vi skal i bryllup til en kamerat av mannen. Vi har aldri møtt kona.
![]() |
#2 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Man gir etter evne og lyst, syns jeg. Venner har jeg stort sett gitt noe som tilsvarer 1000-1500 i dag. Slektninger jeg har mindre med å gjøre rundt 500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Jeg pleier å kjøpe presang for mellom 500-1000 kroner. Jeg velger noe fra ønskelista.
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Dere lager en forskjell ser jeg. For meg betyr det kun at vi skal i HELE bryllupet mht beløp. Jeg hadde vel kanskje ikke kjøpt noe i det hele tatt om vi ikke ble bedt (langt unna, og ikke vanligvis kontakt, gammel kompis av mannen).
![]() |
#6 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?500 - 1000 kr pleier vi å gi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Vi har ikke hatt noen forskjell i gave på der vi har vært invitert i hele selskap og ved de få tilfellene hvor vi bare har vært invitert til kaffen.
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Når dere bor så langt unna er det nesten en selvfølge at dere blir bedt i hele bryllupet når dere først blir bedt, jeg synes det blir litt dumt å invitere folk som bor 100 mil unna til kaffe kl 21.
![]() |
#10 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Vi ga for ca 850 kr til et vennepar nå i høst.
![]() |
#11 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Man gir ca kuvertpris hvis man kan. Altså; har de festen på et hotell, så er det ca 1000. Jeg ville lagt meg der.
![]() |
#12 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?De siste bryllupene vi har vært i har det vært spleis på gave - kontanter - og summen har vært 500.- pr par.
![]() |
#14 |
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?
Jeg synes fem hundre for et par er vanvittig lite når man tenker alle pengene som blir spandert på oss. Blir nok en gave på ihvertfall tusen fra oss.
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Jeg er vant til ca 500 fra venner. Har ofte spleiset på ting, og da har det ligget rundt der. Det dekker ikke kuvertprisen, det er sikkert, men det er da ikke målet heller. Jeg hadde gitt omtrent for like mye om det hadde vært grillfestbryllup også.
![]() |
#16 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?
Helt enig. Det er vel også derfor den "kurvertpris=gave"-tingen har blitt satt.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Jeg tenker overhodet ikke på gave-kuvert som en byttehandel. Det må jeg innrømme jeg aldri har hørt om før. Vi bruker også å spleise flere par på en større ting og da er det ofte ca 500 pr. par. Vi var jo glade for at folk ville være med oss den dagen og ser ikke på mat o.l. som noe vi spanderte på dem. Heller vi som spanderte på oss selv et godt måltid med alle våre venner og familie. Ofte må jo folk reise pluss kanskje et utdrikkingslag i forkant. Blir jo til slutt veldig dyrt og jeg tror jeg hadde fått dårlig samvittighet dersom mine gjester kjøpte så dyre gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Kuvertpris = gave synes jeg høres helt rart ut. Hvis det først skal gjøres til et regnestykke, så må man jo ta med prisen på reise, overnatting og utdrikkingslag for gjestene også, eller?
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Fra 500 til 1000, tror jeg. Vi går gjerne sammen med noen og spleiser på noe stort om mulig. Man har dette med kuvertprisen som en slags tommelfingerregel, men jeg gir like mye i kurvfestbryllup som i poshe 5-retters på fancy restaurant. (Er det feil? Burde jeg få en dask i kotymen?)
![]() |
#20 |
Helt konge
|
![]() Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?Hm. For meg høres det lit merkelig ut at bryllup skal være en slags byttehandel hvor man gir gave ut fra hvor mye og fin bevertning man får. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|