Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Noe pels ok?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 20:39   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Noe pels ok?

Er det noe pels som er ansett som greit å bruke? Skiller man da mellom oppdrett og annen slakt/jakt? Jeg har jo oppfattet at mink og diverse ikke er ok, men er selskinn noe bedre? Skiller antipelsaktivister på dette om de ser pelsbrukere på gata?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:42   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Selv syns jeg det er greit å bruke pels/skinn av nyttedyr, slik som sau, ku og geit - til en viss grad også kaniner om kaninen har levd et godt liv først. Jeg syns også det er helt ok å bruke skinn av f.eks. elg og hjort - dyr som blir jaktet på først og fremst for matauk.

Hva jeg ikke liker er pels fra dyr som blir jaktet på kun for pelsens skyld, og fra dyr som er avlet kun for pelsens skyld.

Gammel 08-01-10, 20:43   #3
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt avhengig av hvorfor man er mot pels! Antipelsaktivister befinner seg i mange leire.

- Veganere som ikke ønsker å bruke noen dyreprodukter
- De som er mot pelsindustrien
- De som er bekymret for at man dreper truede dyrearter for å lage pels
- De som synes at det er i overkant kjipt å ta "keisersnitt" på sauer, drepe lammene mens pelsen er fin og krøllete, og sy igjen søya for å gjenta neste år
- De som synes at seler har så stoooooore og søøøøøøøøøøte øyne

Gammel 08-01-10, 20:43   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel pelsoppdrett som er det verste, tenker jeg - altså dyr som fores opp ene og alene for at noen vil ha pelsen deres. Samt truede dyrearter som ulv og sånn da...

Sel blir vel sett på som litt "Politisk ukorrekt" det også - men det er iallefall mer kulturelt betinget, tenker jeg.

Gammel 08-01-10, 20:44   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker jo skinnsko m.m. Dyr som er avlet frem kun for pels er nei nei. Om de ser forskjell på det, vet jeg ikke.

Gammel 08-01-10, 20:47   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selskinn og hvordan man ser på det er nok veldig kulturelt betinget, ja. Jeg er delvist vokst opp i tilknytning til et fiskersamfunn, hvor selen ble sett på som skadedyr og hvor det til tider ble drevet aktiv jakt på sel fordi det var for mye sel i forhold til fisk. Mor hadde så jobben med å selge skinnene videre, jeg husker vi hadde en haug med selskinn i kjelleren en periode. Du verden hvor gode og varme selskinnsvester det ble av dem.

Gammel 08-01-10, 20:47   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke pelsoppdrett er ok, men jakt og bruk av hele dyret når vi allikevel spiser kjøttet syns jeg er ok. Jeg tviler på at dyrevernsaktivister skiller, de har ikke akkurat alltid vist seg å være av den intelligente typen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:48   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg går vel egentlig skillet på hvordan dyra har blitt behandlet før de stryker med. Elgpelskåpe er sikkert helt fint. Iallefall etisk sett. Mink som har sittet mishandlet i fangenskap hele sitt liv kun for pelskåpas skyld er ikke greit.

Gammel 08-01-10, 20:48   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg har kjent typen "dyrene er våre venner, og man spiser da ikke vennene sine" - de var ikke alltid like reflekterte i sine argumenter. Men for all del - de var overbeviste, det skal de ha.

Gammel 08-01-10, 20:52   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Selskinn og hvordan man ser på det er nok veldig kulturelt betinget, ja. Jeg er delvist vokst opp i tilknytning til et fiskersamfunn, hvor selen ble sett på som skadedyr og hvor det til tider ble drevet aktiv jakt på sel fordi det var for mye sel i forhold til fisk. Mor hadde så jobben med å selge skinnene videre, jeg husker vi hadde en haug med selskinn i kjelleren en periode. Du verden hvor gode og varme selskinnsvester det ble av dem.

Men hvordan foregår seljakt? Jeg har fremdeles bilder i hodet mitt etter en Noah-video jeg så der små selunger ble hakket ihjel med ishakker rett foran mødrene. Det er vel ikke sånn i dag? I så fall synes jeg det er utrolig barbarisk! Forresten, litt merkelig om de skal benytte slike metoder, det ødelegger vel skinnet?

