Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tilbehør når man griller

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 10:14   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbehør når man griller

Jeg skal lage litt tilbehør til grillmat, det er slik at alle som kommer på festen har med egen grillmat, også skal jeg står for tilbehøret. Salat, potetsalat, noe flere forslag til godt tilbehør?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 10:27   #2
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør når man griller

Dersom du har en tyrkisk grønnsakhandel i nærheten, kjøp tyrkiske chili (ser nesten ut som paprika) og hiv på grillen. Nydelig og ikke for sterkt. Ellers griller jeg marinert sopp, marinert løk og masse andre grønnsaker jeg.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 10:56   #3
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi baker potetbåter i ovnen, med litt forskjellige krydder på, tomater gratinert i ovn, hjemmelaget potetsalat, jeg synes ofte det kan være godt med en pastasalat til, brød, grille maiskolber.

Jeg spiser forresten stort sett bare tilbehør når vi griller, kanskje til nød et kyllingbryst, men holder meg unna kjøttet.

Gammel 12-05-10, 11:16   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ble jeg sulten, god ide å slenge sopp og løk på grillen, pakker dere inn i folie?
Potetbåter i ovenen skal jeg også lage, vet du ca. hvor lenge og hvor mange grader det skal stå på?

Gammel 12-05-10, 11:25   #5
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Egen rømmedressing er kjempegodt. 1 boks rømme blandes med 1/2 - 1 pose Tzatzikikrydder fra Maarud (type dipkrydder). () Tilsett 1/2 agurk og 1/2 rødløk hakket i småbiter. Krydre med hvitløk, og strø litt provencekrydder på toppen som pynt. Kan lages litt på forhånd, og has stående i kjøleskapet.

Gammel 12-05-10, 11:27   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Kjøp en liten haug digre champignon. Pensle de godt med olje og godt krydder og grill de hele. :sulten:

Gammel 12-05-10, 11:32   #7
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Skikkelig god dip:

1 beger rømme
1/2 finhakket rødløk
3-4 ss sweet chili-saus

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 11:34   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Takk og takk! Nå kan jeg jo brilljere litt!

Gammel 12-05-10, 11:52   #9
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Bland olje, salt, søt chilisaus, limesaft, hvitløk og masse fersk basilikum i blender/stavmikser e.l. Veldig fin til å marinere i! Kan også brukes som dressing eller saustilbehør.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 11:59   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

'lun' potetsalat er godt.

Finn en eller annen oppskrift på potetsalat med vinagraitte.
Jeg pleier å ha i masse masse godt.

F.eks.
vårløk
ruccula
isbergsalat (ikke for mye, det skal fortsatt være en potetsalat)
kapers
grønt eple i biter
gulrot i tynne skiver
reddiker
rødløk
paprika
eller hva du nå liker...

Om du velger en såpass omfangsrik salat så bør du øke mengden vinagraitte litt i forhold til mengden poteter.

Ellers så synes jeg du kan ha:
hjemmelaget kryddersmør
hjemmelaget tzatziki
foccacia
tomatsalat

Gammel 12-05-10, 12:10   #11
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ber snart meg selv på grillparty hos emm!

Gammel 12-05-10, 12:34   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alioli setter jeg pris på å ha når jeg griller.

Gammel 12-05-10, 12:37   #13
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker å steke småpoteter i ovnen på 200 grader i ca 45 minutter og deretter senke til 100 grader i kanskje en halvtime. Krydrer med olivenolje,salt,pepper og rosmarin. Da blir skallet nærmest sprøtt og poteten som bakt potet.Aioli som tilbehør og evt pastasalat.

Gammel 12-05-10, 12:53   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg ber snart meg selv på grillparty hos emm!

Velkommen skal du være.

Gammel 12-05-10, 12:58   #15
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Potetsalat med rødkål er nydelig til grillmat og gir en litt anderledes opplevelse enn tradisjonell potetsalat.

Kok poteter og kutt dem i terninger. Trenger ikke nødvendigvis skrelles.
Skjær en rødkål i relativt små biter.
Ta oppi en del finhakkede mynteblader og litt finhakket hvitløk..
Blandes sammen med Creme Fraich/rømme og littegrann dijonsennep til du får den konsistensen du vil ha. Salt og pepper til slutt og voila.

Kan og bør lages litt på forhånd slik at smaken får satt seg skikkelig.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 12:59   #16
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Coleslawen Madam Mim la ut før i uken står og godgjør seg i kjøleskapet mitt nå. Den skal være tilbehør til grillede kalkunpølser og grillpoteter senere i dag. Det som er igjen av den da. Den ble sinnsykt god!

Poteter damper jeg nesten møre. Lar dampe av seg/ tørke litt før de vendes i en bolle med mix av olivenolje, litt sitron, maldonsalt og pepper. Når de da får litt tid på grillen blir de nydelig oppblåste med perfekt sprø skorpe.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.