Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gulrotbrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-08, 21:44   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Gulrotbrød

Jeg slumset til å finne opp de beste brødene jeg noengang har smakt i dag, og tenkte jeg i all ubeskjedenhet skulle dele oppskriften med dere.

Rajrajs supersaftige gulrotbrød:

2,5 kopper havregryn
2,5 kopper grovt mel (jeg brukte alle slumpene i skapet og det ble litt grovbakst fra Mølleren, litt sammalt hvete og litt siktet rugmel)
6 dl siktet hvetemel
5 dl grovt revet gulrot
1 pose tørrgjær
1 toppet teskje salt
6-7 dl vann, 40 grader (kommer litt an på hvor store kopper du bruker til melet. Jeg brukte små kaffekrus og 6 dl vann)

Bland det tørre. Ha i gulrot. Jeg vet ikke om det er viktig - tror det, mtp gjæren, at gulrøttene hadde romtemperatur (altså at de ikke var kjøleskapskalde). Ha i vann og kna sammen til det blir fast deig. Heves 1-2 timer. Bak ut og etterhev 30 minutter/til brødet når kanten av formen.
Jeg pensla de med melk og skorpen ble sprø og herlig. Stekes på 200 grader, cirka tre kvarter.

Nok til to brød i vanlig form, eller cirka 24 rundstykker (selv lagde jeg ett brød og 12 rundstykker).

Rundstykkene stekes forøvrig i 14 minutter på 225 grader.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.