Gammel 08-01-10, 20:54   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Er det noe pels som er ansett som greit å bruke? Skiller man da mellom oppdrett og annen slakt/jakt? Jeg har jo oppfattet at mink og diverse ikke er ok, men er selskinn noe bedre? Skiller antipelsaktivister på dette om de ser pelsbrukere på gata?

Om antipelsaktivister skiller eller er avhengig av faktorer som det Acsa nevner.
Motstand mot pels kan være begrunnet i mye.

NOAH har kjørt ganske harde kampanjer mot selfangst og jeg ser for meg at dersom man har så sterke meninger mot selfangst som en del av deres aktivister så skjelner man ikke veldig om man ser brukere av selskinnsprodukter eller minkprodukter. Begge deler blir ansett som fryktelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:58   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Vel - den selen jeg kjenner til kommer fra helt andre forhold enn den selen som blir hakket i hjel på videoer fra Noah. Jeg vil anta de ble skutt eller harpunert. Og skinnene gikk til produksjon av vester og slikt - ikke pelskåper. Hovedpoenget med den seljakten var artsbegrensing og ikke pelsen, den var et biprodukt og penger på si.

Gammel 08-01-10, 21:13   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er helt greit med pels som kommer fra nyttedyr som ku og sau. De vil jo bli slaktet uansett.
Ellers syns jeg også det er helt kurant med pels fra dyr som er felt på jakt. De vil jo også bli jaktet på uansett for å holde bestanden på et akseptabelt nivå.

:ønsker meg reveskinnspels jaktet av mannen:

Gammel 08-01-10, 21:20   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Men hva med skinnkanten på hetta på dunjakka. Det er vel ikke uvanlig at dette er hund. Det nektes ofte for dette, men man har jo øyne i hode.

Det er jo heller ikke sant at skinn alltid er restprodukt fra matproduksjon. Det stemmer faktisk ikke.

Jeg er veldig politisk ukkorekt. Jeg har dunjakke (og jeg tror ikke på forsikringer om human dun) dessuten har jeg en arvet pels som jeg bruker. Jeg har vel til og med en arvet tynnnslitt mink. Den bruker jeg ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 21:22   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en pelskant på skinnjakka, jeg liker det ikke men jeg hadde allerede kjøpt den når jeg innså at det faktisk var et ekte dyr der. Jeg later som det er syntet. Jeg håper dyret hadde det greit før det ble drept.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 21:47   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg må også si at jeg syns det blir noe annet å bruke en arvet pels-sak enn å gå i butikken og kjøpe seg en ny pels. Den arvede pelsen sender nok sikkert like signaler til omverdenen på en måte, men jeg syns det blir litt annerledes allikevel. Om man kjøper ny pels i dag støtter man på en måte opp om næringen, men om man bruker arvet er det liksom så veldig for sent uansett....

Dun har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, og tror ikke jeg vil tenke over det helt enda heller. :nettop kjøpt dundyner til baby:

Gammel 08-01-10, 23:42   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg har arvet to, og bruker de begge.
Er mye varmere enn alt annet jeg har når det er 25 minus ,som nå.

Jeg virkelig orker ikke å fryse, og da bruker jeg de jeg har.

Ville ikke kjøpt meg ny nå.

Gammel 09-01-10, 00:17   #18
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Vannrottepels er veldig varmt og anerkjent.
Oslo kommune har gjort big business på kloakkrottepels. Det selges under et annet navn og varmer også godt.
Det er veldig dyrevennlig også. Rottene får nemlig et nytt liv over bakken, får rikelig dagslys og frisk luft.
Deilig

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:27   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Åh - vil ha kloakrottepels!

Gammel 09-01-10, 02:09   #20
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Jeg er mot pelsindustrien. Men dyr som vi uansett spiser, ser jeg ikke noe galt i å bruke skinnet på.
Jeg kan spise ku, men ikke bruke ku, det blir litt poenget som forsvant!
Jeg ønsker meg skaller, og selskinnsko jeg.

Mamma har en coyote pels. den er veldig gammel, men veldig varm og myk.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.