Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-10, 14:54   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Ser jo at det å kjøpe julegaver på salg i januar er litt "white trash".....
For julegaver skal kjøpes med følser og innlevelse?

Vel, vi kjøper julegaver til ca 30 barn i alderen 0 til 15 år.....
Er det virkelig en uting å handle LEGO og Hello Kitti på salg i januar altså?
Burde jeg skamme meg, og heller handle til hvert enkelt barn, med omtanke og zen i sinnet, og ha spurt på forhånd hva de ønsker seg?

Er det sånn det foregår?

( til egene barn, mann og mine aller nærmeste bruker jeg både tid og omtanke for å finne det rette, men de andre pliktgavene bruker jeg ikke mye tid på, utover å sjekke at LEGO`en harmonerer med alder og at konfirmanten ikke får Babyborn klær....)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 15:00   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ER alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

For det meste ja. Jeg kan godt handle på salg, men da tenker jeg over hva jeg kjøper til hvem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 15:02   #3
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper gaver, (jul, bursdag og random) året rundt.
Med innlevelse og følelser, og det hele.
Jeg går etter "åhguri, DEN skulle <navn> ha hatt!"-metoden.

Jeg har veldig få barn å kjøpe til, det hjelper sikkert. Og jeg kjøper ikke pliktgaver, for å være helt ærlig.

Lego kan forøvrig være ektefølt som bare pokker det. Jeg kjøpte lego til en kompis til jul for et par år siden (og han fikk legokalender året etterpå siden han skulle bort i hele desember), og det var det lagt en hel haug med omtanke i.

Gammel 24-04-10, 15:03   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa ikke at det var white trash, altså. : presiserer: Dersom jeg skulle handlet inn til så mange barn, kan det jo hende at jeg også hadde kjøpt noe lego på tilbud. Vi kjøper bare til nieser og nevøer, og da er det snakk om ca 8 stk. Noen av dem er også ganske store= veldig "gavebevisste." Hvis de ønsker seg noe dyrt, går vi vanligvis sammen med søsken for å kjøpe det. For meg blir det altså litt feil å starte den prosessen i januar, men jeg hadde muligens gjort det hvis jeg hadde fryktelig mange presanger å kjøpe, eller veldig dårlig råd. Jeg tenker ikke noe spesielt om folk som velger å kjøpe julegaver på salg iallfall. For en som omtrent legger pinnekjøttet i vann tre timer før middagen, er det uansett usannsynlig å skulle være så langt på forskudd med noe som helst.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 15:04   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler ofte underveis i året til jul.
Om det er en helt spesiell ting til akkurat den ene, er den jo like fin om jeg har kjøpt den på salg?
Når en skal kjøpe mange gaver, og spesielt til barn, er det snakk om mange penger og jeg synes at når,jeg kan gi bort det jeg har planlagt eller tenkt meg spiller det liten rolle om det er kjøpt på salg.

Gammel 24-04-10, 15:04   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er de. Men nå er jeg ikke i nærheten av å kjøpe julegaver til tredve unger, da.

De fleste jeg kjenner bruker ikke drive akuttskifting av smak og interesser mellom januar og jul.

Gammel 24-04-10, 17:57   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vi har massevis av tanteunger og venner som skal ha jule og bursdagsgaver, så ja, jeg kjøper ofte noe på salg. Jeg kjøper jo for en fast sum sånn ca til hvert av tantebarna, og handler jeg på salg, så kan jeg jo få mer for pengene. Men jeg tenker jo over hva som passer den enkelte.
Om det er white trash, så bryr det meg ikke det slag

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:04   #8
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ser jo at det å kjøpe julegaver på salg i januar er litt "white trash".....

Næsj. Det er jo lurt å kjøpe julegaver i januar.

Å kjøpe julegaver er noe av det verste jeg gjør, så det blir alltid til at jeg utsetter og utsetter...til ca lille julaften. Og da er jeg gjerne så stresset at de gavene blir i hvert fall ikke kjøpt med følelser og innlevese.

Hvis jeg hadde vært så lur at jeg hadde begynt å kjøpe julegaver i januar, så hadde gavene kanskje blitt kjøpt med sånne følelser og innlevelser.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:06   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For det meste, ja. Og jeg ser ikke at det nødvendigvis er i konflikt med å handle på salg?

Gammel 24-04-10, 18:12   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle gavene er valgt ut med omtanke her, men jeg kjøper bare gaver til 7 barn, jeg da, og da er mine egne barn inkludert. Hvis jeg skulle kjøpe gave til så mange at jeg måtte ty til samlebåndshandel, ville jeg heller kutte ut å kjøpe gaver til dem. Jeg har generelt ikke noe til overs for "pliktkjøp" av gaver og ønsker heller ikke å motta slike gaver fra andre.

