|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du rulle-r eller skarre-r? | |||
Rulle-r |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 14,40% |
Skarre-r |
11 | 8,80% |
Kan både rulle og skarre |
91 | 72,80% |
Dustepoll |
5 | 4,00% |
Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg kommer fra Stavangerområdet og snakker dialekt derfra. Jeg har aldri klart å rulle på r-en og i en alder av 33 år klarer jeg fremdeles ikke å rulle på den samme hvor mye jeg prøver.
![]() |
#3 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Begge deler går greit. Jeg snakker østlands-dialekt.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg er fra Stvgr og skarrer på R-en. Jeg klarer ikke å rulle på R-en (uten å høres veldig unormal ut).
![]() |
#5 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg skarrer til vanlig, men klarer fint rulle-r hvis jeg vil.
![]() |
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Snakker med rulle-r til vanlig, men kan fint si skarre-r.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Alle kan vel klare å frembringe en skarre-lyd. Hvor smart det høres ut er en annen sak.
![]() |
#8 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg rulle-r.
![]() |
#9 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg klarer etter laaaang trening å rulle på r'n når jeg synger (det er derfor jeg har øvd også), men vil ikke si det høres naturlig ut på noen måte om jeg skal prøve å snakke med rullende r'er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg har forgjeves prøvd å få østlendinger til å si "gollerod" (gulrot på stavangerdialekt).
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg er nordlending og ruller selvsagt på r-ene, men kan fint skarre også, for eksempel når jeg snakker tysk.
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Østlending med vanlig r her, men jeg kan både sånn sognerulling og skarre-r hvis det mot formodning skulle være påkrevd.
![]() |
![]() |
#16 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg skarrer til vanlig, men klarer helt fint å rulle hvis jeg må. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Forelska
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Ruller på R-en trass Rogalands-dialekt, men kan skarre om eg går inn for saka(...om det høyrest "ekte" ut må vera opp til dei på utsida å vurdera...).
![]() |
![]() |
#18 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg kan begge deler. Jeg har rulle-r når jeg snakker norsk (vel, strengt tatt er den vel en flap, ikke en rulle-r, men dog) og skarre-r når jeg snakker tysk. Jeg har aldri prøvd å skarre når jeg snakker norsk, da. Vet ikke om jeg hadde fått det til.
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Klarer du å både skarre på r-en og rulle på den?Jeg skarrer, men klarer fint å rulle på r-en. Jeg antar det har en del å gjøre med mange års utagerende korvirksomhet hvor man øver på god diksjon og tydelige rrrrrrrrrrrulle-rrrrrrrrrer. |
![]() |
![]() |
|
|