Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 14:19   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?

Vi skal i bryllup til en kamerat av mannen. Vi har aldri møtt kona.
Vi er bedt i hele sulamitten. For å komme dit må vi reise med fly halve Norge og bo på hotell to netter.

Hvor mye er kotyme å legge i en gave? 1000? Mer?1500?

For syv år siden var vi i et bryllup her i byen og da ga vi 800. Med dagens øyne synes jeg kanskje det er litt lite. Men vi var ikke så etablerte da som nå og gav etter evne.

Gammel 03-02-10, 14:22   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye penger legges normalt i en bryllupsgave fra venner?

Man gir etter evne og lyst, syns jeg. Venner har jeg stort sett gitt noe som tilsvarer 1000-1500 i dag. Slektninger jeg har mindre med å gjøre rundt 500.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:24   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å kjøpe presang for mellom 500-1000 kroner. Jeg velger noe fra ønskelista.

Gammel 03-02-10, 14:26   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Mellom 500-1000. Alt etter hvor mye man har å gjøre medhverandre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:28   #5
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Dere lager en forskjell ser jeg. For meg betyr det kun at vi skal i HELE bryllupet mht beløp. Jeg hadde vel kanskje ikke kjøpt noe i det hele tatt om vi ikke ble bedt (langt unna, og ikke vanligvis kontakt, gammel kompis av mannen).

Gammel 03-02-10, 14:52   #6
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

500 - 1000 kr pleier vi å gi.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:55   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke hatt noen forskjell i gave på der vi har vært invitert i hele selskap og ved de få tilfellene hvor vi bare har vært invitert til kaffen.

Gammel 03-02-10, 16:20   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når dere bor så langt unna er det nesten en selvfølge at dere blir bedt i hele bryllupet når dere først blir bedt, jeg synes det blir litt dumt å invitere folk som bor 100 mil unna til kaffe kl 21.

Jeg ville i det tilfellet der kjøpt gave mellom 500 og 1000 kr. Jeg lar ikke reiseveien influere så mye på gavebeløpet egentlig.

Gammel 03-02-10, 18:54   #9
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Gir mellom 500-1000 kr.

Gammel 03-02-10, 19:16   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi ga for ca 850 kr til et vennepar nå i høst.

Gammel 03-02-10, 20:17   #11
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Man gir ca kuvertpris hvis man kan. Altså; har de festen på et hotell, så er det ca 1000. Jeg ville lagt meg der.

Gammel 03-02-10, 20:18   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De siste bryllupene vi har vært i har det vært spleis på gave - kontanter - og summen har vært 500.- pr par.

Ellers har det variert mellom 500 og 1500.-, utifra hva de har ønsket seg og hva som vi har syntes er den ultimate gaven.

Gammel 03-02-10, 21:29   #13
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

ca fem hundre synes jeg er passe. 1500 synes jeg er helt utrolig mye!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 08:38   #14
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

ca fem hundre synes jeg er passe. 1500 synes jeg er helt utrolig mye!

Jeg synes fem hundre for et par er vanvittig lite når man tenker alle pengene som blir spandert på oss. Blir nok en gave på ihvertfall tusen fra oss.

Gammel 04-02-10, 09:20   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vant til ca 500 fra venner. Har ofte spleiset på ting, og da har det ligget rundt der. Det dekker ikke kuvertprisen, det er sikkert, men det er da ikke målet heller. Jeg hadde gitt omtrent for like mye om det hadde vært grillfestbryllup også.

Til søsken har vi ligget rundt tusenlappen. Vet at det har vært vanlig blant våre venner også.

Gammel 04-02-10, 12:29   #16
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg synes fem hundre for et par er vanvittig lite når man tenker alle pengene som blir spandert på oss.

Helt enig. Det er vel også derfor den "kurvertpris=gave"-tingen har blitt satt.

Gammel 04-02-10, 20:08   #17
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker overhodet ikke på gave-kuvert som en byttehandel. Det må jeg innrømme jeg aldri har hørt om før. Vi bruker også å spleise flere par på en større ting og da er det ofte ca 500 pr. par. Vi var jo glade for at folk ville være med oss den dagen og ser ikke på mat o.l. som noe vi spanderte på dem. Heller vi som spanderte på oss selv et godt måltid med alle våre venner og familie. Ofte må jo folk reise pluss kanskje et utdrikkingslag i forkant. Blir jo til slutt veldig dyrt og jeg tror jeg hadde fått dårlig samvittighet dersom mine gjester kjøpte så dyre gaver.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 07:26   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Kuvertpris = gave synes jeg høres helt rart ut. Hvis det først skal gjøres til et regnestykke, så må man jo ta med prisen på reise, overnatting og utdrikkingslag for gjestene også, eller?

Gammel 05-02-10, 07:45   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra 500 til 1000, tror jeg. Vi går gjerne sammen med noen og spleiser på noe stort om mulig. Man har dette med kuvertprisen som en slags tommelfingerregel, men jeg gir like mye i kurvfestbryllup som i poshe 5-retters på fancy restaurant. (Er det feil? Burde jeg få en dask i kotymen?)

Gammel 05-02-10, 07:53   #20
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. For meg høres det lit merkelig ut at bryllup skal være en slags byttehandel hvor man gir gave ut fra hvor mye og fin bevertning man får.
Gjelder det samme for bursdager? Gir dere gave ut fra hva slags typefeiring dere er invitert til? Altså bursdag både med full middag på restaurant krever en dyrere gave en fingermat og kake hjemme hos jubilanten?

Jeg gir gaver ut fra relasjon og økonomi.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.