For meg er det å glede meg over å kjøpe (eller lage, de sjeldne gangene det skjer) fine gaver som jeg tror vil falle i smak hos mottakeren hele poenget med julegavene. Skulle jeg hamstret i januar, hadde jeg heller droppet hele greia.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:19   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omtanke og omtanke, jeg kjøper jo gaver jeg regner med mottakeren vil like, selv om jeg ikke alltid planlegger i to uker hva den og den skal få og hva det skal koste og hvordan det skal pakkes inn og hvordan gaven skal overrekkes, liksom.
Til barn jeg ikke kjenner så godt (feks. klassebursdager) går det ofte i lego, spill, bøker eller evt. barnefilmer, det slår aldri feil. Jeg kjøper helst ikke plastikkræl.
Jeg kan godt kjøpe gaver på salg til klassebursdager og ha liggende her hjemme til bursdager fremover, for da kjøper jeg jo "unisex-ting" som lego, spill osv. Og kommer jeg over noe jeg vet feks. ei venninne eller mamma eller noen hadde ELSKET, kan jeg godt kjøpe det og ha det liggende i noen måneder fremover, til bursdagen eller jul.

Som Jane sier så trenger det ikke være noen likhet mellom det å kjøpe julegaver tidlig på året og det å være helt uten omtanke i gavekjøpene sine. Som hun sier så kan det ligge MER omtanke i tidlige julegavekjøp enn de som er kjøpt i siste liten.

Gammel 24-04-10, 18:27   #12
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vil si jeg gir bort gaver med omtanke ja, men så har jeg ikke en haug å kjøpe til heller. Vi kjøper bare til 10 stk (par får sammen) utenom vår egen lille familie. Men ja, jeg kan gjerne kjøpe på salg hvis det er noe jeg tror kan falle i smak hos mottakeren. Men handle julegaver i januar klarer jeg ikke. Her begynner bursdagsrushet rett etter nyttår så da er det bursdagsgaver som gjelder.

Og her tror jeg faktisk interessen forandrer seg fra januar til jul ja, hvertfall hos guttas kusiner.

Gammel 24-04-10, 18:29   #13
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ja det er de, men jeg kan da fint kjøpe på salg av den grunn. Jeg vet hva både barn og voksne liker, å finner jeg det på salg så kjøper jeg det.
Vi har 40 gaver å kjøpe, så vi fordeler kjøpene utover året.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:32   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er full av følelser i januar også, jeg.
Jeg kjøpte denne i dag:

Er den ikke kul! (Jeg tror også det blir en innertier, eller kanskje en innerfemmer hos han jeg skal gi den til.)

Kommer veldig an på hva jeg gjør med forskjellige gaver. Noen legger jeg masse omtanke i, noen grubler jeg masse på, noen kjøper jeg lang tid i forveien, noen rett før.

Gammel 24-04-10, 18:32   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter for øvrig ikke noe likhetstegn mellom det å kjøpe gaver på salg og det å ikke legge ned omtanke i gavene. Jeg er strående fornøyd når jeg finner noe på salg som jeg ellers ikke ville hatt råd til å gi bort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:35   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan godt finne på å kjøpe inn fine ting som jeg ikke helt vet hvem er til der og da, men som jeg etterpå finner ut at kan passe til den eller den.

Lego og hello kitty, som man vet at mottakerne vil bli glad i, spiller vel ingen rolle om er kjøpt i januar eller desember. Bortsett fra evt muligheten for å bytte det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:50   #17
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er de.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 18:53   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper jo gaver med tanke på hvem som skal få dem. Kjøper ikke i hytt og pine, hvis det er det du tenker på. Men heller ikke jeg kjøper til så mange altså. Skjønner behovet for å "strømlinjeforme" prosessen hvis man har så mange gavemottakere.

Gammel 24-04-10, 18:55   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg skal være ærlig å si at jeg ikke legger spesiell omtanke, følelser og zen i alle julegavene. Til mine barn, og til mannen, ja, men ellers? Nei.

Jeg kjøper gaver i rykk og napp. Går gjerne i butikkene når som helst i løpet av året, egentlig, og plukker med meg diverse "passende gave-objekter". Det kan være ting og tang beregnet på voksne, eller det kan være som du er inne på Lego-sett eller lignende. Jeg har ingen tanke om hvem som skal få det, mer at "dette passer for et barn i alderen 5-8 år" eller "dette passer til en voksen".

Så når det nærmer seg jul så plukker jeg fram det jeg har handlet inn, og starter på gavelista - og med "passende gave-objekter" pakker jeg inn til hver og en det jeg tror passer den enkelte. Når det er gjort, og gaveposen min er tom, så mangler jeg noen enkeltpersoner på lista, som det av en eller annen grunn enten ikke var noe som passet til i det jeg hadde kjøpt, eller at det ikke var nok gaver - og da må jeg ut og kjøpe med spesiell omtanke til akkurat DEN personen.

Jeg syns folk forventer for mye av gaver, egentlig. Jeg ser på det som en hyggelig oppmerksomhet. Personlig, som voksen, setter jeg like mye pris på en blomst eller en flaske vin, selv om det er "dusingaver". Derfor gir jeg gjerne bort sånt også. Og så vet jeg at det sitter ett og annet familiemedlem og er fornærmet over å få det samme som alle andre, og ikke få en "personlig" gave, og da tenker jeg at da får de bare være fornærmet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 19:08   #20
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle julegavene du gir bort ervervet med spesiell omtanke?

Njei, jeg gjør nok ikke det, men når jeg kjøper noe så tenker jeg jo over om det er noe jeg kan gi det til, men jeg legger ikke veldig mye sjel og omtanke i absolutt alle gaver jeg kjøper nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.