Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 19:34   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

....trådtittelen taler for seg selv.

Men jeg tenker på kriminalitet, trivsel og evt fritidstilbud til barn.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:39   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Hvor - som i hvilken del av landet? Eller er det en by/bygd-tråd?

Det er best å bo i Trondheim, for Trøndere er så trivelige.

Gammel 28-03-10, 19:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en merkelig problemstilling.

Jeg tror valg av foreldre, naboer, bydel, klassemiljø og venner er betydelig viktigere enn valg av poststed. Hvis man er heldig med det meste over, tror jeg man kan ha det supert uansett hvor man vokser opp.

Og jeg burde vite det. Jeg har tross alt prøvd de fleste steder ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:42   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det du prøver å debattere er om det er bedre å vokse opp på landet vs. byen, så er svaret mitt like fullt det samme som over.

Gammel 28-03-10, 19:44   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mr.Che mener forøvrig at man må bo i by. PÅ landet er man rett inn i "fotball-helvete" - og man kan velge bort utdannelse i frykt av å flytte. *oppvokst i havgapet*

Gammel 28-03-10, 19:47   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det med kriminalitet er forresten ikke så enkelt som man skulle tro. Det er opplagt mer kriminalitet i for eks. Trondheim enn i de fleste bygder med under 1000 innbyggere. Jeg har bodd i ganske mange av de største byene i Norge, men aldri vært i kontakt med noe kriminelt. Jeg har knapt nok opplevd noe ubehagelig.

Teomannen vokste opp i ei bygd der man aldri låste verken biler eller hus. Kriminalitet var et fremmedord og noe de drev med i byen.

Likevel har både han og omtrent alle han kjenner opplevd å bli banket opp helt uprovosert en eller flere ganger i løpet av ungdomstiden. Jeg vet man kan bli det i byen også, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste en somvokste opp i by som har opplevd slik. I hans hjembygd regnes det for en dagligdags hendelse.

Gammel 28-03-10, 19:49   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oschlo.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 19:56   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Teo sa.

Det hjelper ikke hvor godt et bostedet er for barn, så lenge de ikke har voksne som virker rundt seg. Og virksomme voksne finnes overalt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:01   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Teo sa. Hvis man har kjipe foreldre, ekle naboer, dumme klassekamerater, slemme lærere , er veldig fattig både økonomisk og kulturelt så spiller det ikke noen rolle om du bor hverken her eller der.

Jeg tror - i motsetning til Eia - at det har mye å si hva slags hjem man vokser opp i og hva slags skole man går på, og da kan foreldrene bo i blokk, villa, på landet eller i byen; det spiller liten rolle.

Gammel 28-03-10, 20:02   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er jo avhengig av hva slags liv og oppvekst man ønsker for sine barn. Her finnes det jo ikke noe fasit.

For mine barn og den barndommen/ungdommen jeg ønsker å gi dem ville det aldri vært aktuelt å bo på landet eller utenfor Østlandsområdet. Det har noe med fritids- og kulturtilbudene å gjøre, i tillegg til andre praktiske fordeler ved å bo sentralt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:02   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oschlo.

Gammel 28-03-10, 20:03   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asker, uten tvil

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:04   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Asker, uten tvil

Oslo!

Gammel 28-03-10, 20:06   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oslo!

Særlig!

Asker!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:06   #15
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er jo forsåvidt enig med Teofelia, men det er så kjedelig at jeg likevel velger meg et sted:

Lillestrøm.

Nærme Oschlo, så foreldre står relativt fritt til å skifte jobb hvert år av barnas oppvekst om de ønsker, uten at familien trenger flytte av den grunn. Det er lite nok til at man som forelder har grei oversikt, men stort nok til at ikke alle vet hva man gjør. Man har natur og bygd i umiddelbar nærhet, samtidig som stedet kan matche en by langt på vei når det kommer til fritidstilbud, skoler og action. - Men med lavere kriminalitet.

Det finnes andre småbyer som har de samme fordelene, men for at de skal falle inn under det jeg mener er det beste stedet å vokse opp, bør de ligge sentralt på østlandet. Ikke fordi jeg mener at resten av Norge ikke duger, men fordi jeg har inntrykk av at østlandet prioriteres når det gjelder utbygging og forbedring av kollektivtilbud og fordi det er et bredt tilbud av arbeidsplasser og skoler her.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:07   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Lillestrøm.

Oslo!

Gammel 28-03-10, 20:08   #17
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror - i motsetning til Eia - at det har mye å si hva slags hjem man vokser opp i og hva slags skole man går på, og da kan foreldrene bo i blokk, villa, på landet eller i byen; det spiller liten rolle.

Ah, du mener Harald Eia. Jeg lette forgjeves etter Eia her på FP sitt innlegg i tråden.

Gammel 28-03-10, 20:08   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oslo!

Næh... Oslo er dit jeg drar for å drikke og spy.

Gammel 28-03-10, 20:11   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Oslo er et fint sted å vokse opp, men for meg, som ikke kjenner byen, er det litt skummelt. Jeg ville gjerne gitt barna mine mange av tilbudene Oslo har å by på, men jeg vet at da måtte jeg ha endret på mye i livet mitt som jeg synes er viktig. Jeg ville aldri bodd i Oslo med 3 barn, det tror jeg hadde vært kjipt for oss både plassmessig og økonomisk. I tillegg måtte jeg ha brukt mye tid på å bli kjent med og sette meg inn i byen, og med oppfølging av 3 barn hadde det blitt et ganske travelt liv. I tillegg til at jeg ikke kjenner byen har jeg ingen nettverk der, så selv om Oslo i seg selv nok er et fint sted å vokse opp, så føler jeg at det ikke er rett for meg. (Og dertil mine barn.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 20:11   #20
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Statistisk sett er det jo Sogn og Fjordane. Lite kriminalitet, god helse, og visstnok høg livslykke. Har aldri budd der sjøl

Kan ikkje hugse kva undersøkelse dette var, men var nokså nyleg.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.